کد خبر: ۴۱۲۶۲
|
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۳۰

به زودی ماژول کاوشگر چین نمونه‌های ماه را به زمین منتقل می‌کند

ماژول متعلق به کاوشگر چانگ ای ۶ اکنون در سمت دور ماه قرار گرفته و مشغول جمع آوری نمونه‌ها برای آوردن آنها به سوی زمین است.

به گزارش «نبض فناوری»، طبق گزارشی که توسط رسانه‌های دولتی چینی در این مورد منتشر شده است کاوشگر قمری چانگ ای ۶ اکنون در سمت دور ماه به شکلی موفق فرود آمده و در حال کندوکاو برای جمع آوری نمونه‌ها و ارسال آنها به زمین است. در این گزارش‌ها آمده ماژول این کاوشگر قرار است نمونه‌های جمع آوری شده را به سوی زمین ارسال کند. متخصصان فنی این ماموریت امیدوارند به زودی بتوانند نمونه‌های جمع آوری شده را در اختیار محققان قرار دهند.

این دستاورد در جهان از جدیدترین جهش‌ها در برنامه‌های فضایی در بین ماموریت‌های دهه‌های اخیر در چین محسوب می‌شود. این کشور برنامه‌ریزی‌های متعددی را برای ارسال فضانوردان در یک ماموریت سر نشین دار به ماه انجام داده است. چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حداقل یک ماموریت سرنشین‌دار روی ماه انجام دهد.

خبرگزاری دولتی شین هوا و به نقل از سازمان ملی فضایی این کشور اعلام کرده است ماژول صعود کننده کاوشگر چانگ ای ۶ اکنون پس از جمع آوری نمونه‌ها از روی سطح ماه بلند شده است. این اقدام را می‌توان لحظه تاریخی در تاریخ اکتشاف بشریت روی ماه به شمار آورد. کاوشگر ساخت چین توانسته در این ماموریت آزمایش‌های مربوط به دمای بالا در سمت دور ماه را نیز به خوبی پشت سر بگذارد. ماژول جمع آوری نمونه‌ها نیز پس از بلند شدن توانست به شکلی از پیش تعیین شده مجدداً به یک مدار به دور ماه وارد شود. طبق گزارشی که پیش از این در این باره توسط سازمان ملی فضایی چین منتشر شده ماژول این کاوشگر روز یکشنبه در بخش قطب جنوب-آیتکن روی ماه فرود آمده بود که از بزرگترین دهانه‌های برخوردی در منظومه شمسی به شمار می‌رود.

منبع/تکنا

ارسال نظرات
متا در انتظار اولین جریمه ضدانحصار خود در اروپا؛ 13.4 میلیارد دلار به‌خاطر سرویس تبلیغاتی فیسبوک
وبگردی