کد خبر: ۴۱۳۸۸
|
۲۵ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰

ماجرای کشمکش میان ایلان ماسک و اپل و اوپن‌ای‌آی چیست؟

دو روز پیش بود که ایلان ماسک شرکت‌های اپل و اوپن‌ای‌آی را به دلیل آنچه «نقض امنیتی غیرقابل قبول» خواند، تهدید به شکایت کرد و حالا اوپن‌ای‌آی در مقام پاسخ برآمده است.

به گزارش«نبض فناوری» میرا موراتی مدیر اوپن‌ای‌آی به ایلان ماسک به دلیل توصیف همکاری جدید شرکتش با شرکت اپل به عنوان «جاسوس افزار وحشتناک» پاسخ داد.

دو روز پیش ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌ایکس شرکت اپل را به تحریم تهدید کرد. وی در یک مجموعه پست در رسانه اجتماعی ایکس نگرانی‌هایی در مورد اینکه آیا اپل و اوپن‌ای‌آی از اطلاعات کاربران محافظت خواهند کرد یا خیر به اشتراک گذاشت.

او ادغام نرم افزاری بین دو شرکت را «نقض امنیتی غیرقابل قبول» خواند و گفت که اپل هیچ ایده‌ای ندارد که واقعا چه اتفاقی می‌افتد.

اپل روز دوشنبه از تلاش طولانی مدت خود در زمینه هوش مصنوعی خبر داد که شامل به‌روزرسانی دستیار صوتی خود «سیری» نیز می‌شد. سیری می‌تواند به چت‌بات محبوب شرکت اوپن‌ای‌آی متصل شود. به گفته شرکت اپل، از کاربران برای به اشتراک گذاشتن سوالاتشان با چت جی‌پی‌تی اجازه گرفته می‌شود و درخواست‌ها و اطلاعات آنها ثبت نمی‌شود.

با این حال ایلان ماسک در این مورد می‌گوید: این کاملا بی‌معنی است که اپل به اندازه کافی باهوش نباشد که هوش مصنوعی خود را بسازد و به نوعی بتواند اطمینان حاصل کند که اُپن‌ای‌آی از امنیت و حریم خصوصی شما محافظت می‌کند.

او به طور خاص با اشاره به سیستم عامل اپل گفت که اگر اپل، اُپن‌ای‌آی را در سطح سیستم عامل ادغام کند، دستگاه‌های اپل را تحریم خواهد کرد.

اکنون یکی از مدیران ارشد اوپن‌ای‌آی از شرکت خود در برابر ایلان ماسک، یک روز پس از آن که او ادغام فناوری چت‌بات اوپن‌ای‌آی در آیفون‌های اپل را به عنوان «جاسوس افزار وحشتناک» توصیف کرد، دفاع کرده است.

میرا موراتی مدیر ارشد فناوری اوپن‌ای‌آی روز گذشته طی یک مصاحبه که به تحولات اجرایی شرکت نیز اشاره کرد، گفت: این نظر اوست. بدیهی است که من اینچنین فکر نمی‌کنم. ما عمیقاً به حفظ حریم خصوصی کاربران و ایمنی محصولات خود اهمیت می‌دهیم.

بر اساس یک قرارداد مهم که در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان اپل در روز دوشنبه اعلام شد، اپل به کاربران دستگاه‌های خود این امکان را می‌دهد که فناوری هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی را برای پرس و جوهای پیچیده‌ای که هوش مصنوعی داخلی اپل در ارائه پاسخ دقیق برای آنها با مشکل مواجه می‌شود، ارائه دهد. بنابراین فناوری اوپن‌ای‌آی با سیستم عامل iOS اپل یکپارچه خواهد شد تا بتوان با آن از تعدادی از خدمات اپل استفاده کرد.

اپل در اشاره به حفظ حریم خصوصی گفته است که داده‌های کاربران خود را با اوپن‌ای‌آی به اشتراک نمی‌گذارد و اوپن‌ای‌آی نیز مدل‌های خود را با داده‌های کاربران اپل آموزش نمی‌دهد.

ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا که از هم‌بنیان‌گذاران اوپن‌ای‌آی نیز بوده است و سپس بعد از جنگ قدرت در آن شرکت به یکی از بزرگترین منتقدان آن تبدیل شد، پس از اعلام این خبر در کنفرانس اپل این اتحاد را محکوم کرد. او تهدید کرد که کارمندان شرکت‌هایش را از استفاده از هر نوع دستگاه‌های اپل مانند آیفون و مک که این فناوری در سیستم‌عامل‌های آنها گنجانده شده باشد، منع می‌کند.

موراتی در پاسخ‌، این ایده را مطرح کرد که اوپن‌ای‌آی به شدت بر حریم خصوصی و امنیت کاربر متمرکز است. او گفت: ما در تلاش هستیم تا جایی که ممکن است با مردم شفاف باشیم. بزرگترین خطر این است که ذینفعان این فناوری را اشتباه درک کنند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
وبگردی