کد خبر: ۴۱۲۰۵
|
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۰

هوش مصنوعی می‌تواند برای تنهاترین گیاه جهان یک زوج پیدا کند

محققان قصد دارند برای یکی از گیاهان بسیار قدیمی در جهان که قدمت آن به زمان دایناسورها برمی‌گردد یک گونه ماده پیدا کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، دانشمندان دانشگاه ساوتهمپتون در پروژه تحقیقاتی اخیر خود برای کشف یک شریک برای تنهاترین گیاه جهان به نام Encephalartos woodii از هوش مصنوعی کمک گرفتند. این گیاه قدمت بسیار زیادی داشته و عمر آن به زمان دایناسورها برمی‌گردد و کلیه گونه‌های آن در حال حاضر نر هستند. این گیاهان در حال انقراض بوده و از آنها به عنوان تنهاترین گیاهان در جهان یاد می‌کنند.

دانشمندان می‌گویند تمامی گونه‌های گیاهی این نمونه خاص نر بوده و امکان تکثیر طبیعی آنها وجود ندارد. قدمت این گیاهان به زمان دایناسورها برمی‌گردد از این رو با توجه به شرایط موجود خطر زیادی برای انقراض آن وجود خواهد داشت.

دکتر لورا سینتی از دانشگاه ساوتهمپتون به عنوان محقق این پروژه و رهبر آن برای پیدا کردن گونه ماده برای این گیاه از پهپاد و هوش مصنوعی استفاده می‌کند. وی در این مورد گفته است: داستان پیدا کردن یک گونه زن برای این گیاه بسیار الهام بخش برای من بوده و منعکس کننده یک داستان کلاسیک از عشق نافرجام است. من امیدوارم یک گونه ماده برای این گیاه در جایی از جهان وجود داشته باشد. در صورتی که بتوانیم این گیاه را به شکل طبیعی و از طریق تولید مثل احیا کنیم بسیار شگفت انگیز خواهد بود. زیرا این گیاه بسیار به انقراض نزدیک است.

در حال حاضر تنها گیاه کشف شده E. woodii در آفریقای جنوبی و جنگل‌های Ngoye است. به گفته دانشمندان با توجه اینکه نمونه‌های تکثیر شده از این گیاه کلون های نر بوده‌اند امکان تکثیر آن به شکل طبیعی وجود ندارد. قرار است این دانشمندان از یک الگوریتم با کمک هوش مصنوعی برای تشخیص گیاهان بر اساس شکل آنها استفاده کرده و با قرار دادن آن در محیط‌های مختلف اکولوژیکی مدل‌های شبیه به آن را پیدا کنند.

منبع/تکنا

ارسال نظرات
متا در انتظار اولین جریمه ضدانحصار خود در اروپا؛ 13.4 میلیارد دلار به‌خاطر سرویس تبلیغاتی فیسبوک
وبگردی