کد خبر: ۴۱۴۰۸
|
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۴۴

سی پی یو amd یا intel کدام بهتر است؟

شرکت‌های اینتل و AMD دو سازنده اصلی پردازنده‌ (CPU) برای کامپیوتر بوده و برند هایی پیشرو در تولید تراشه ها هستند. انتخاب سی پی یو از بین محصولات این دو برند می‌تواند کمی دشوار باشد، زیرا هر دو شرکت سی پی یو های خود را با ویژگی ها و قیمت های مختلفی در بازار عرضه می‌کنند و نقاط قوت و ضعف خود را دارند. سال‌هاست که رقابت بین AMD و Intel در زمینه پردازنده‌های مرکزی (CPU) داغ است و در این میان سوال کاربران این است که واقعا تفاوت این دو پردازنده چیست؟

شرکت‌های اینتل و AMD دو سازنده اصلی پردازنده‌ (CPU) برای کامپیوتر بوده و برند هایی پیشرو در تولید تراشه ها هستند. انتخاب سی پی یو از بین محصولات این دو برند می‌تواند کمی دشوار باشد، زیرا هر دو شرکت سی پی یو های خود را با ویژگی ها و قیمت های مختلفی در بازار عرضه می‌کنند و نقاط قوت و ضعف خود را دارند. سال‌هاست که رقابت بین AMD و Intel در زمینه پردازنده‌های مرکزی (CPU) داغ است و در این میان سوال کاربران این است که واقعا تفاوت این دو پردازنده چیست؟

خرید سی پی یو اینتل و amd

هر دو شرکت تراشه‌های قدرتمندی تولید می‌کنند که عملکرد سیستم‌های شخصی را ارتقا می‌دهند، در ادامه، به بررسی جزئیات بیشتر پردازنده های این دو برند می‌پردازیم تا به شما در انتخاب CPU مناسب و باکیفیت کمک کنیم.

تفاوت قیمت اینتل و AMD

همانطور که مطلع هستید، قیمت سی پی یو بسته به عوامل مختلفی می تواند متغیر باشد. به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می کنیم قبل از خرید سی پی یو اینتل و ای ام دی از فروشگاه های معتبر دراین زمینه همچون مهرگان ای تی قیمت روز بگیرید و بعد اقدام به خرید کنید. ادرس سایت این مجموعه به نشانی https://mehreganit.com/ است.

پردازنده‌های AMD به‌طور کلی نسبت به قطعات اینتل با عملکرد مشابه، قیمت مناسب‌تری دارند. این ویژگی پردازنده‌های ای ام دی را به گزینه‌ای مناسب برای کاربران با مقدار هزینه محدود تبدیل می‌کند. پردازنده‌های اینتل معمولاً گران‌تر از قطعات AMD هستند، به خصوص در رده‌های بالاتر که نسل جدید و فناوری جدیدی دارند. پردازنده های اینتل با وجود قیمت بالاتر ویژگی ها و مزایایی دارند که شاید مورد نیاز کاربران خاصی قرار گیرد. اگر مقدار هزینه کمی در اختیار دارید و قیمت برای شما اولویت دارد، پردازنده‌های AMD معمولاً ارزش خرید بیشتری دارند.

شرکت اینتل

شرکت اینتل یکی از موفق ترین برند ها در زمینه تولید سی پی یو و تراشه است که در ایران استفاده از سی پی یو های این برند معتبر به مراتب بیشتر از پردازنده‌های رقیب آن یعنی AMD است. اینتل یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده‌ تراشه و قطعات الکترونیکی در جهان است و در زمینه‌ی تولید پردازنده‌های مرکزی (CPU) شهرت دارد.

بسیاری از کامپیوترهای خانگی و لپ‌تاپ‌ها از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند و اینتل برای هر نوع سیستمی، چه گیمینگ و چه خانگی سی پی یو های متنوعی تولید می‌کند. پردازنده های اینتل در گروه های ویژه ای دسته‌بندی می‌شوند که هر کدام از این دسته‌ها اسامی خاصی همچون Raptore lake، Alder lake و.. دارند و این دسته بندی اشاره به فناوری ساخت سری سی پی یو دارد. به طور کلی سی پی یو های اینتل به چند دسته اصلی تر تقسیم می‌شوند

  • اینتل سری Pentium
  • اینتل سری Core
  • اینتل سری Xeon
  • اینتل سری Xeon Phi
  • اینتل سری Itanium
  • اینتل سری Atom
  • اینتل سری Quark SoC

شرکت AMD

ای ام دی یکی دیگر از شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ی طراحی و تولید پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک برای کامپیوتر است. این شرکت رقیب اصلی شرکت اینتل به شمار می‌رود و محصولات آن با توجه به عملکرد مناسب و قیمت رقابتی، طرفداران زیادی پیدا کرده است. محصولات ای ام دی از قیمت بسیار خوبی نسبت به اینتل برخوردارند اما در بازار ایران محصولات این برند تنوع بسیار کمی دارد. سی پی یو های ای ام دی نیز به دسته تقسیم می‌شوند :

  • پردازنده های سری ریزن (Ryzen)
  • سی پی یو سری Threadripper
  • سی پی یو سری Athlon
  • پردازنده سری Epyc

اگر بین خرید سی پی یو اینتل و ای ام دی شک دارید ما به شما پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای خرید سی پی یو برای مبتدیان از سایت تک کنترل را مطالعه نمایید.

جدید ترین پردازنده ها

در حال حاضر در بازار کامپیوتر نسل چهاردهم رپتور لیک اینتل با سری Ryzen 7000 Zen 4 شرکت AMD رقابت می‌کند، اما مشخصات منحصر به فرد Ryzen 5 5600X3D و 7600X3D پردازنده های AMD به دلیل مقدار کش زیاد و عملکرد بسیار حرفه‌ای بیشتر در بازار مورد توجه افراد هستند. با این حال استفاده از پردازنده های اینتل در بازار ایران رایج تر است و AMD مخاطبان خاص خود را دارند.

تفاوت معماری و عملکرد اینتل و AMD

پردازنده هایAMD از معماری هسته‌های “Zen” استفاده می‌کنند که بر اساس تعداد هسته و رشته (thread) دسته‌بندی می‌شوند. سری Ryzen محبوب‎‌ترین و البته مشهور ترین سری پردازنده AMD است که عملکرد بسیار خوبی برای گیمینگ و خروجی های گرافیکی دارد. اخیراً سری Ryzen 7000 با معماری Zen 4 و فناوری حافظه کش 3D V-Cache که عملکرد گیمینگ سیستم را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد، معرفی شده است.

اینتل شرکتی با سابقه در تولید سی پی یو است که سال ها در حوزه سخت افزار به تولید پردازنده های قدرتمند مشهور است. از معماری هسته‌ای ترکیبی استفاده می‌کند که ترکیبی از هسته‌های پر مصرف و هسته‌های کم‌مصرف است.

سری Core i این سی پی یو ها برای انواع مختلفی از کاربران با سیستم های مختلف مناسب است، از گیمرهای حرفه‌ای گرفته تا کاربران اداری که کارهای آفیس و روزمره دارند. نسل جدید Raptor Lake اینتل (نسل سیزدهم و چهاردهم) کاملا حرفه‌ای و با آخرین فناوری روز دنیا تولید شده‌اند.

به طور کلی، پردازنده‌های میان‌رده و رده‌بالای AMD از نظر عملکرد هسته، اغلب بر رقبای اینتل خود برتری دارند. با این حال، اینتل همچنان در برخی زمینه‌ها، مانند نرم‌افزارهای تک‌رشته‌ای و فرکانس‌های بوست بالاتر، از شرکت AMD پیشی گرفته است.

تفاوت مصرف انرژی سی پی یو اینتل و AMD

پردازنده‌های AMD معمولاً از نظر مصرف انرژی کارآمدتر از رقیب اینتل خود هستند. این باعث می‌شود سی پی یو های این برند برای سیستم‌هایی که به دنبال عملکرد بالا و مصرف انرژی پایین هستند، انتخاب خوبی باشند. پردازنده‌های اینتل توان مصرفی بیشتری نسبت به AMD دارند، به خصوص در مدل‌های پرچمدار که مصرف انرژی بسیار زیادی دارند. این موضوع می‌تواند سیستم شما را به خنک‌کننده قوی‌تر نیازمند سازد. اگر نگران مصرف انرژی و هزینه‌های مرتبط با آن هستید، پردازنده‌های AMD برایتان گزینه بهتری هستند.

قیمت سی پی یو

قابلیت اورکلاک سی پی یو اینتل و AMD

بسیاری از پردازنده‌های میان‌رده و رده‌بالای AMD قابلیت اورکلاک دارند که به شما امکان می‌دهد عملکرد آن‌ها را بیشتر از مشخصات اصلی افزایش دهید اما قابلیت اورکلاک در پردازنده‌های اینتل محدودتر شده است و عمدتاً به مدل‌های K-series اختصاص دارد. اگر به دنبال حداکثر عملکرد هستید و دانش فنی لازم برای اورکلاک را دارید، پردازنده‌های قابل اورکلاک AMD ممکن است بیشتر مناسب سیستم شما باشند.

سازگاری مادربرد های اینتل و AMD

پردازنده‌های AMD عمدتا با سوکت‌های مادربرد AM4برای سری‌های Ryzen قدیمی‌تر AM5 برای سری‌های Ryzen 7000 جدید سازگار هستند و پردازنده‌های اینتل بسته به نسل، با سوکت‌های مختلفی مانند LGA 1200 و LGA 1700 سازگار هستند. هنگام انتخاب CPU، توجه کنید که مادربرد شما با سوکت آن سازگار باشد، در غیر این صورت باید مادربرد خود را ارتقا دهید.

پشتیبانی نرم‌افزاری اینتل و AMD

سی پی یو های AMD به‌طور کلی با نرم‌افزارهای رایجی که توسط کاربران استفاده می‌شود مشکلی ندارند. با این حال گاهی ممکن است با نرم‌افزارهای قدیمی‌تر که برای اینتل بهینه‌سازی شده‌اند، سازگاری بهتری داشته باشند. پردازنده‌های اینتل به‌طور گسترده‌ای با بیشتر نرم‌افزارها سازگار هستند، زیرا اکثر دولوپر های نرم‌افزار آن‌ها را اولویت قرار می‌دهند.

بهترین سی پی یو

جمع بندی

به طور کلی، پس از بررسی نوع عملکرد و مدل سیستم خود باید تصمیم بگیرید کدام سی پی یو از کدام برند مناسب شماست و قیمت کدام یک آن ها برایتان به صرفه تر است. اگر قصد خرید سی پی یو دارید و نیاز دارید پیش از خرید مشخصات سیستمتان توسط یک کارشناس حرفه‌ای بررسی شود، تیم فنی مهرگان آی تی می‌تواند به تمامی سوالات فنی شما پاسخ داده و در انتخاب سی پی یو راهنماییتان کنند. اگر بین خرید سی پی یو اینتل و AMD مردد هستید، می‌توانید از کارشناسان آنها کمک بگیرید.

ارسال نظرات
وبگردی