۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۳۰

کشف ژن گندم که به تولید محصول بیشتر و مقاوم‌تر منجر می‌شود

دانشمندان به یافته‌های جدیدی از یک ژن شناخته‌شده گندم رسیده‌اند که بر تولید این محصول اثرگذار است و می‌تواند به بهبود بهره‌وری مزارع و سازگاری با تغییرات آب و هوایی منجر شود.

به گزارش «نبض فناوری» از پایگاه اطلاع‌رسانی کاسموس، ژن مورد اشاره «فوتوپریود-۱» (Photoperiod-۱ ) نام دارد و کشاورزان و کارشناسان حوزه کشت و زرع از آن استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند محصول گندم اوایل فصل گل می‌کند و دانه می‌دهد و از شرایط سخت تابستان در امان می‌ماند.

دکتر اسکات بودِن از دانشکده کشاورزی دانشگاه آدلاید (استرالیا) در این خصوص گفت: فوتوپریود-۱ نقش مهمی در بهبود گونه های گندم در مناطقی مانند استرالیا، هندوستان و جنوب اروپا ایفا کرده است.

وی گفت: با این حال، گل کردن زودهنگام می‌تواند منجر به دانه کمتر هم بشود که این مساله تحت تاثیر توسعه ساختار گلی (floral) موسوم به خوشه (spike) قرار دارد. هدف این مطالعه شناخت تاثیر فوتوپریود-۱ در توسعه خوشه بود و این کار از طریق مطالعه مسیرهای مولکولی کنترل شونده توسط Ppd-۱ به خصوص در زمان شکل‌گیری گلچه‌ها (florets) و سنبلک (spikelets) انجام شد.

کشف ژن گندم که به تولید محصول بیشتر و مقاوم‌تر منجر می‌شود

وی افزود: کار مطالعاتی ما هدف‌های جدیدی را فراهم می‌کند که می‌تواند مورد استفاده پرورش‌دهندگان برای بهبود پتانسیل محصولات یا تنظیم گل‌کردن با محیط‌های مناسب قرار گیرد که این موضوع به خصوص با توجه به ادامه تغییرات آب و هوایی مفید خواهد بود.

گروه تحقیقاتی بودن اکنون در حال پیشبرد کار تحقیقاتی خود با آزمایش‌های میدانی در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه یاد شده است که هدف از آن آزمایش عملکرد ژن‌های ویرایش شده در شرایط مزرعه است.

از سوی دیگر و به طور غیرمنتظره محققان آلمانی تاثیر مشابه برای عامل رونویسی ALOG۱ در جو کشف کردند که سرنخ‌های جالبی در مورد تکامل گندم و جو در مقایسه با برنج و ذرت فراهم می‌کند.

بودن افزود: مطالعاتی از این دست به طور خاص حائز اهمیت هستند؛ زیرا فهرستی از هدف‌های ژنی را فراهم می‌کنند که می‌توانند در فناوری‌های جدید برای تولید گونه‌های جدید و افزایش محصول به کار بروند.