کد خبر: ۴۰۳۷۱
|
۱۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸:۳۰

ربات‌های آینده یک قدم از آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها جلوتر خواهند بود

محققان یک مرکز فناوری در کشور استرالیا در حال کار روی فناوری ربات‌هایی است که قادر به حرکت مستقل در جبهه‌های آتش سوزی طبیعی و ارسال اطلاعات ارزشمندی به ستادهای آتش نشانی خواهند بود.

ربات‌های آینده یک قدم از آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها جلوتر خواهند بود

به گزارش نبض فناوری، تک اکسپلور اعلام کرد، آتش‌سوزی طبیعی در جنگلها و مراتع میتواند با سرعت زیادی حرکت کند . وضعیت زمین، میزان گیاهان و وزش باد تاثیر زیادی بر چگونگی گسترش آتش دارند. ایستادن یک گام جلوتر از آتش کار آسانی نیست اما محققان حوزه آتش سوزی‌های طبیعی در حال کار روی آن هستند.

آتش‌نشان ها باید بدانند که آتش‌سوزی‌های طبیعی در کجا هستند و با چه سرعتی و به چه میزانی ممکن است گسترش یابند و چقدر ممکن است خطرناک شوند به خصوص زمانی که بیش از یک مورد آتش سوزی وجود دارد و آنها باید اولویت بندی کنند. اما کسب اطلاعات میدانی روی زمین اغلب می تواند موجب شود که آتش‌نشانها به طرز خطرناکی به آتش نزدیک شوند. پهپادها می توانند نمایی از بالا فراهم کنند اما آنها نیز نیازمند مجوز پرواز هستند و همچنین طول عمر باتری محدودی دارند.

به همین علت است که محققان در چهارچوب یک برنامه بین‌المللی در تلاش برای طراحی ربات‌های زمینی هستند که در زمان بروز آتش سوزی‌های طبیعی بتوانند اطلاعات مفیدی کسب کنند بطوری که آتش‌نشان ها ایمن بمانند.

ربات‌های آینده یک قدم از آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها جلوتر خواهند بود

دانشمندان در مرکز فناوری های پیشرفته کویینزلند (استرالیا) در حال کار روی ربات هایی هستند که قادر به رفتن به درون جبهه‌های آتش خواهند بود. برخی از این ربات ها روی پای خود راه می روند و برخی دیگر روی مسیرهای ریلی. این ربات ها با رسیدن به جبهه آتش می توانند اطلاعات ارزشمندی را برای ستادهای آتش نشانی ارسال کنند. این اطلاعات شامل مکان آتش سوزی، مسیر حرکت آتش و میزان وجود سوخت (برای آتش) در مسیر هستند.

این فناوری هنوز در مرحله توسعه یافتن است. سال گذشته در مرکز یادشده تیم رباتیک نشان داد که این ربات ها در زمان بروز آتش سوزی‌های طبیعی چگونه عمل خواهند کرد.

این ربات ها قادر به حرکت بطور مستقل به سمت جبهه آتش و بازگشت از آن و همچنین تهیه تصاویر، موقعیت مکانی و سایر نتایج هستند. ربات ها این اطلاعات را به پلتفرم هایی بر پایه ابر (cloud-based) منتقل می‌کنند و مقامات از راه دور قادر به نظارت بر آنها هستند.

منبع/ ایرنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
وبگردی