کد خبر: ۴۰۰۴۱
|
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰
طی ۹۰ سال اخیر؛

۵ زن مهم‌ترین جوایز ریاضیات را دریافت کرده‌اند

در ۹۰ سال اخیر، فقط ۵ زن موفق به دریافت مهم‌ترین جایزه ریاضیات شده‌اند.

به گزارش «نبض فناوری»، مجلۀ نیچر اعلام کرد؛ در ۳۰ ژانویه، کِلر وُوازن (Claire Voisin) ریاضیدان، اولین زنی بود که جایزۀ کرافورد در ریاضیات (Crafoord Prize in Mathematics) را دریافت کرد. این امر بیش از هر چیز دوباره مسئلۀ تنوع جنسیتی در اهدای جوایز ریاضیات را برجسته می‌کند، چنانچه در ۹۰ سال گذشته تنها پنج زن برنده چنین جوایزی شده‌اند.

از این رو اهمیت به رسمیت شناختن کار زنان و سایر گروه‌های اجتماعی در این رشته بسیار زیاد است. مدال فیلدز، جایزه آبل، جایزه شاو، جایزه ولف و جایزه کرافورد تا کنون ۲۱۷ بار اهدا شده‌اند، اما تنها بار به زنان، از جمله مریم میرزاخانی و ووازن، اهدا شده‌اند.

۵ زن مهم‌ترین جوایز ریاضیات را دریافت کرده‌اند

سال‌های اخیر، ریاضیدانان زن برجستۀ دیپری نیز مانند اینگرید دوبشی (Ingrid Daubechies)، کرن کسکولا اولنبک (Karen Keskulla Uhlenbeck)، و مارینا ویازوفسکا (Maryna Viazovska) به دلیل دستآوردهایشان تقدیر شده‌اند. اما علیرغم پیشرفت در بازنمایی جنسیتی در ریاضیات، نابرابری همچنان وجود دارد.

تلاش‌ها برای از کاهش شکاف جنسیتی شامل افزایش توجه به پژوهشگران زن، ایجاد تنوع جنسیتی در کمیته‌های اهدای جوایز و افزایش بازۀ سنی برای کسانی است که برای مراقبت از کودکان مرخصی شغلی می‌گیرند.

در حالی که افزایش آگاهی از تفاوت‌های جنسیتی در سال‌های اخیر بیشتر شده است، اما مسائلی چون حضور کم نویسندگان زن در مجلات برتر ریاضی همچنان ادامه دارد. برخی راهبردهایی مانند ارتقای دیده‌شدن محققان زن و برقراری معیارهای متفاوت برای اهدای جوایز را پیشنهاد می‌کنند. پرداختن به این چالش‌ها برای دستیابی به تنوع جنسیتی و شناخت بیشتر در زمینۀ ریاضیات بسیار مهم است.

منبع/ آنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 25 اردیبهشت 1403 نرخ تسلط بازار بیت‌کوین چه میزان است؟
«آبادیران»، بستر نقش آفرینی دانش بنیان‌ها در تحقق گفتمان مردمی‌‌کردن اقتصاد دهقانی خبر داد: برنامه‌های حمایتی ویژه معاونت علمی برای توسعه نوآوری‌های فراگیر اجتماعی
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 24 اردیبهشت 1403 وام مسکن با پشتوانه بیت‌کوین
در اعتراض به دستمزدها؛ کارمندان اپل اعتصاب می‌کنند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 23 اردیبهشت 1403 پیش‌بینی روند قیمت بیت‌کوین
درمان دقیق تر بیماری‌ها؛ هوش مصنوعی گوگل داروساز می‌شود
وبگردی