کد خبر: ۴۰۵۹۸
|
۲۸ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰

تشخیص سریع ویروس کرونا با آزمایشگاه روی تراشه انجام شد

محققان با کمک فناوری نانوحفره، ابزار تشخیصی ساختند که به سرعت ویروس‌هایی نظیر کرونا را شناسایی می‌کند.

به گزارش «نبض فناوری»، در طی چهار سال گذشته، بسیاری از ما تجربه نمونه‌برداری از بزاق برای انجام آزمایش‌های تشخیص سریع آنتی‌ژن در خانه یا آزمایش‌های دقیق تر PCR  را داشته‌ایم. بیماری کرونا موجب شده تا بسیاری از مردم این تست‌ها را تجربه کنند.

به تازگی محققان دانشگاه کالیفرنیا به رهبری هولگر اشمیت موفق شدند روشی مبتنی بر میکروسیالی ارائه کنند که ساده‌تر و سریع‌تر این کار را انجام می‌دهد. چنین روشی برای تشخیص کرونا و زیکا قابل استفاده خواهد بود.

این گروه در مقاله‌ای که منتشر کردند نشان دادند که می‌توان از فناوری اپتوسیالی و نانوحفره برای سیستم تشخیص طبی استفاده کرد. این سامانه یک ابزار آزمایشگاه بر روی تراشه است که باموفقیت روی مدل‌های حیوانات استفاده شده است و دانشمندان را امیدوار کرده که در آینده بتواند برای انسان‌ها استفاده شود.

آرون هاوکینز، استاد مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه بریگام یانگ و از محققان این پروژه می‌گوید: «این ابزار در آینده می‌تواند تبدیل به یک سامانه تشخیص طبی بزرگ شود و پزشکان و بیماران می‌توانند از آن استفاده کنند. با چنین فناوری، نیاز به انتظار برای دریافت نتیجه آزمایش از آزمایشگاه نیست.»

در حالی که آزمایش PCR در حال حاضر روش استاندارد برای آزمایش‌های ویروس شناسی است اما این روش بسیار پیچیده است و به واکنش‌های شیمیایی نیاز دارد که باید توسط اپراتورهای ماهر انجام شود. به طور معمول در یک آزمایشگاه، گاهی اوقات روزها طول می‌کشد تا نتایج آزمایش را به دست آورد.

آزمایش‌های PCR همچنین فقط می‌توانند اسیدهای نوکلئیک را تشخیص دهند، ماده‌ای که DNA و RNA را تشکیل می‌دهند. اما در مورد برخی از بیماری‌ها، تشخیص سایر نشانگرهای زیستی مانند پروتئین‌ها می‌تواند فوق‌العاده مفید باشد.

این ابزار جدید تشخیصی هر دو این مشکلات را حل می‌کند. این ماده به آماده‌سازی نمونه اندکی نیاز دارد و کاملاً بدون تقویت‌سازی و بدون برچسب است. به این معنی که از نور برای شناسایی نشانگرهای زیستی استفاده نمی‌کند. این مزیت به طور چشمگیری زمان و پیچیدگی روند تشخیص را کاهش می‌دهد.

در این ابزار از اپتوسیالی استفاده می‌شود که کنترل مقادیر ریز مایعات با نور است. از یک نانوحفره برای شمارش اسیدهای نوکلیئک منفرد استفاده می‌شود.  این ابزار برای آزمایش ویروس‌های زیکا و کرونا طراحی شده است.

محمد ژولکر نیین سمپاد، از محققان این پروژه می‌گوید: «ما یک سیستم آزمایشگاه روی تراشه ایجاد کردیم که می‌تواند با کمک میکروسیالی، تراشه‌های سیلیکون و فن‌آوری‌های تشخیص نانوحفره، آزمایش را در سطح بسیار کوچکی انجام دهد.»

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی