کد خبر: ۴۰۰۴۷
|
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۶

یک شکایت جدید اپل را به انحصار از طریق سرویس iCloud متهم می‌کند

انحصاری‌بودن سرویس iCloud باعث شده که حاشیه سود ناخالص اپل حتی به فراتر از 80 درصد نیز برسد.

به گزارش «نبض فناوری»، یک شکایت دسته‌جمعی علیه اپل ثبت شده است که ادعا می‌کند اپل قیمت‌های iCloud خود را تا حدی افزایش داده است که این سرویس تقریباً سود خالص ایجاد می‌کند. این شکایت دسته‌جمعی که در 1 مارس (11 اسفند) به دادگاه کالیفرنیا ارسال شد، اپل را به نقض قانون ضدانحصار متهم می‌کند.

براساس گزارش بلومبرگ، این شکایت که توسط شرکت حقوقی Hagens Berman به نمایندگی از شاکیان تنظیم شده است، ادعا می‌کند که اپل به دلیل سیاست‌های ذخیره‌سازی ابری مبتنی بر iOS، موفق به ایجاد «انحصار غیرقانونی» شده است.

اپل ممکن است از دارندگان دستگاه‌های خود خواسته باشد که فقط از سرویس‌های iCloud برای پشتیبان‌گیری از انواع فایل‌های خاص استفاده کنند. هنوز تحقیقات درباره iCloud درحال انجام است، اما به نظر می‌رسد هیچ توجیه فنی یا امنیتی برای این محدودیت وجود ندارد. درعوض، به‌نظر می‌رسد هدف این محدودیت، تضمین انحصار سرویس iCloud اپل است.

انحصاری‌بودن سرویس iCloud اپل

به دارندگان دستگاه‌های اپل 5 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان iCloud داده می‌شود، اما همانطور که درآمد iCloud اپل نشان می‌دهد، اکثر کاربران این حجم را برای نیازهای ذخیره‌سازی خود کافی نمی‌دانند و یک طرح مکمل iCloud می‌خرند. طرح رایگان iCloud از زمانی که توسط استیو جابز در WWDC 2011 معرفی شد، به 5 گیگابایت حافظه محدود باقی مانده است.

یک شکایت جدید اپل را به انحصار از طریق سرویس iCloud متهم می‌کند

تأکید شکایت حاضر بیشتر بر این واقعیت است که کاربران آیفون تنها یک گزینه برای بکاپ کامل از دستگاه خود دارند و آن نیز سرویس iCloud اپل است. ظرفیت 5 گیگابایتی iCloud نیز برای بکاپ‌‌گرفتن معمولاً کافی نیست. از سویی، برخی فایل‌ها یا داده‌ها فقط در این سرویس ذخیره می‌شوند.

انحصاری‌بودن این سرویس باعث شده که حاشیه‌های سود ناخالص اپل حتی به فراتر از 80 درصد نیز برسد. در این شکایت ادعا می‌شود، اگر سرویس‌های رقیب در کنار iCloud بودند، احتمال داشت که قیمت‌های این سرویس بسیار پایین بیاید.

منبع/ ایسنا

برچسب ها: اپل iCloud استیو جابز
ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
وبگردی