کد خبر: ۳۹۹۲۵
|
۱۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۰

کارخانه تولیدکننده تراشه گوشی هواوی تحریم شد

دولت بایدن در پی تولید یک تراشه پیشرفته برای گوشی میت ۶۰ پرو هواوی، جلوی صادرات آمریکایی به یک کارخانه چینی سازنده تراشه‌های پیشرفته را گرفت.

به گزارش نبض فناوری ، دو منبع آگاه به رویترز گفتند: وزارت بازرگانی آمریکا در اواخر سال ۲۰۲۳، ده‌ها نامه به شرکت‌های تامین‌کننده کارخانه‌های شرکت SMIC ارسال کرده و مجوز آنها برای فروش به کارخانه‌های تولیدکننده تراشه‌های پیشرفته این شرکت را معلق کرد.

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها، فروش به کارخانه SMIC South را متوقف کردند، این نامه‌ها، توقف صادرات قطعات و مواد تراشه سازی به ارزش میلیون‌ها دلار از سوی حداقل یک صادرکننده (شرکت انتگریس) را به دنبال داشت.

شرکت انتگریس اعلام کرد صادرات بر اساس مجوز صادرات معتبر بوده و پس از دریافت نامه‌های وزارت بازرگانی که مجوز فروش به SMIC South را معلق کرد، صادراتش را متوقف ساخت.

تعلیق مجوزهای صادراتی از سوی وزارت بازرگانی آمریکا، نشان می‌دهد دولت بایدن در مواجهه با فشار فزاینده جمهوریخواهان مخالف ارسال فناوری آمریکایی به چین، اقداماتی علیه شرکت SMIC، انجام داده است.

این فشارها از اوت و پس از آن شدت گرفت که شرکت هواوی، با معرفی یک گوشی مجهز به یک تراشه پیشرفته، دنیا را شوکه کرد. گوشی میت ۶۰ پرو، به نماد موفقیت فناوری چین با وجود تلاش‌های واشنگتن برای فلج کردن ظرفیت این کشور برای تولید نیمه رساناهای پیشرفته، تبدیل شده است.

این گوشی همچنین باعث شد دولت بایدن درصدد اطلاع از جزئیات مربوط به آن باشد. اما منتقدان می‌گویند نامه‌های ارسالی، کافی نبوده‌اند. مایکل مک‌کول، نماینده جمهوریخواه کنگره که رئیس کمیته امور خارجه است، گفت: وزارت بازرگانی باید زودتر عمل می‌کرد. وی در بیانیه‌ای به رویترز در ماه جاری افزود: این کار، سهل انگاری وزارت بازرگانی بود و تردیدهایی را نسبت به توانایی این نهاد در انجام ماموریت امنیت ملی خود، برانگیخت.

هواوی در سال ۲۰۱۹ توسط دولت ترامپ بر سر نقض تحریم‌ها، به لیست محدودیت‌های تجاری اضافه شد. شرکت SMIC در سال ۲۰۲۰ بر سر ارتباط با مجتمع صنعتی ارتش چین، هدف محدودیت‌های مشابه قرار گرفت اما هر دو شرکت منکر ارتکاب هر گونه خلافی شده اند.

با افزوده شدن به این فهرست، فروش شرکت‌های آمریکایی به این شرکت‌ها قدغن شد اما ترامپ برای فروش برخی اقلام به هواوی و SMIC، چراغ سبز داد و اجازه داد کالاهای آمریکایی به ارزش میلیاردها دلار در چند سال گذشته، به این شرکت‌ها صادر شود.

دولت بایدن در اکتبر سال ۲۰۲۲، مقرراتی را اعلام کرد که ارسال ابزارها و مواد نیمه‌رسانا به کارخانه‌های تراشه سازی پیشرفته چینی از جمله SMIC South را ممنوع کرد اما مقررات آمریکایی به شرکت‌هایی که مجوزهایی با اعتبار چهار ساله داشتند، اجازه داده بودند فروش به این کارخانه را ادامه دهند.

به گفته یک منبع آگاه، شرکت انتگریس در فاصله اکتبر سال ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳، مواد و قطعات تراشه‌سازی را به کارخانه SMIC South ارسال کرد. فروش به چین، ۱۶ درصد از فروش ۱۸۰ میلیون دلاری انتگریس در سال ۲۰۲۳ به حساب آمد.

بر اساس گزارش رویترز، کارشناسان می‌گویند SMIC South، تنها کارخانه شرکت SMIC است که قادر است تراشه هفت نانومتری به کار رفته در گوشی میت ۶۰ هواوی را تولید کند.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
وبگردی