کد خبر: ۴۱۳۷۵
|
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۳۰

هوش مصنوعی جدید AMD رقیب انویدیا

شرکت آمریکایی Advanced Micro Devices (AMD) در حرکتی برای به چالش کشیدن سلطه شرکت Nvidia در زمینه هوش مصنوعی، از نسل جدید پردازنده‌های اختصاصی خود برای این حوزه رونمایی کرد.

به گزارش «نبض فناوری»، در طی نمایشگاه تجاری Computex در چین تایپه، مدیرعامل AMD خانم لیسا سو، از شتاب‌دهنده هوش مصنوعی MI325X پرده‌برداری نمود که عرضه آن برای سه ماهه چهارم سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است. تقاضای فزاینده برای راه‌حل‌های هوش مصنوعی در مراکز داده، محرک اصلی توسعه این نسل از پردازنده‌ها می‌باشد.

AMD که درصدد تصاحب سهم بیشتری از بازار پرسود نیمه‌رساناهای هوش مصنوعی است، رقیب قدرتمند Nvidia را پیش روی خود می‌بیند. Nvidia هم‌اکنون حدود ۸۰ درصد از این بازار را در اختیار دارد.

به گفته خانم سو، هوش مصنوعی اولویت اصلی شرکت AMD بوده و این شرکت تمامی توان توسعه‌ای خود را در راستای پیشبرد این فناوری به کار گرفته است. ایشان در ادامه اظهار داشتند که عرضه سالانه محصولات جدید برای پاسخگویی به نیاز بازار به قابلیت‌های به‌روز و پیشرفته‌تر، امری ضروری است.

AMD همچنین از سری جدید پردازنده‌های هوش مصنوعی MI350 که قرار است در سال ۲۰۲۵ عرضه شود، رونمایی کرد. این سری بر پایه معماری جدیدی بنا شده و انتظار می‌رود عملکرد استنتاج (استخراج پاسخ از مدل‌های هوش مصنوعی) آن نسبت به نسل فعلی (MI300) تا ۳۵ برابر ارتقاء یابد.

علاوه بر این، AMD از برنامه خود برای عرضه سری MI400 مبتنی بر معماری “Next” در سال ۲۰۲۶ خبر داد. این اقدام در راستای معرفی پلتفرم هوش مصنوعی نسل بعدی Nvidia با نام رمز Rubin (مقرر برای عرضه در سال ۲۰۲۶) صورت می‌پذیرد که شامل پردازنده‌های مرکزی، گرافیکی و شبکه‌ای خواهد بود.

با توجه به رشد قابل توجه حوزه هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاران به دنبال ارزیابی چشم‌انداز بلندمدت این صنعت و بازیگران اصلی آن هستند. سهام AMD در روز رونمایی بدون تغییر باقی ماند، در حالی که سهام Nvidia با افزایش بیش از ۳ درصدی همراه بود.

اگرچه ارزش سهام AMD از ابتدای سال ۲۰۲۳ بیش از دو برابر شده است، اما این افزایش در مقایسه با رشد خیره‌کننده سهام Nvidia (هفت برابر) ناچیز به نظر می‌رسد.

با این حال، تحلیلگران بر این باورند که ورود جدی AMD به این عرصه، نویدبخش رقابتی ثمربخش و در نهایت منجر به توسعه گزینه‌های بیشتر برای مشتریان خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که فروش تراشه‌های هوش مصنوعی AMD در سال جاری به حدود ۴ میلیارد دلار برسد که نسبت به برآوردهای قبلی، نیم میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

در همین راستا، AMD عرضه نسل جدید واحدهای پردازش مرکزی خود را برای نیمه دوم سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی کرده است. این پردازنده‌ها در درجه اول برای مراکز داده طراحی شده‌اند اما قابلیت استفاده در کنار واحدهای پردازش گرافیکی در برخی رایانه‌های شخصی را نیز دارا هستند.

در نهایت، AMD جزئیات مربوط به نسل جدید واحدهای پردازش عصبی (NPU) خود را نیز تشریح نمود. این واحدها به طور اختصاصی برای مدیریت وظایف هوش مصنوعی بر روی دستگاه در رایانه‌های شخصی مجهز به این فناوری طراحی شده‌اند.

منبع/تکنا

برچسب ها: هوش مصنوعی AMD
ارسال نظرات
وبگردی