کد خبر: ۴۰۴۵۶
|
۱۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۰

غیبت قمری زهره چه زمانی رخ می‌دهد؟

ماه نوزدهم فروردین از مقابل سیاره زهره می‌گذرد و اختفای ماه ایجاد می‌‎شود که فقط در بخشی از جهان قابل مشاهده است.

به گزارش «نبض فناوری»، ماه یکشنبه _نوزدهم فروردین‌_ از مقابل سیاره زهره عبور می‌کند و یک اختفای ماه ایجاد می‌‎کند که از کشورها و مناطقی از جمله شرق ایالات متحده، شرق کانادا و مکزیک قابل مشاهده است؛ این غیبت فقط در بخشی از جهان قابل مشاهده خواهد بود، زیرا ماه آن‌قدر به زمین نزدیک است که موقعیت آن در آسمان تا دو درجه در سراسر جهان متفاوت است؛ این پدیده از اصفهان قابل رؤیت نخواهد بود.

اختفای ماه فقط از بخش کوچکی از سطح زمین قابل مشاهده است؛ از آنجا که ماه بسیار نزدیک‌تر از دیگر اجرام آسمانی به زمین است، موقعیت دقیق آن در آسمان با توجه به موقعیت دقیق شما در زمین، به دلیل اختلاف منظر بزرگ آن متفاوت است.

نزدیک شدن ماه و سیاره زهره به یکدیگر

ماه و سیاره زهره یکشنبه -نوزدهم فروردین- به یکدیگر نزدیک می‌شوند، به طوری که ماه بیست‌وهشت‌روزه در فاصله ۲۰.۷ دقیقه قوسی سیاره زهره قرار می‌گیرد، البته این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نیست؛ ماه و سیاره زهره در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهند رسید و زمان سحر بیش از دو درجه بالاتر از افق نخواهند رفت.

ماه در قدر منفی ۸.۴ و سیاره زهره در قدر منفی ۳.۹ هر دو در صورت فلکی حوت قرار دارند، این دو جرم به اندازه‌ای نزدیک هستند که در میدان دید تلسکوپ قرار می‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی نیز قابل رصد هستند.

مقارنه ماه و سیاره زهره

ماه و سیاره زهره یکشنبه _نوزدهم فروردین‌_ در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه بیست‌وهشت‌روزه از زاویه ۲۳ درجه‌ای شمال سیاره زهره عبور می‌کند، البته این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نیست؛ ماه و سیاره زهره در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهند رسید و زمان سحر بیش از دو درجه بالاتر از افق نخواهند رفت.

ماه در قدر منفی ۸.۴ و سیاره زهره در قدر منفی ۳.۹ هر دو در صورت فلکی حوت قرار دارند، این دو جرم به اندازه‌ای نزدیک هستند که در میدان دید تلسکوپ قرار می‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی نیز قابل رصد هستند.

ماه در حضیض زمینی

ماه یکشنبه _نوزدهم فروردین_ به نزدیک‌ترین نقطه در امتداد مدار خود به دور زمین خواهد رسید و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد؛ فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و یک مسیر بیضی شکل را طی می‌کند. همان‌طور که ماه هر ۲۹.۵ روز یک‌بار این مسیر بیضی شکل را به دور زمین طی می‌کند، فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند؛ اندازه زاویه‌ای آن نیز با همان فاکتور بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است، روشنایی آن نیز تغییر می‌کند، البته تشخیص این اتفاق در عمل دشوار است، زیرا فازهای آن نیز هم‌زمان در حال تغییر هستند.

ممکن است تصور کنید ماه در زمان طلوع و غروب بسیار بزرگ‌تر و نزدیک‌تر است که در واقع چنین نیست و این خطای دید است که ماه هنگام نزدیک شدن به افق بسیار بزرگ‌تر از آنچه که واقعاً است به نظر می‌رسد؛ این مسئله توهم ماه نامیده می‌شود و چیزی بیش از یک خطای دید نیست.

هر عکسی نشان می‌دهد که ماه دقیقاً همان اندازه است؛ صرف نظر از اینکه در افق ظاهر شود یا به‌طور مستقیم بالای سر باشد. دلیل اینکه ما این توهم بصری را درک می‌کنیم بحث داغی است. این نوع خطای دید در مورد خورشید و صورت‌های فلکی نیز وجود دارد. دلیل این خطای دید هنوز به‌طور کامل مشخص نیست، اما از آن‌جا که ماه زمانی که نزدیک به افق است در میان ساختمان‌ها و درختان دیده می‌شود مقایسه اندازه آن با این المان‌های زمینی آن را به چشم ما بزرگ‌تر نمایان می‌کند تا وقتی که ماه بر فراز آسمان است و مغز ما معیار مقایسه اندازه دیگری برای آن به‌کار می‌برد.

منبع/ ایمنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی