کد خبر: ۴۱۵۲۴
|
۰۷ تير ۱۴۰۳ | ۱۱:۰۰

برای نخستین بار یک شفق قطبی نادر از روی زمین مشاهده شد

برای نخستین بار یک شفق قطبی بارانی با نور گسترده و پراکنده از روی زمین مشاهده شد. یک دوربین موفق به ثبت یک شفق قطبی غول پیکر شد که درخشش آن بسیار گسترده و پراکنده بوده است.

به گزارش «نبض فناوری»، شفق‌های قطبی در زمان حرکت ذرات باردار خورشید به سمت زمین و برخورد آن با میدان مغناطیسی زمین ایجاد می‌شوند. این برخورد منجر به درخشش‌های نورانی سبز رنگ با ستون‌های قرمز می‌شود که به عنوان شفق قطبی قابل مشاهده خواهد بود. شفق‌های قطبی بارانی نوع دیگری از شفق ها هستند که در زمان برخورد الکترون‌های خارج شده به صورت مستقیم از تاج خورشید یا بیرونی ترین اتمسفر آن به سمت زمین حرکت کرده و تشکیل شفق قطبی می‌دهند. برای نخستین بار در شب کریسمس سال ۲۰۲۲ یک شفق قطبی عظیم با هزاران کیلومتر طول در اطراف قطب شمال آسمان را روشن کرد. این شفق قطبی نمایشی از شفق بارانی قطبی بوده است که به پدیده درخشان و نادر مربوط به انتقال الکترون‌های پر انرژی خورشید به نواحی قطبی تعلق دارد.

کیسوکه هوسوکاوا، از فیزیکدانان فضایی در دانشگاه ارتباطات الکترونی در توکیو به همراه گروهی که اخیراً موفق به کشف این شفق شده‌اند در این مورد می‌گوید: افرادی که در آن شب در ارتفاعات قطب شمال حضور داشتند می‌توانستند این شفق را تشخیص دهند. برخلاف شفق‌های معمولی در این نوع از شفق‌ها ستون‌های نوری متمایز در سراسر آسمان پخش می‌شوند.

البته دانشمندان زمان مشاهده ماهواره‌هایی که از بالا به قطب نگاه می‌کنند نیز موفق به مشاهده چنین شفق هایی خواهند شد. هوسوکاوا از سال ۲۰۱۱ همراه با یک دوربین رباتیک با بررسی آسمان جزایر نروژی در اقیانوس منجمد شمالی به دنبال رصد اولین شفق قطبی بارانی بوده است. در نهایت در کریسمس سال ۲۰۲۲ موفق شد اولین شفق قطبی بارانی بسیار متفاوت از دیگر شفق‌های قطبی استاندارد را مشاهده کند. در این مشاهده مشخص شد این شفق قطبی با درخشش خود توانست کل کلاهک قطب شمال را پر کند.

منبع/تکنا

ارسال نظرات
وبگردی