کد خبر: ۴۱۱۲۵
|
۰۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۳۰

ناسا ماهواره جدیدی را برای رصد تغییر اقلیم پرتاب کرد

اداره ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) ماهواره کوچکی را با هدف بهبود رصد و پیش‌بینی وضعیت تغییر اقلیم با اندازه‌گیری گرمای در حال تصاعد از قطب‌های زمین برای اولین بار، پرتاب کرد.

به گزارش «نبض فناوری» از پایگاه اطلاع‌رسانی فیز، کارن گرماین، مدیر بخش تحقیقات زمین در ناسا با تایید پرتاب این ماهواره شامگاه شنبه به وقت محلی در این مورد گفت: این داده‌های جدید که پیش از این در اختیار نداشتیم و از این پس به دست خواهد آمد، توانایی ما را برای الگوسازی تحولات آب‌وهوایی در قطب ها ارتقا می‌بخشد.

این ماهواره که به اندازه یک جعبه کفش است با موشک الکترون ساخته شده توسط شرکتی به نام راکت لب از سکوی این شرکت در جزیره ماهیا نیوزیلند به آسمان پرتاب و ماموریت این ماهواره در نهایت پریفایر (انرژی تابناک قطبی در آزمایش مادون قرمز دور» (پریفایر PREFIRE) ) نام‌گذاری شده است.

این شرکت قرار است ماهواره‌ دیگری را با ماموریت مشابه از طرف خود پرتاب کند. این ماهواره‌ها تشعشعات فروسرخ را بر فراز قطب‌های شمال و جنوب اندازه‌گیری می‌کنند تا به شکل مستقیم میزان گرمای در حال تصاعد از قطب‌های زمین به فضا مشخص شود.

تریستان الکووییر، یکی از محققان این ماموریت و همکار دانشگاه ویسکانسین در مدیسون آمریکا در این مورد گفت: این موضوع حیاتی است زیرا به ایجاد توازن در گرمای اضافی که در مناطق حاره‌ای دریافت می‌شود کمک و به شکل واقعی دمای زمین را تنظیم می‌کند. همچنین فرایند انتقال گرما از مناطق حاره‌ای به مناطق قطبی همان عاملی است که بر موضوع آب و هوا در سیاره زمین تاثیر بسزایی دارد.

ناسا با پرتاب این ماهواره قصد دارد پی ببرد چطور ابرها، میزان رطوبت یا ذوب شدن یخ ها بر میزان تصاعد گرما از قطب ها اثر دارد.

ال کووییر افزود: الگوهایی که تاکنون دانشمندان تغییر اقلیم استفاده می‌کرده اند، بیشتر میزان تصاعد گرما را بر اساس فرضیه‌ ها تعیین می کردند و نه بر اساس مشاهدات و داده‌های عینی. امیدواریم بتوانیم با پرتاب این ماهواره ظرفیت علمی خود را برای شبیه‌سازی سطح بالا آمدن آب دریاها و پیش بینی تغییر اقلیم در قطب ها همچنین تاثیر آن بر سیستم آب و هوا در سراسر سیاره بهبود ببخشیم.

گرماین نیز گفت: ماهواره‌های کوچکی مانند این ماهواره روشی کم‌هزینه برای پاسخ دادن به برخی سوالات دقیق علمی است. ماهواره‌های بزرگ را می‌توان ماهواره‌هایی عمومی و برای اطلاعات عامه و ماهواره‌های کوچک را ماهواره‌هایی تخصصی نامید که ناسا به هر دوی این داده‌ها و ماهواره‌ها نیاز دارد.

/ایرنا

ارسال نظرات
در اختتامیه جشنواره طراحی صنعتی صورت گرفت، تقدیر از ۱۲ محصول دانش‌بنیان با طراحی صنعتی برتر
نتایج نظرسنجی پلتفرم چندین در مسابقات کدنویسی شریف اعلام شد، اشتراک تجربه و مشاوره با حرفه‌ای‌ها، محبوب‌ترین شیوه توسعه فردی برنامه‌نویسان
وبگردی