کد خبر: ۴۰۴۴۸
|
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۲:۴۰

رنگ نانویی روی دیوار می‌تواند آلودگی‌ها را تمیز کند

پژوهشگران اتریشی رنگ نانویی ساختند که می‌تواند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تمیز شود. این رنگ حاوی نانوذرات اکسید تیتانیم بوده که با کمک خاصیت فتوکاتالیستی اقدام به تمیز کردن دیوار می‌کند.

به گزارش «نبض فناوری»، این گروه تحقیقاتی نانوذرات اکسید تیتانیوم را سنتز کرده و سپس آن را به رنگ اضافه کردند. با این کار می‌توان به رنگ‌های تجاری موجود این امکان را داد که در معرض نور خورشید آلاینده‌ها را تمیز کنند.

براساس مقاله‌ای که در نشریه ACS Catalysis منتشر شده است، این نانوذرات در معرض نور خورشید از نظر فوتوکاتالیستی فعال شده و از نور خورشید برای تجزیه مواد استفاده می‌کنند.

گونتر روپراچتر، رئیس انستیتوی شیمی مواد و از محققان دانشگاه صنعتی وین در اتریش می‌گوید: «سال‌هاست که مردم سعی می‌کنند از رنگ‌های ساختمانی سفارشی برای تمیز کردن هوا استفاده کنند. نانوذرات اکسید تیتانیوم در این زمینه جالب هستند. آن‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از آلاینده‌ها را جذب و تجزیه کنند.»

این تیم با یک محلول حاوی آلاینده‌ها یک سطح نقاشی شده را شسته و دریافت که ۹۶ ٪ از آن‌ها را می‌توان با نور طبیعی خورشید و بدون تغییر در رنگ تخریب کرد.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی