کد خبر: ۴۱۴۷۲
|
۰۱ تير ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۶

دولت آمریکا فروش آنتی‌ویروس کسپراسکای را ممنوع می‌کند

مقامات و کارشناسان آمریکایی همواره نسبت به آنتی‌ویروس کسپراسکای بدگمان بوده‌اند و ظاهراً به‌زودی میخ آخر را به تابوت آن خواهند کوبید.

به گزارش «نبض فناوری» طبق گزارشی که به‌تازگی منتشر شده است‌، دولت فعلی ایالات متحده قصد دارد فروش آنتی‌ویروس کسپراسکای را به‌دلیل حفاظت از امنیت ملی در این کشور ممنوع کند. دفتر اصلی شرکت توسعه‌دهنده این آنتی‌ویروس در پایتخت روسیه قرار دارد.

علت اصلی ممنوع شدن آنتی‌ویروس کسپراسکای در آمریکا چیست؟

خبرگزاری رویترز اخیراً در گزارشی اعلام کرده است که فروش آنتی‌ویروس کسپراسکای در آمریکا ممنوع خواهد شد. وزیر بازرگانی دولت بایدن در مصاحبه، اشاره داشته که دلیل اصلی چنین تصمیمی، تاثیرگذاری بالای دولت روسیه روی شرکت سازنده این آنتی‌ویروس است که می‌تواند یک تهدید امنیتی برای ایالات متحده محسوب شود.

آنتی‌ویروس‌ها به‌دلیل سطح بالای دسترسی می‌توانند به بعضی اطلاعات حساس دسترسی داشته‌باشند و همین موضوع نگرانی مقامات آمریکایی را در پی داشته است. آنها ادعا دارند که یک کسپراسکای می‌تواند در نصب بدافزارها یا جلوگیری از نصب به‌روزرسانی‌های مهم نقش داشته‌باشد و موجب افزایش آسیب‌پذیری دستگاه‌ها شود. این موضوع روی کامپیوترهای دولتی و فراهم‌کنندگان زیرساخت می‌تواند از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

وزیر بازرگانی ایالات متحده در بخشی دیگر از مصاحبه خود، دولت روسیه را به داشتن سابقه و توانایی در استفاده از شرکت‌های خصوصی مثل کسپراسکای متهم کرده است. از نظر او، محصولات چنین شرکت‌هایی می‌توانند به‌عنوان یک سلاح توسط دولت روسیه علیه شهروندان آمریکایی مورد استفاده قرار بگیرند و اقدام به سرقت داده‌های کاربران کنند. شرکت کسپراسکای در پاسخ به این اتهامات، اعلام کرده است که تصمیمات اخیر، برمبنای شرایط سیاسی و نگرانی‌های فرضی اتخاذ شده و ارزیابی جامع پیرامون محصولات کسپراسکای و صحت عملکرد آنها صورت نگرفته است.

کسپراسکای

در بیانیه کسپراسکای ذکر شده است که فعالیت‌های این شرکت به هیچ‌عنوان علیه امنیت ملی ایالات متحده نیست و قصد دارد از مسیرهای قانونی برای احیای فروش محصولات خود در این کشور استفاده نماید. همچنین مدیران کسپراسکای هرگونه ارتباط با مقامات دولت روسیه را رد کرده‌اند و این شرکت را کاملاً خصوصی می‌دانند. محدودیت‌های جدید باعث می‌شود تا فروش لایسنس، انتشار به‌روزرسانی و ارائه لینک‌های دانلود برای کاربران آمریکایی توسط این شرکت از اوایل پاییز ممنوع شود.

دولت بایدن پس از شروع جنگ اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه دولت روسیه و برخی شرکت‌های خصوصی این کشور ترتیب داده است و به‌نظر می‌رسد که گسترش این تحریم‌ها هنوز ادامه دارد. همچنین بسیاری از شرکت‌های آمریکایی از برقراری روابط تجاری با مشتریان روسی و چینی منع شده‌اند. ناگفته نماند که وزارت امنیت داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۷ هم آنتی‌ویروس کسپراسکای را زیر ذره‌بین قرار داده‌بود و نصب آن را روی تمامی کامپیوترهای فدرال ممنوع اعلام‌کرد. علت اصلی چنین تصمیمی، ارتباط احتمالی نرم‌افزار مذکور با سرویس‌های جاسوسی روسی اعلام شد. در آن زمان گزارش‌هایی مبنی بر نقش کسپراسکای در انتقال یک ابزار هک از آژانس امنیت ملی به دولت روسیه منتشر شده بود.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
وبگردی