کد خبر: ۴۰۳۳۰
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۷

ساخت نمونه اولیه تایرها کامیون که با فناوری‌نانو تقویت شده است

یک شرکت بریتانیایی که از گازهای گلخانه‌ای با کمک فناوری به نام لوپ، گرافن تولید می‌کند این گرافن را در ساخت تایر کامیون به کار گرفته است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری»شرکت لویدان (Levidian) از نمونه اولیه تایر کامیون تقویت شده با گرافن رونمایی کرد. در این تایر‌ها از گرافن و کربن سیاه استفاده شده که این ترکیب موجب بهبود کیفیت تایر‌ها شده است. این تایر‌ها که در نمایشگاه فناوری تایر هانوفر به نمایش درآمد از ترکیب لاستیک طبیعی و لاستیک بوتادین تولید شده‌اند که به دلیل مقادیر گرافنی که در آن به کار رفته از ویژگی‌های بهبود یافته‌ی مکانیکی قابل توجهی برخوردار هستند. 

آزمایش‌های مستقل انجام شده توسط مرکز تحقیقاتی  تون عبدل رازک (TARRC) نشان داده است که افزودن گرافن شرکت لاویدن می‌تواند منجر به کاهش ۲۳ درصدی مقاومت چرخشی تایر شود. همچنین نتایج اولیه حاکی از کاهش چگالی تایر دارد که این ویژگی منجر به کاهش وزن تایر شده که در نهایت مصرف سوخت را ۳ تا ۴ درصد کاهش می‌دهد.

گرافن شرکت لویدن از طریق کربن‌زدایی توسط سامانه لوپ به دست می‌آید سامانه‌ای که گاز خروجی از دودکش کارخانه‌ها را گرفته و دی‌اکسیدکربن آن را به گرافن تبدیل می‌کند. استفاده از این گرافن در تایر خودرو می‌تواند انتشار دی‌اکسیدکربن را کاهش داده و همچنین به تولیدکنندگان تایر کمک کند تا هیدروژن پاک و گرافن با کیفیت بالا تولید کنند و از این طریق انتشار گاز گلخانه‌ای را کاهش دهند.

الی گالنیس، مدیر توسعه تجاری لویدان می‌گوید: «ما در حال انجام مأموریتی هستیم که در آن به صنعت برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن کمک می‌کنیم. از این که نتایج کار خود در بخش تولید تایر را منتشر می‌کنیم بسیار خوشحال هستیم. استفاده از این تایرها می‌تواند حداقل سه درصد کاهش مصرف سوخت را به دنبال داشته باشد که این صرفه‌جویی معادل تقریبا نیم میلیون تن دی‌اکسیدکربن در سال برای بریتانیا است.»

لازم به ذکر است که با استفاده از دستگاه لوپ (Loop) این شرکت، گازهای زائد خروجی از کارخانه‌ها را می‌تواند به هیدروژن و گرافن تبدیل کند. با این کار از آلودگی هوا جلوگیری شده و مواد ارزشمند برای استفاده در صنعت به دست می‌آید. در حال حاضر ۱۵ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به انرژی در سطح جهان بوده، در حالی که این فناوری جدید منبع جدیدی از هیدروژن تمیز و گرافن با کیفیت بالا ارائه می‌کند.

برچسب ها: تایر نانو دودکش گاز
ارسال نظرات
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی