کد خبر: ۴۰۷۶۴
|
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۹:۵۶
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

تولید واکسن مخصوص ماهی "سی‌بس" برای اولین بار در کشور

مدیر پروژه‌های سرمایه گذاری موقوفات مبین شرکت دانش بنیان، گفت: تا به امروز واکسنی برای ماهی های"سی بس" در کشور تولید نشده بود تا اینکه با همکاری شرکت آبزیستان صنعت و موسسه رازی برای اولین بار واکسن مخصوص ماهی سی‌بس تهیه شد به طوریکه هم اکنون به تولید بچه ماهی هم ورود کرده ایم تا بتوانیم این زنجیره را تکمیل کنیم.


اسماعیل جلالی مدیر پروژه‌های سرمایه گذاری موقوفات مبین شرکت دانش بنیان، در گفتگو با خبرنگار«نبض افناوری»، با بیان اینکه این شرکت از سال ۱۴۰۰ در حوزه پرورش ماهی درقفس‌های دریایی استان بوشهر فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: ما پرورش ماهی درقفس‌های دریایی را با ظرفیت پرورش هزار تن ماهی شروع کردیم و در سال ۱۴۰۲ این ظرفیت به ۳ هزار تن رسیده است و پیش بینی می‌شود تا اوایل سال ۱۴۰۵ طی برنامه میان مدت ۵ هزار تن و در بلند مدت به ۱۰ هزار تن ظرفیت برسد.
وی تصریح کرد: محل استقرار این قفس‌ها در بندر رستمی استان بوشهراست نوع ماهی پرورشی ما به نام سی بس است که در حال حاضر وارد بازار شده و اکنون مصرف می‌شود. از طرفی باید بگویم در حال حاضر نیاز‌ها به پروتئین در کشور زیاد است و از نظر پزشکی هم اهمیت دارد.
وی تأکید کرد: یکی از اهداف اصلی ما برای فعالیت در این حوزه توجه ویژه به مقوله «اقتصاد دریا پایه» که از سوی مقام معظم رهبری به آن تاکید داشتند است در حال حاضر ۱۱۰ نفر به طور مستقیم و ۵۰۰ نفر غیر مستقیم با این شرکت دانش بنیان کار می‌کنند که تعداد قابل توجهی از نیرو‌های ما از سیستان و بلوچستان هستند. 
وی تصریح کرد: بهره برداری و برداشت از این پروژه از سال ۱۴۰۲ شروع شده است و ماهی تولیدی در بازار‌های داخلی عرضه می‌شود. با توجه به اینکه این صنعت نوپا بوده و صنایع و زنجیره تکمیلی آن نیاز به کار دارد در همین رابطه سازمان اوقاف و امور خیریه در نظر دارد که در زمینه تولید خوراک فعالیت‌هایی را انجام دهد. برای عرضه به بازار نیاز به فرآوری دارد و در همین زمینه اقدامات اساسی صورت گرفته است.
جلالی گفت: برای این ۳۰ قفس حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است و تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. تمام هزینه‌ها از سوی سازمان اوقاف امور خیریه است.
مدیر پروژه‌های سرمایه گذاری موقوفات مبین شرکت دانش بنیان، تصریح کرد: این شرکت دانش بنیان برای رفع خلاء‌های موجود در امر تولید ۱۶ چالش را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد، البته وزارت صمت وسازمان بنادر و وزارت نفت هم می‌توانند در توسعه این صنعت کمک کنند که در حال پیگیری هستیم و هم اکنون یک درصد تولید جهانی «سی بس» را داریم. امیدورایم که با همکاری تمام ارگان‌ها به برنامه ۴۰۰ هزارتن در سال برسیم. 

وی با بیان اینکه بزرگترین تولید کننده پرورش ماهی «سی بس» در منطقه خلیج فارس هستیم که برای گسترش و افزایش کیفیت محصول آزمایشگاه اختصاصی تشخیص بیماری‌های آبزیان را راه اندازی کردیم، گفت: علاوه برارائه خدمات به خود شرکت آمادگی این را داریم که به همه پرورش ماهی‌های موجود در حوزه خلیج فارس خدمات ارائه دهیم.
جلالی خاطرنشان کرد: تا به امروز واکسنی برای ماهی های"سی بس" در کشور تولید نشده بود تا اینکه با همکاری شرکت آبزیستان صنعت و موسسه رازی برای اولین بار واکسن مخصوص ماهی سی‌بس تهیه شد به طوریکه هم اکنون به تولید بچه ماهی هم ورود کرده ایم تا بتوانیم این زنجیره را تکمیل کنیم.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 23 اردیبهشت 1403 پیش‌بینی روند قیمت بیت‌کوین
درمان دقیق تر بیماری‌ها؛ هوش مصنوعی گوگل داروساز می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 22 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم
به دلیل نقض حق امتیاز اختراع؛ مایکروسافت ۲۴۲ میلیون دلار جریمه شد
پس از نصب در مغز انسان؛ تراشه مغزی نورالینک مختل شد
وبگردی