کد خبر: ۴۱۲۶۷
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۰۰

شب‌های گرم می‌توانند باعث افزایش ریسک سکته مغزی شوند

پژوهشگران در مورد افزایش ریسک سکته مغزی در شب‌های گرم هشدار داده و گفته اند در صورت افزایش دمای شهرها به شکلی بی‌سابقه باید گروه‌های آسیب‌پذیر مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.

 به گزارش «نبض فناوری»، پژوهش‌های جدید محققان نشان می‌دهد شب‌هایی که دمای بالاتری دارند باعث افزایش ریسک سکته مغزی در افراد خواهند شد. نتایج اعلام شده توسط این پژوهشگران می‌تواند نگرانی‌ها در مورد افزایش دمای جهانی را بیشتر کند. یک تیم از محققان در مرکز هلمهولس مونیخ به بررسی ارتباط افزایش دما در شب و تعداد سکته‌های مغزی در شهر آوگسبورگ پرداختند. طبق پژوهش‌های انجام گرفته توسط این تیم تحقیقاتی شب‌های دارای دمای شدیداً بالا باعث افزایش ریسک سکته مغزی به شکل ویژه شده بود. در این بین زنان و سالمندان بیشتر از افراد دیگر در معرض این ریسک قرار داشتند.

در این مطالعه حدود ۱۱۰۳۷ مورد سکته مغزی بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ توسط این پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مشخص شد ریسک سکته مغزی در شب‌های گرم یا به نوعی گرم سیری حدود ۷ درصد بیشتر بوده است. شب‌های دارای دمای بیشتر از ۱۴.۶ درجه سلسیوس به عنوان شب‌های گرمسیری در نظر گرفته شد. در طول دوره مطالعه حدود ۵ درصد از شب‌ها در این دسته قرار داشتند.

در نهایت نتایج به دست آمده مشخص کرد تعداد سکته‌های مغزی به شکلی ویژه در سال‌های پایانی مطالعه رو به افزایش بوده است. پیش از سال ۲۰۱۳ شب‌های گرم منجر به افزایش ریسک سکته مغزی تا ۲ عدد در سال شده بود. در حالی که پس از آن و تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۳۳ مورد در شب‌های گرم رسید. یکی از نکات مهم در نتایج این مطالعه اهمیت یافتن تغییرات اقلیمی است. به طوری که نشان می‌دهد در این تغییرات دمای شب‌ها نسبت به دمای روزها با سرعت بیشتری افزایش می‌یابد. به گفته پژوهشگران عوامل بسیاری از قبیل کمبود آب بدن و دسترسی محدود به فناوری‌های نظیر تهویه هوا می‌تواند از دلایل افزایش ریسک سکته مغزی باشد.

منبع/تکنا

برچسب ها: سکته مغزی گرما
ارسال نظرات
متا در انتظار اولین جریمه ضدانحصار خود در اروپا؛ 13.4 میلیارد دلار به‌خاطر سرویس تبلیغاتی فیسبوک
وبگردی