کد خبر: ۳۹۸۲۰
|
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۰

تأثیر طراحی سایت بر سئو چیست؟

سایتی که به خوبی طراحی شده باشد، می‌تواند رتبه سئوی شما را بهبود ببخشد. ولی طراحی ضعیف به رتبه شما آسیب می‌زند. ربات‌های گوگل سعی می‌کنند تجربیات کاربران واقعی را تکرار کنند. اگر در طراحی سایت شما مشکلی را شناسایی کنند که استفاده از سایت را برای کاربران دشوار می‌کند، این موضوع را در رتبه ‌بندی سایت در نظر می‌گیرند.

اغلب افرادی که دانش تخصصی در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ ندارند، تصور می‌کنند که طراحی سایت فقط به جنبه‌های بصری و زیبایی شناختی سایت مربوط می‌شود و ارتباطی با سئو ندارد. ولی آپدیت‌هایی که طی چند سال اخیر در فاکتورهای ارزیابی سئوی سایت توسط موتورهای جستجو و گوگل رخ داده است، نشان‌ می‌دهد که طراحی سایت روی ابعاد مختلف سئو تأثیر دارد. به بیان ساده­تر، موفقیت سئوی سایت تا حد زیادی به طراحی سایت و UI/UX آن بستگی دارد. در ادامه مطلب این بحث را به طور مفصل بررسی می­کنیم.

طراحی سایت و رابط کاربری

اهمیت طراحی سایت و رابط کاربری

طراحی سایت نقش مهمی در تجربه کاربری دارد و می­تواند رتبه بندی موتورهای جستجو را هم تحت تأثیر قرار دهد. طراحی ضعیف و عدم توجه به فاکتورهای تجربه کاربری مانند سرعت سایت، گرافیک جذاب، رابط کاربری و...، سئوی سایت را با مشکل مواجه می­کند و سایت را در نتایج موتورهای جستجو پایین­تر نمایش می­دهد. این موضوع تأثیر مستقیمی روی کسب و کار و درآمدزایی شما هم دارد. بنابراین باید بدانید که سفارش طراحی سایت فقط به جنبه زیبایی شناسی سایت مربوط نمی­شود، بلکه نوعی سرمایه گذاری روی سئو است. سایتی که طراحی و ساختار قوی دارد، بهترین ابزار شما برای بازاریابی دیجیتال خواهد بود.

✓ تجربه کاربری و سئو به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند

سایتی که به خوبی طراحی شده باشد، می‌تواند رتبه سئوی شما را بهبود ببخشد. ولی طراحی ضعیف به رتبه شما آسیب می‌زند. ربات‌های گوگل سعی می‌کنند تجربیات کاربران واقعی را تکرار کنند. اگر در طراحی سایت شما مشکلی را شناسایی کنند که استفاده از سایت را برای کاربران دشوار می‌کند، این موضوع را در رتبه ‌بندی سایت در نظر می‌گیرند.

بنابراین اگر سایتی دارید که بر اساس فاکتور‌های بهینه ‌سازی تجربه کاربری طراحی نشده است و به سختی می‌توان آن را پیمایش کرد، حتماً به فکر تغییر آن باشید. چون بارگذاری کُند صفحات، محتوایی که به سختی خوانده می­شود، تصاویر بی کیفیت، آیکون­های بسیار ریز یا درشت، استفاده نامناسب از رنگ­ها و ده­ها مشکل دیگر در بحث تجربه کاربری سایت وجود دارد که اگر برطرف نشود، می­توانند به راحتی روی سئوی سایت تاثیر منفی بگذارند.

طراحی اصولی سایت

✓ تصاویر با کیفیت باعث افزایش سرعت سایت می­شود

طراحی اصولی سایت، اعتبار کسب و کارتان را افزایش می­دهد و به شما کمک می­کند که اعتماد کاربران را جلب کنید. طب آمار رسمی گوگل 38 درصد از بازدیدکنندگان در صورت ناراضی بودن از طراحی سایت، احتمالاً ظرف 3 ثانیه اول آن را ترک می­کنند. اگر بتوانید محتوای باکیفیت خود را به شکل جذابی قالب ‌بندی کنید، می‌توانید کاربران سایت را برای مدت طولانی‌تری درگیر سایت نگه دارید و در نتیجه نرخ تبدیل سایت را افزایش داده و سئو را بهبود ببخشید.

طراحی خوب به کاربران کمک می­کند که به بی اعتمادی اولیه خود نسبت به برندها غلبه کرده و سریعتر با سایت شما ارتباط برقرار کنند. وقتی محتوای عالی را با تصاویر زیبا و جذاب ترکیب می‌کنید، کاربران کنجکاو می‌شوند تا محتوای شما را بخوانند و مدت زمان بیشتری را در سایت سپری کنند. این موضوع به موتورهای جستجو نشان می­دهد که سایت شما قابل اعتماد است. در نتیجه رتبه بهتری به سایت می­دهند و این فرصت را فراهم می­کنند که کاربران بیشتری سایت شما را ببینند.

✓ ربات­های گوگل سایت شما را راحت کراول می­کنند

کراول (Crawling) یا خزش سایت یک فرآیند اساسی در عملکرد موتورهای جستجو است که توسط ربات­های گوگل انجام می­شود. در این فرآیند، ربات­ها سایت را اسکن و بررسی می­کنند. طراحی سایت و کدنویسی آن تأثیر بسیار زیادی در کراول کردن سایت توسط ربات‌های موتورهای جستجو دارد و این اهمیت در جوانب مختلف مشخص می‌شود:

  • ساختار لینک‌ها و ناوبری سایت

طراحی صحیح ساختار لینک‌ها و ناوبری ‌سایت به ربات‌های گوگل کمک می‌کند که به راحتی از یک صفحه به صفحه دیگر خزش کنند. ساختار لینک‌ها باید منطبق با ساختار منطقی و مرتبط با محتوا باشد.

  • استفاده از فایل robots.txt

طراحی سایت شامل استفاده از فایل robots.txt است که دستورات خاصی برای ربات‌های جستجو ارائه می‌دهد. این فایل می‌تواند برای هدایت ربات‌ها به صفحات مهم و جلوگیری از دسترسی به صفحات غیرضروری مورد استفاده قرار گیرد. یکی از بخش­های مهم خدمات سئو سایت، توجه به این بخش از طراحی سایت است. چون اغلب سایت­ها صفحاتی مانند درباره ما، قوانین و مقررات، راهنمای ثبت سفارش و... دارند که نیاز به ایندکس شدن ندارند و فقط بودجه خزش سایت را به هدر می­دهند.

  • سرعت بارگذاری صفحات

مدت زمان بارگذاری صفحات ‌سایت هم به طور مستقیم روی کراول کردن سایت و تجربه کاربری موثر است. ربات‌های گوگل ممکن است صفحاتی که به کُندی بارگذاری می‌شوند را درست اسکن نکنند یا حتی از آن عبور کنند. به همین دلیل است که طراحی، سرعت بارگذاری صفحات را هم درگیر می­کند.

  • استفاده از HTTPS

استفاده از اتصال امن (HTTPS) تأثیر مهمی در سئو سایت دارد. ربات‌های گوگل ‌سایت‌های امن را ترجیح می‌دهند و استفاده از پروتکل امن HTTPS جزو مهمترین اقداماتی است که کارشناسان سئو انجام می­دهند تا تایید گوگل را در این بخش دریافت کنند.

✓ سایت در دستگاه­های مختلف بدون مشکل باز می­شود

یکی از موضوعات بسیار مهم در بحث طراحی سایت، ریسپانسیو بودن است. ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت به این معناست که وقتی کاربری در گوشی موبایل سایت ما را می­بیند، همه المان­های آن منطبق با سایز صفحه نمایش گوشی نمایش داده می­شود. با توجه به اینکه بیش از 56 درصد جستجوها توسط گوشی­های موبایل انجام می­شوند، طراحی ریسپانسیو سایت نقش مهمی در سئو دارد.

اگر سایتی ریسپانسیو نباشد، کاربران موبایلی نمی­توانند از آن استفاده کنند و سایت را ترک خواهند کرد. به دنبال این اتفاق، CTR یا نرخ تبدیل سایت که یکی از فاکتورهای مهم سئو است، کاهش پیدا کرده و گوگل تصور می­کند که محتوای سایت ما از نظر کاربران ارزشمند نیست که سایت را خیلی زود ترک کرده­اند.

بهینه سازی سرعت سایت

✓ سرعت سایت را بهینه سازی می­کند

سرعت سایت هم یکی از فاکتورهای مهم سئو است، ولی نه از جهت بارگذاری سریع صفحات! سرعت سایت فقط تحت تاثیر عکس­ها و ویدیوها نیست که با کاهش حجم محتوای چند رسانه­ای کاهش پیدا کند. سرعت سایت به ساختار کدنویسی آن هم ارتباط پیدا می­کند. اگر سایتی به شکل اصولی طراحی شده باشد، به صورت خود به خود سرعت بالایی خواهد داشت. سایت­هایی که کدنویسی پیچیده و غیر اصولی دارند، در موضوع سرعت دچار مشکل می­شوند و ناچار خواهند شد که از افزونه­های کش یا سرویس­های کاهش سرعت روی هاست سایت استفاده کنند.

در مجموع فرقی نمی­کند که سایت شما فروشگاهی باشد، آموزشی یا شرکتی؛ اگر سئوی سایت برایتان مهم است، روی طراحی اصولی آن سرمایه گذاری کنید. چون طراحی UI/UX سایت علاوه بر زیبایی ظاهری، فاکتورهای سئو را هم تحت تاثیر قرار می­دهد.

برچسب ها: سئو طراحی سایت
ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی