کد خبر: ۴۱۴۴۶
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۳۰

ادعای آزار جنسی و تبعیض در اپل؛ کارمندان زن دست به شکایت زدند

شرکت اپل در روز پنجشنبه با یک شکایت دسته‌جمعی مواجه شد که این کمپانی فناوری را به تبعیض جنسیتی در پرداخت حقوق متهم می‌کند. این شکایت که در دادگاه ایالتی سانفرانسیسکو به ثبت رسیده است، ادعا می‌کند اپل به بیش از ۱۲ هزار کارمند زن در کالیفرنیا حقوقی پایین‌تر از همکاران مرد با مشاغل مشابه پرداخت کرده است.

به گزارش نبض فناوری، دو زن که بیش از یک دهه سابقه کار در اپل دارند، این شکایت را تنظیم کرده‌اند. آن‌ها ادعا می‌کنند که این شرکت به طور سیستماتیک به کارمندان زن در بخش‌های مهندسی، بازاریابی و خدمات پس از فروش (AppleCare) حقوق کمتری نسبت به میانگین بازار پرداخت می‌کند. بر اساس این شکایتنامه، روش اپل برای تعیین حقوق اولیه کارکنان بر مبنای حقوق دریافتی در مشاغل قبلی یا انتظارات حقوقی آن‌ها صورت می‌گیرد. این در حالی است که به ادعای شاکیان، چنین رویکردی منجر به پایین‌تر بودن نرخ دستمزد برای زنان می‌شود.

علاوه بر این، شکایت مذکور ادعا می‌کند که سیستم ارزیابی عملکرد اپل که برای تعیین میزان افزایش حقوق و پاداش مورد استفاده قرار می‌گیرد، علیه کارمندان زن تبعیض قائل است. شرکت اپل که مقر آن در کوپرتینو، کالیفرنیا قرار دارد، با انتشار بیانیه‌ای بر تعهد خود به شمولیت و برابری در پرداخت حقوق تاکید کرد. اپل در این بیانیه اعلام کرد: «از سال ۲۰۱۷، شرکت اپل به برابری حقوق جنسیتی دست یافته و آن را حفظ کرده است. ما هر سال با یک کارشناس مستقل ثالث همکاری می‌کنیم تا کل جبران خسارت هر عضو تیم را بررسی ‌کنیم و در صورت لزوم برای اطمینان از حفظ برابری در پرداخت، اصلاحاتی انجام دهیم.»

با این حال وکیل شاکیان معتقد است اقدامات اپل شکاف موجود در پرداخت حقوق بین جنسیت‌ها را دائمی و گسترده‌تر می‌کند. سروانتس در بیانیه‌ای گفت: «این شیوه، موقعیتی بدون برد برای کارمندان زن در اپل ایجاد می‌کند.» ایالت کالیفرنیا از سال ۲۰۱۸ کارفرمایان را از پرسیدن سابقه حقوق متقاضیان شغل منع کرده است. هدف از این قانون، حذف شکاف‌های حقوقی بر اساس جنسیت و نژاد است. طبق شکایت روز پنجشنبه، اپل به جای تکیه بر سابقه حقوقی افراد، برای تعیین حقوق کارمندان جدید بر «انتظارات حقوقی» آن‌ها تکیه می‌کند. اما از آنجایی که اکثر کارمندان رقمی کمی بالاتر از آنچه در شغل قبلی خود به دست آورده‌اند ارائه می‌دهند، این عمل همان اثر دائمی کردن نابرابری‌های دستمزد را دارد.

شاکیان همچنین ادعا می‌کنند که اپل با اعطای عنوان «استعداد» به کارمندان مرد به طور نامتناسب، به آن‌ها حقوق بیشتری پرداخت می‌کند. این شکایت اپل را به نقض قانون برابری پرداخت کالیفرنیا و قوانین ایالتی علیه تبعیض جنسیتی در محیط کار و رویه‌های تجاری ناعادلانه متهم می‌کند. جاستینا جونگ، یکی از شاکیان، همچنین ادعا می‌کند که پس از شکایت از آزار جنسی توسط همکار مرد، اپل از انتقال او به تیم دیگری امتناع کرده است. این شکایت خواستار خسارت و مجازات نامشخص است.

منبع/تکنا

برچسب ها: اپل آزار جنسیتی
ارسال نظرات
وبگردی