کد خبر: ۴۱۳۱۵
|
۲۰ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۰

از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته صدا ضبط می کند؟

اکثر افراد جامعه با سیستم دوربین مدار بسته آشنا هستند برخی اطلاعات زیادی در این زمینه دارند و برخی اطلاعات کم تری. دوربین های مدار بسته متفاوتی در بازار امروزی موجود هستند که عملکرد خاصی دارند. اصلی ترین وظیفه دوربین مدار بسته، ضبط تصاویر وقایعی است که در محیط مورد نظر اتفاق می افتد. با استفاده از تکنولوژی های بروزی که در جامعه وجود دارد این سیستم علاوه بر ثبت تصاویر اتفاقات، به ضبط صدا نیز می پردازد.

اکثر افراد جامعه با سیستم دوربین مدار بسته آشنا هستند برخی اطلاعات زیادی در این زمینه دارند و برخی اطلاعات کم تری. دوربین های مدار بسته متفاوتی در بازار امروزی موجود هستند که عملکرد خاصی دارند. اصلی ترین وظیفه دوربین مدار بسته، ضبط تصاویر وقایعی است که در محیط مورد نظر اتفاق می افتد. با استفاده از تکنولوژی های بروزی که در جامعه وجود دارد این سیستم علاوه بر ثبت تصاویر اتفاقات، به ضبط صدا نیز می پردازد.

ضبط صدا در دوربین های مدار بسته این امکان را به شما می دهد تا اطلاعات صوتی را نیز در اختیار داشته و در صورت لزوم استفاده کنید. این ویژگی به عنوان یک ابزار مؤثر در حفظ امنیت محیطی عمل می کند و به صورت گسترده در فضاهایی مانند مغازه ها، ادارات و منازل استفاده می شود. اما اطلاعات و آگاهی های بیش تری در این زمینه مورد نیاز است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

از کجا متوجه شویم دوربین مدار بسته صدا ضبط می کند؟

در ابتدا شما برای تشخیص این ویژگی، می توانید مشخصات فنی دوربین مدار بسته را بررسی کنید یا با تولید کننده آن تماس بگیرید. در ضمن، بیش تر دوربین های مدار بسته دارای ویژگی ضبط صدا نیستند به دلیل محدودیت های قانونی و حریم خصوصی افراد. با این حال، ممکن است برخی از انواع دوربین مدار بسته که مدل های خاصی هستند، توانایی ضبط صدا را داشته باشند. بنابراین، بهترین راه بررسی دقیق مشخصات فنی دوربین مدار بسته می باشد.

در اصل دوربین های مدار بسته به دو نوع تقسیم می شوند یعنی در دو مدل آنالوگ یا دیجیتال (تحت شبکه) قابل سفارش هستند. هر کدام از این دوربین ها قادر هستند تا صدای محیطی که در آن جا نصب شده اند ضبط نمایند. اما نحوه تشخیص هر کدام از این سیستم ها متفاوت است که بررسی های لازم به شرح زیر است:

تشخیص ضبط صدا در دوربین مدار بسته

تشخیص ضبط صدا در دوربین مدار بسته آنالوگ

راحت ترین راه حل برای تشخیص این که آیا دوربین مدار بسته آنالوگ کارایی ضبط صدا را دارد یا خیر، ارتباط با فروشنده و بررسی مدل خریداری شده است. مرحله بعدی برای شناسایی این است که کابل های موجود را بازبینی نمایید. اگر دوربین مدار بسته آنالوگ دارای 3 کابل باشد به احتمال زیاد این قابلیت مهم را دارد. یکی از کابل ها برای برق و دیگری برای تصاویر است و سومین کابل در ضبط صدا کاربرد دارد.

این کابل در صورتی عملکرد درستی خواهد داشت که به دستگاه ضبط کننده  DVR متصل کنید. اما اگر کابلی وجود نداشته باشد، مرحله آخر این است که بدنه دوربین مدار بسته آنالوگ ارزیابی کنید به سادگی می توانید وجود میکروفون را تشخیص دهید. این مدل دوربین های مدار بسته ممکن است از میکروفون پنهانی نیز برخوردار هستند. پس از اطمینان از وجود همچین کارایی و آگاهی از نحوه استفاده آن ممکن است بعد از مدتی این قابلیت با مشکلی مواجه شود. برای مثال اگر در دستگاه DVR  ایراداتی باشد امکان دارد ضبط صدا صورت نگیرد که برای رفع آن باید به تعمیر دستگاه DVR بپردازید.

تشخیص ضبط صدا در دوربین مدار بسته دیجیتال

دوربین های مدار بسته تحت شبکه یا همان دیجیتال به گونه ای طراحی شده اند که با یک مشاهده ساده می توانید به راحتی از وجود میکروفون مطلع شوید. در بدنه این مدل دوربین ها حفره کوچیکی وجود دارد که برای ضبط صدا حائز اهمیت است. متخصصان روش دیگری نیز برای شناسایی تعیین کرده اند، اما این روش برای میکروفون های خارجی است. یعنی اگر مدل نصب شده از نام اختصاری S (Sound Support) برخوردار باشند، شما می توانید برای ضبط صدا از میکروفون خارجی استقاده کنید.

میکروفون های خارجی متنوع دوربین مدار بسته

در مطالب فوق اشاره کرده‌ایم که تمامی دوربین های مدار بسته از میکروفون داخلی برخوردار نبوده و قادر نیستند تا صدای محیط را ضبط کنند. اما با بهره مندی از دانش امروزی برای رفع این مشکل، میکروفون های خارجی طراحی و روانه بازار شده اند، در 3 مدل سوزنی، باکس و گلفی می توانید تهیه کنید. هر کدام از این میکروفون های خارجی شکل ظاهری متفاوتی دارند که در نحوه عملکرد آن ها تاثیر گذاشته است. برای مثال مدل سوزنی ظاهری مخفی تری نسبت به دو مدل دیگر داشته و به سختی قابل مشاهده است. به راحتی می توان به گونه ای نصب کرد که هیچ یک از افراد از وجود آن مطلع نشوند.

اگر به دنبال مدلی هستید که قیمت بالا تری دارد و قابلیت تنظیم صدا می باشد، می توانید میکروفون خارجی مدل باکسی را انتخاب کنید. در این مدل با یک پیچ می توانید صدا را مطابق با چیزی که می خواهید تنظیم نمایید، متخصصان این پیچ را بر روی آن قرار دادند تا دسترسی راحت تر باشد. برای استفاده از این میکروفون باید آن را به دستگاه ضبط دوربین مدار بسته متصل کنید، فرقی ندارد مدل دستگاه ضبط کننده DVR باشد یا NVR. مدل گلفی ظاهری توپ مانندی دارد که به خاطر وزن کمی که دارید توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

 

ارسال نظرات
وبگردی