کد خبر: ۴۰۵۶۵
|
۲۶ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۹:۳۰

سپر ناسا مقابل غبارهای خطرناک ماه بالا رفت

ناسا سپری الکترودینامیکی را توسعه داده که ویژه حذف گردوغبار‌های خطرناک در کره ماه است.

به گزارش «نبض فناوری»، اینترستینگ اینجینیرینگ اعلام کرد، گردوغبار در کره ماه یک نگرانی جدی برای فضاپیماها و فضانوردان است و ناسا برای مبارزه با آن نوعی سپر گردوغبار الکترودینامیکی را توسعه داده است.

بنا بر این گزارش، مرکز فضایی «کِنِدی» ناسا از سال ۲۰۰۴ تا کنون در حال توسعه نوعی فناوری برای ساخت سپر گردوغبار الکترودینامیکی است که از الکتریسیته برای زدودن و حذف گردوغبار از سطوح مختلف از جمله رادیاتورها، لنز‌های دوربین، پوشش کلاه ایمنی و لباس‌های فضایی استفاده می‌کند.

هریسون اشمیت، فضانورد ناسا، برای توصیف مشکل گردوغبار ماه از اصطلاح «تب یونجه ماه» استفاده می‌کند چرا که ذرات پودری و تیز این گردوغبار‌ها مانند خرده‌شیشه بُرنده هستند و می‌توانند باعث گرفتگی راه تنفسی و بینی شوند. به گفته متخصصان ریه، ذرات گرد‌وغبار ماه در اندازه‌های ۵۰ برابر نازک‌تر از موی انسان می‌توانند ماه‌ها در داخل ریه معلق بمانند که عوارض خطرناکی دارد. چنین مشکلی اهمیت طراحی سپر گردوغبار الکترودینامیکی را دوچندان می‌کند.

گرد و غبار ماه یک دغدغه مهم برای فضاپیما‌ها و فضانوردان است و حتی قرار گرفتن در معرض مقدار کمی از آن می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند و ماهیت چسبندگی غبار ماه، حذف آن را دشوار می‌کند.

فناوری سپر الکترودینامیکی ناسا، فناوری پیشرو برای حذف گرد‌و‌غبار ماه در کاربرد‌های فضایی است و می‌توان از آن در داخل و خارج فضاپیما‌ها و نیز در زیستگاه‌ها استفاده کرد. این فناوری با استفاده از الکترود‌هایی فعال می‌شود که در لنز‌های دوربین، ابزار‌های نوری، پنجره‌های فضاپیما و لباس‌های فضایی ادغام می‌شوند.

آزمایش این سپر در حذف خرده‌سنگ‌های شبیه‌سازی‌شده ماه و نمونه‌های جمع‌آوری‌شده در طول ماموریت‌های آپولو ناسا در اتاق‌های خلاء موفقیت‌آمیز بوده است.

منبع/ آنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی