کد خبر: ۳۹۶۲۹
|
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۷

تشریح جزییات نخستین جشنواره خدمات دیجیتال دوستدار خانواده

در نشستی با حضور مشاور امور بانوان وزیر ارتباطات و معاون سازمان فناوری اطلاعات جزییات برگزاری نخستین جشنواره خدمات دیجیتال دوستدار خانواده تشریح شد.

به گزارش «نبض فناوری»، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد، عاطفه موسوی مشاور امور بانوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه تشریح نخستین جشنواره اعطای نشان خدمات دیجیتال دوستدار خانواده که صبح روز دوشنبه در سازمان فناوری اطلاعات  برگزار شد، با اشاره به اینکه مزیت نسبی ما نسبت به دیگر کشورها، حوزه خانواده است، گفت: خانواده ها برای حفاظت از فرزندان به عنوان مصرف کننده نهایی می توانند با نظارت والدینی، فضای مجازی را مدیریت کنند که تجربه جهانی نشان می دهد نسبت به بازار اصلی محتوایی بازار بزرگی نخواهد داشت.

وی افزود: در این حوزه، در حال حاضر در کشور محصولات خوبی برای رصد و نظارت خانواده ها وجود دارد که متاسفانه ناشناخته هستند. 
موسوی با بیان اینکه معرفی این محصولات و خدمات نیاز به فرهنگ سازی و آموزش دارد، اظهار کرد: در این حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچگونه انحصاری برای فرهنگ سازی و آموزش ندارد و همه ابزارهای تولیدی بخش خصوصی در این حوزه را معرفی می کند.‌
مشاور امور بانوان وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه معرفی و ارتقای امکانات‌ سکوهای دیجیتال و محصولات زیر ساختی به خانواده ها گزینه دیگر مدیریت مصرف در خانواده بوده و یکی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است، تصریح کرد: در این حوزه حرکت و  نقش پذیری فعالانه سکوهای دیجیتال بسیار مهم است.

موسوی با اشاره به تجربیات سایر کشورهای جهان در حوزه تنظیم گری اینترنت گفت: این ابزارها از سیاست های پیش نصب برنامه های کنترل والدین به اعلام کدهای طراحی با رویکرد طراحی دوستدار کودک روی آورده اند.
مشاور امور بانوان وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه تمرکز جشنواره امسال بر روی کودکان و نوجوانان است، تصریح کرد: گرایش جهانی نیز به این سمت برای کاهش ریسک فضای مجازی در حرکت است.

موسوی با اشاره به اینکه ایده ایجابی جشنواره ناظر بر این است که معماری را در حوزه پلتفرم های کودک و نوجوان شکل بدهیم تا اقتصاد حوزه کودک و نوجوان رشد و توسعه پیدا کند، خاطرنشان کرد: ارائه دهندگان خدمات کودک و نوجوان باید در نقطه نهایی که مصرف کنندگان قرار دارند، تجمیع شوند که خانواده بر استفاده از محصولات این سکوها مجبور به طی مسیری جدا از فرایند اصلی مصرف نباشند‌ و زیست بوم به طراحی انتها به انتهای اینترنت پایبند بماند. 

وی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان دستگاه زیرساختی نمی تواند وارد حوزه تولید محتوا شود به همین دلیل نگاه ما به این بخش به عنوان دوستدار خانواده، نگاهی فناورانه و زیرساختی است و محورهایی که در این حوزه تعریف شده اند نیز ناظر بر این فضا هستند. 
مشاور امور بانوان وزیر ارتباطات با بیان اینکه جشنواره امسال خدمات پرکاربرد و محصولات داخلی را ارزیابی می کند، تصریح کرد: این ارزیابی مستقل از خوداظهاری سکوها خواهد بود تا وضعیت محصولات دوستدار خانواده را به مردم گزارش کند.

موسوی با اشاره به اینکه امروز طیف وسیعی از محصولات دیجیتال در دسترس خانواده ها قرار دارد، اظهار کرد: این محصولات هر یک یه نوعی می توانند محصولات دوستدار خانواده ارائه دهند و شرایطی را فراهم کنند که نظارت برای محافظت از کودکان و نوجوانان به راحتی در دسترس خانواده ها قرار داشته باشد. 

وی با بیان اینکه جشنواره امسال در شش محور برگزار می‌شود، افزود: بر این اساس شرکت هایی که  محصولات پرکاربرد برای مخاطب کودک و نوجوان تولید کرده اند به صورت خودکار مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند و نتایج آن در ۲۴ بهمن اطلاع رسانی خواهد شد.
مشاور وزیر ارتباطات ادامه داد: محور اول، داشتن امکان نظارت والدینی است در می تواند توسط سکو یا توسط شرکت ثالث در سکو تعبیه شده باشد. 
وی افزود: محور دوم، ارزیابی تناسب محتوا با سن مخاطب با نگاهی ریسک محور انجام می‌شود و محور سوم، پیش تنظیمات و پیکربندی محصول است که حافظ حریم خصوصی کودک و نوجوان باشد. 

موسوی محور چهارم را حفاظت از دادهای کودک از طریق فناوری های حفاظتی و یا تصریح توافقنامه شرایط سرویس دهی اعلام کرد و گفت: شاخص پنجم سازوکارهای ایحابی پرداخت برای کودک با هماهنگی والدین است که انگیزه ایجاد بازار محصولات کودک و نوجوان را نیز شکل می‌دهد. شاخص ششم، ساز و کار عدم نمایش تبلیغات نامناسب برای کودکان است که در این شاخص به دنبال راهکارهای میانی بدون حذف تبلیغات توسط سکوها هستیم‌.

مشاور امور بانوان وزیر ارتباطات با اشاره به اسناد بالادستی برای حضور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه، خاطرنشان کرد: ماموریت ما، ماموریت ترویجی نیست بلکه ما ریل گذار حوزه فناوری هستیم و تصور می کنیم با برگزاری این جشنواره به سمت ریل گذاری حوزه کودک و نوجوان می‌رویم.

وی افزود: این جشنواره با حمایت بخش خصوصی می تواند به کسب اعتماد عمومی و انجام مسئولیت اجتماعی در حوزه خانواده کمک کند.
موسوی با اشاره بر سنجش نظرات خانواه ها در بخش مردمی این جشنواره، گفت: این بخش با هدف برقراری ارتباط با نوجوانان و خانواده ها است تا همزمان که از سکوها این خدمات را مطالبه کنند و وزارت ارتباطات نیز به رسالت بازارسازی خود عمل کرده باشد. 
مشاور وزیر ارتباطات در امور بانوان در ادامه خاطرنشان کرد: نتیجه نظرات نوجوانان و خانواده ها جایزه طلایی را رقم خواهد زد که سکوی برتر از دست وزیر ارتباطات جایزه خود را دریافت می‌کند. 

موسوی در پایان با اشاره به زمان بندی جشنواره گفت: در اواسط دهه فجر نتیجه رای هیات داوران را اعلام می کنیم و در روز ۱۷ بهمن مصادف با روز جهانی اینترنت ایمن، افتتاحیه جشنواره را آغاز می کنیم و در نهایت در ۲۴ بهمن با حضور وزیر ارتباطات جوایز برگزیدگان را اهدا خواهیم کرد و همزمان با روز جهانی ارتباطات در ۱۷ اردیبهشت ماه سال آینده تندیس اصلی نشان دوستدار خانواده را که به یکی از سکوهایی که ۲۴ بهمن نامزد دریافت آن شده بودند، تقدیم برندگان خواهیم کرد.

حامد منکرسی معاون سیاستگذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در این جلسه با اشاره به مسئولیت این سازمان در اجرای سند حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، مصوب شورای عالی فضای مجازی گفت: در دولت سیزدهم عزم بر این است که سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان یکی از تنظیم‌گران حوزه فناوری اطلاعات، سکوها و کسب وکارهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، نقش آفرینی کند بنابراین سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزه حفاظت از حریم خانواده و کودک نیز به عنوان تنظیم گر برنامه هایی را مد نظر قرار داده که گاهی به مقررات‌ و دستورالعمل نیاز دارد که در اجرا به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها سازمان فناوری اطلاعات به عنوان تنظیم گر شناخته شده و در حال فعالیت است، تصریح کرد: سازمان فناوری اطلاعات در حوزه پیام رسان ها فعالیت های تنظیم گری را آغاز کرده است و نظارت والدینی و حفظ حریم حفاظت شده برای کودکان و نوجوانان یه عنوان یکی از موضوعاتی که در این بستر مهم است، مورد توجه قرار داده است و به همین منظور، پیام رسان ها ملزم شده‌اند که قابلیت های فنی را فراهم کنند و نظارت کاملی بر انجام این فعالیت‌ها می شود.‌

معاون رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه وزارت ارتباطات برای فعالیت موثر نیاز به همکاری تنگاتنگ با وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش دارد تا فعالیت‌های موثری را انجام دهد، خاطرنشان کرد: فعالیت دیگر سازمان تسهیل گری بخش خصوصی با بخش های اجرایی، دولتی و حتی در بین مجموعه های خصوصی با ایجاد برخی مناسبات است و سازمان فناوری اطلاعات در این حوزه آمادگی کامل دارد و می تواند به عنوان‌ تسهیلگر و کاتالیزور موثر باشد و در اداره کل تسهیل گری و پایش کسب و کارها درخواست ها را پیگیری می کنیم‌‌‌‌.
منکرسی حمایت از شرکت‌ها توسط وام وجوه اداره شده و منابع حمایتی وزارت ارتباطات در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ را  از جمله وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: بخش کلان این حوزه در معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات پیگیری می شود و سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان یکی از همکاران این بخش، زمینه ارزشیبابی طرح ها را پیگیری می‌کند. 
وی، فرهنگ سازی را یکی دیگر حوزه‌های فعالیت سازمان دانست و شروع کار در این بخش را آغاز به کار جشنواره دوستدار خانواده دانست و افزود: این جشنواره علاوه بر ایجاد فضای تعاملی مطلوب بین بخش خصوصی و دولتی، فضایی را هم برای آشنایی خانواده ها و کاربران ابزارهای دیجیتال با قابلیت هایی سامانه های توسعه یافته بخش خصوصی فراهم می کند تا با استفاده از آنها در جهت حفظ و صیانت از خانواده گام بردارند.

معاون رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در هر ثانیه حداقل دو کودک برای اولین بار وارد فضای مجازی می شوند، گفت: اگر فرهنگ سازی و آموزشی برای ورود به این حوزه نداشته باشیم و امکانات فنی آن را فراهیم نکنیم، به طور یقین آسیب هاو مشکلات زیادی در آینده پیش روی ما خواهد بود.

معاون سیاستگذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: هدف این جشنواره علاوه بر فرهنگ سازی این است که تلنگری نیز به سازمان های دولتی زده شود تا مسؤلیت های خود را به درستی انجام دهند‌.

ارسال نظرات
وبگردی