کد خبر: ۴۱۴۸۸
|
۰۲ تير ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰

نقض حریم خصوصی کاربران فیسبوک و اینستاگرام

شرکت متا با انتقادات گسترده در خصوص طرح خود برای استفاده از اطلاعات شخصی کاربران جهت آموزش مدل‌های هوش مصنوعی (AI) بدون اخذ رضایت آن‌ها مواجه شده است. گروه مدافع حریم خصوصی NOYB روز پنجشنبه خواستار مداخله فوری مقامات ناظر بر حریم شخصی در سراسر اتحادیه اروپا برای توقف این روند شد.

به گزارش نبض فناوری به نقل از تکنا، بر اساس اعلام NOYB، تغییرات اعمال شده اخیر در سیاست حفظ حریم شخصی شرکت متا که از 26 ژوئن لازم الاجرا خواهد شد، به این شرکت اجازه می‌دهد تا از حجم وسیعی از داده‌ها شامل سال‌ها پست‌ های شخصی، تصاویر خصوصی و اطلاعات ردیابی آنلاین کاربران، برای توسعه فناوری هوش مصنوعی خود که مالک فیسبوک نیز می‌باشد، استفاده نماید.

این گروه مدافع حریم خصوصی، با تنظیم ۱۱ شکایت علیه شرکت متا، از مقامات مسئول حفاظت از داده‌ها در اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ایرلند، هلند، نروژ، لهستان و اسپانیا درخواست نموده است تا به دلیل ماهیت فوری و قریب الوقوع اعمال این تغییرات، رویه‌ای ویژه و با اولویت بالا را برای رسیدگی به این پرونده در نظر بگیرند.

شرکت متا ضمن رد انتقادات NOYB، با اشاره به یک پست وبلاگ که در تاریخ 22 می منتشر شده است، اعلام کرده است که علاوه بر اطلاعات به اشتراک گذاشته شده عمومی توسط کاربران در محصولات و سرویس‌های خود، از مجموعه داده‌های آنلاین در دسترس عموم و دارای مجوز نیز برای آموزش هوش مصنوعی بهره می‌برد.

با این حال، پیامی که برای کاربران فیس‌بوک ارسال شده است، حاکی از آن است که متا همچنان این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اطلاعات افرادی را که از محصولات و خدمات آن استفاده نمی‌کنند یا حسابی ندارند، در صورتی که در تصویری ظاهر شوند و یا در پست‌ها و شرح‌نوشته‌هایی که توسط کاربری به اشتراک گذاشته می‌شود، ذکر شوند، پردازش نماید.

سخنگوی شرکت متا ضمن ابراز اطمینان از انطباق رویکرد این شرکت با قوانین و مقررات مربوط به حفظ حریم شخصی، ادعا نموده است که رویکرد مذکور با نحوه توسعه و بهبود قابلیت‌های هوش مصنوعی توسط سایر شرکت‌های فناوری در اروپا نظیر گوگل و OpenAI همخوانی دارد.

شایان ذکر است که NOYB پیش‌تر نیز شکایت‌هایی را علیه شرکت متا و دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری به دلیل نقض alleged قانون کلی حمایت از داده‌های اتحادیه اروپا (GDPR) تنظیم کرده بود که برای متخلفین، جریمه‌هایی تا سقف ۴ درصد از کل گردش مالی جهانی آن‌ها را در نظر گرفته است.

پیش‌تر، شرکت متا به منظور توجیه استفاده از داده‌های کاربران برای آموزش و توسعه مدل‌های هوش مصنوعی تولیدی خود و سایر ابزارهای هوش مصنوعی که قابلیت اشتراک‌گذاری با اشخاص ثالث را نیز دارند، به «منافع مشروع» استناد کرده بود.

منبع/تکنا

ارسال نظرات
وبگردی