کد خبر: ۴۱۲۳۸
|
۱۴ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۹:۰۰

ارتباط کاوشگر ژاپن با آژانس فضایی این کشور قطع شد

ژاپن فضاپیمای آکاتسوکی را از سال ۲۰۱۵ در مدار cهره قرار داده و این کاوشگر فعال توانسته در این ماموریت ارزشمندی را منتقل کند. به نظر می‌رسد این فضاپیما اکنون با زمین دچار مشکل شده است.

به گزارش «نبض فناوری»، آژانس فضای ژاپن اعلام کرد در حال حاضر ارتباط خود با فضاپیمای  آکاتسوکی را از دست داده , نمی‌تواند مشکل این فضاپیما را شناسایی کند. این فضاپیما در یک ماموریت با هدف مطالعه اقلیم سیاره زهره در سال 2010 پرتاب شده بود. این فضاپیما تنها کاوشگر فعال در مدار اطراف این سیاره در منظومه شمسی محسوب می‌شود.

 آکاتسوکی در سال ۲۰۱۰ با هزینه ۳۰۰ میلیون دلار توسط آژانس فضایی ژاپن ساخته و در مدار قرار گرفت. پرتاب این فضاپیما و آغاز ماموریت نیز در آن زمان با مشکلاتی همراه بوده است. خرابی موتور اصلی این کاوشگر در همان زمان آغاز ماموریت باعث شد تا نتواند به مدار زهره وارد شود. اما تیم ماموریت ۵ سال پس از چرخش به دور خورشید در نهایت در سال ۲۰۱۵ در دومین فرصت ایجاد شده توانستند این کاوشگر را مجدداً در مدار زهره قرار دهند.

فضاپیمای آکاتسوکی با عنوان مدارگرد اقلیم زهره تاکنون پژوهش‌های علمی بسیاری را انجام داده و توانسته مشاهدات غیر منتظره ای را نیز انجام دهد. اما به نظر می‌رسد اکنون ماموریت این کاوشگر به نقطه پایانی خود نزدیک شده است.

آژانس فضایی ژاپن در شبکه اجتماعی ایکس طی یک عملیات در اواخر آوریل و با هدف رفع مشکل جهت‌گیری پایین فضاپیما در یک دوره طولانی ارتباط خود را با آن از دست داد. البته هنوز تلاش‌ها برای برقراری مجدد این ارتباط در حال انجام است. متخصصان این فضاپیما اعلام کردند این کاروشگر تنها با جهت‌گیری ثابت می‌تواند آنتن خود را به سمت زمین نشانه بگیرد. آژانس هوا فضای ژاپن اعلام کرد در صورت حل این مشکل آن را اطلاع رسانی خواهد کرد.

منبع/تکنا

ارسال نظرات
متا در انتظار اولین جریمه ضدانحصار خود در اروپا؛ 13.4 میلیارد دلار به‌خاطر سرویس تبلیغاتی فیسبوک
وبگردی