کاهش در آمد ۱۲۰۰ میلیارد دلاری صنعت گردشگری
نشست خبری آنلاین پلتفرم گردشگری اتاقک برگزار شد
به گفته مدیرعامل اتاقک بازار گردشگری در ایران یک بازار 15 هزار میلیاردی است و در حال حاضر ۲۰ هزار میزبان فعال در اقامتگاهها در ایران وجود دارد. او میگوید که 1میلیون و 600هزار کسب و کار به طور مستقیم و غیر مستقیم با گردشگری درگیر هستند. در نشست خبری آنلاین اتاقک که روز 16 شهریور با حضور مدیران این پلتفرم گردشگری برگزار شد، علاوه بر تحلیل از وضعیت صنعت و پیشبینی افزایش شدید سفر در پایان سال، به مسائلی چون فرصتهای آیندهی گردشگری، اهمیت سفرپاک و مسئولانه پرداخته شد.رشد 66 درصدی اتاقک در شهریور ماه
علی طالشی، مدیرعامل اتاقک، استارتاپ رزواسیون اقامتگاه محلی خبر از رشد ۶۶ درصدی این پلتفرم در شهریور ماه نسبت به سال گذشته داد. طالشی با تاکید بر اثرات زیانباری که کرونا بر میلیونها ایرانی شاغل در کسبوکارهای کوچک گردشگری در شهرهای کوچک و روستاها گذاشته میگوید: «حتی پس از واکسیناسیون گسترده و کاهش ابتلا به کرونا هم صنعت گردشگری تا سالهای سال تحت تاثیر ویروس کرونا خواهد بود و عادات سفر هیچگاه به قبل باز نخواهد گشت. ولی از طرفی دنیایی از فرصتها در سایهی تغییر عادات سفر همچون تغییر اجباری از گردشگری بینالمللی به داخلی و سفرهای نزدیک ایجاد شده است که میتوان در سایهی آنها رشد گردشگری را شاهد باشیم.» او میگوید ۱۲۷ کشور در هنگام شیوع ویروس کرونا مرزهای خود را بستند و به دنبال آن، این صنعت با کاهش در آمد ۱۲۰۰ میلیارد دلاری روبرو شد. همچنین به گفته طالشی خطر از دست رفتن بیش از ۱۲۰ میلیون شغل به واسطه این ویروس در دنیا وجود دارد.»
کاهش 500 درصدی اتاقک در دوران کرونا
به گفته بنیانگذار اتاقک، این استارتاپ گردشگری در اسفند ماه 98 و موج اول کرونا، کاهش فروش منفی 500 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. این عدد با ادامه بیماری کرونا و توفیق اجباری در خانه ماندن در فروردین 99، به منفی 2900 درصد رسید. او در این باره توضیح میدهد: «کرونا بیشتر از همه در اسفندماه و فروردین ماه روی کسبوکارهای حوزه گردشگری تاثیر منفی گذاشت. اما این ایام به ما کمک کرد تا یک بازطراحی مجدد روی اپلیکیشن و پلتفرم خود داشته باشیم. در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت، با کاهش روند شیوع این بیماری، مسافرتهای مردم در سراسر جهان شروع شد و در اتاقک نیز رشد منفی یک سیر صعودی پیدا کرد و در نهایت در خردادماه دوباره با رشد مثبت مواجه شدیم.»
تغییر فرهنگ سفر مردم در دوران کرونا
به باور مدیرعامل اتاقک تمایل مردم به خرید آنلاین بیشتر شده است. او در اینباره توضیح میدهد: «رفتارهای مردم تغییر کرده است. گردشگری داخلی جای گردشگری بینالمللی را گرفته است. مردم سفرهای کوتاه به جای سفرهای بلند و فصلی را انتخاب میکنند. همچنین تمایل مردم به سفرهای به مناطق نزدیک، استفاده از ماشین شخصی به جای هواپیما و قطار و اتوبوس افزایش یافته است. آنها دیگر برای سفر از قبل برنامهریزی نمیکنند و بیشتر سفرها و رزرو اقامتگاه و خرید بلیت به صورت ناگهانی اتفاق میافتد.»
وی به رشد سفر در اواسط اردیبهشت و شهریورماه در پلتفرم اتاقک به اماکن اقامتی اشاره کرد و میگوید: «به زودی چه بخواهیم چه نخواهیم، شاهد انفجار سفر در کشور و به خصوص نوروز 1400 خواهیم بود که در آن هم همچنان کرونا با ماست و باید برای توزیع سفر به جای مناطق توریستی عادی به مناطق متنوعتر، آموزش سفر مسئولانه و حفظ بهداشت و نظارت بیشتر آماده شویم که نقش پلتفرمهای گردشگری همچون اتاقک در این زمینه حائز اهمیت و تاثیرگذار خواهد بود.»
رشد بازار اقامتگاههای جهان در دوران کرونا
طالشی در ادامه اعلام کرد که طبق گزارشها بازار اجاره اقامتگاه در جهان در 6 هفته میانی فصل بهار نسبت به زمان شروع بیماری کرونا رشد 127 درصدی داشته است. طبق این گزارش از اواخر فروردین آلمان رشد 367 درصدی ررزوها را تجربه کرده است. آمریکا و فرانسه هم با رشد 202 درصدی و 200 درصدی در رتبههای دوم و سوم در میزان رزرو قرار داشتهاند. استرالیا هم با 189 درصد نیز رشد خوبی در تعداد رزرو داشته است.
