کد خبر: ۳۹۷۶۷
|
۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۰

بازگشت کپسول «دراگون» به زمین پس از پایان ماموریت «آکس-۳»

پس از پایان یافتن ماموریت «آکس-۳»، کپسول «دراگون» حامل خدمه در اقیانوس اطلس فرود آمد و به طولانی‌ترین پرواز سرنشین‌دار خصوصی به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» پایان داد.

به گزارش «نبض فناوری»، یک کپسول «دراگون»(Dragon) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) حامل چهار فضانورد در اوایل روز جمعه، نهم فوریه در اقیانوس اطلس فرود آمد و سفر خصوصی رکوردشکن شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space) را به «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) به پایان رساند.

به نقل از اسپیس اعلام کرد، خدمه ماموریت «آکسیوم-۳» یا «آکس-۳»(Ax-3) در حدود ساعت ۸:۳۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی، با چتر نجات در سواحل فلوریدا فرود آمدند. گروه بازیابی اسپیس‌ایکس به سرعت خود را به کپسول رساندند تا بیرون آوردن چهار خدمه را آغاز کنند. این ماموریت سه‌هفته‌ای، طولانی‌ترین پرواز خصوصی سرنشین‌دار آکسیوم اسپیس توسط اسپیس‌ایکس بود که از زمان آغاز ماموریت‌ها در سال ۲۰۲۲ انجام شد.

بازگشت کپسول «دراگون» به زمین پس از پایان ماموریت «آکس-۳»

بازگشت کپسول «دراگون» به زمین پس از پایان ماموریت «آکس-۳»

بازگشت کپسول «دراگون» به زمین پس از پایان ماموریت «آکس-۳»

مرکز کنترل ماموریت اسپیس‌ایکس به فضانوردان آکس-۳ پیام داد: از شما برای پرواز کردن با اسپیس‌ایکس سپاسگزاریم.

«مایکل لوپز الگریا»(Michael Lopez-Alegria)، فضانورد سابق ناسا و فرمانده ماموریت آکس-۳، هنگام فرود آمدن کپسول دراگون در اقیانوس اطلس پاسخ داد: پرواز با اسپیس‌ایکس برای ما لذت‌بخش بود. هر چهار خدمه احساس خوبی دارند.

ماموریت آکس-۳ در روز ۱۸ ژانویه بر فراز موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) شرکت اسپیس‌ایکس پرتاب شد و در ساعات اولیه صبح ۲۰ ژانویه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید.

سایر خدمه آکسیوم-۳ عبارتند از «والتر ویلادی»(Walter Villadei) سرهنگ نیروی هوایی ایتالیا که در ژوئن ۲۰۲۳ با ماموریت «ویرجین گلکتیک»(Virgin Galactic) به فضای زیر مداری پرواز کرد، «مارکوس وانت»(Marcus Wandt) فضانورد «آژانس فضایی اروپا»(ESA) و «آلپر گزراوچی»(Alper Gezeravcı) اولین شهروند ترکیه که به فضا رسید.

بازگشت کپسول «دراگون» به زمین پس از پایان ماموریت «آکس-۳»

این چهار نفر بیش از ۵۶ آزمایش علمی را طی مدت حضور خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دادند که از جمله آنها آزمایش‌هایی در حوزه فیزیک و پزشکی فضایی بود. آنها در طول اقامت خود، با طیف گسترده‌ای از افراد برجسته حوزه علم و دانشجویان صحبت کردند.

آکسیوم اسپیس در توضیح ماموریت خود نوشت: داده‌هایی که روی زمین پیش و پس از مأموریت و همچنین هنگام پرواز کردن جمع‌آوری ‌شده‌اند، بر درک کردن فیزیولوژی انسان در زمین و مدار تأثیر می‌گذارند، درک علمی را ارتقاء می‌دهند، فرصت‌هایی را برای پیشرفت‌های صنعتی فراهم می‌آورند و به توسعه فناوری‌ها برای پیشرفت بشریت می‌پردازند.

کپسول دراگون در روز چهارشنبه، هفتم فوریه ساعت ۹:۲۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شد و به اقامت خدمه آکسیوم-۳ در آزمایشگاه مداری پایان داد. انتظار می‌رفت که اقامت آنها در روز شنبه، سوم فوریه به پایان برسد، اما آب‌وهوای بد در منطقه فرود، این هدف را چهار روز به تعویق انداخت.

الگریا طی یک پخش زنده از ایستگاه فضایی بین‌المللی در روز دوم فوریه گفت: دو هفته فوق‌العاده، شلوغ و پر از سرگرمی را در اینجا داشتیم. من به خدمه آکس-۳ بسیار افتخار می‌کنم که توانستند به آژانس‌های فضایی کشور خود در دستیابی به همه اهداف علمی، نمایش‌های فناوری و همچنین رویدادهای اطلاع‌رسانی کمک کنند.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی