کد خبر: ۴۱۵۶۱
|
۱۰ تير ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۰

ربات رومیزی می‌تواند به نوعی با فراموشکاری مبارزه کند

اولین ربات رومیزی ساخته شده به نام کارمن می‌تواند ضمن مبارزه با ضعف حافظه به کاربران در یادآوری امور زندگی کمک کند.

 به گزارش «نبض فناوری»، یک ربات رومیزی کوچک ساخته‌اند که به کاربران کمک می‌کند تا از طریق روش‌های موثر نظیر یادداشت کردن زندگی روزمره خود را بهبود ببخشند. هدف از طراحی این ربات کمک به افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف بوده است. ربات مورد نظر با نام کارمن یک ربات کمک شناختی برای توانبخشی عصبی و ایجاد انگیزه شناخته می‌شود و به مبتلایان کمک خواهد کرد تا از طریق بهبود حافظه عملکرد اجرایی و توجه خود را بهبود ببخشد. محققانی از دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو با مشورت پزشکان و افراد دارای اختلال شناختی خفیف به توسعه این ربات پرداختند.

این محققان می‌گویند کارمن رباتیست که تکنیک‌های شناختی جبرانی را آموزش داده و در نتیجه باعث تقویت حافظه و عملکرد اجرایی خواهد شد. اختلال شناختی خفیف یک حالت انتقالی بین زوال عقل و پیری طبیعی بوده و می‌تواند روی توجه عملکرد اجرایی حافظه و دیگر جنبه‌های شناختی موثر باشد.

در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از افراد بالاتر از سن ۶۵ سال دچار این بیماری بوده و ۵ درصد از آنها نیز هر ساله به زوال عقل مبتلا می‌شوند.در حالی درمان‌های رفتاری می‌توانند کاربردی باشند که تاکنون داروهای مورد استفاده امکان متوقف کردن یا کاهش این پیشرفت را نداشته‌اند.

ربات‌های کمک شناختی با هدف گسترش مداخلات بالینی در محیط خانه توسعه پیدا می‌کنند و می‌توانند با استفاده از توانایی‌های شناختی و اهداف توان بخشی موثر باشند. این پژوهشگران از ربات فلکسی ساخته شده توسط دانشگاه واشنگتن به عنوان مدل پایه در ساخت کارمن استفاده کردند. این تغییرات شامل تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزارهایی بوده است که از ابتدا نوشته شده و سیستم عامل رباتیک ROS نیز برای آن مورد استفاده قرار گرفته است. اکنون ربات کارمن به شکلی برنامه‌ریزی شده می‌تواند تمرینات آموزشی ساده شناختی را برای کاربران ارائه کند.

منبع/تکنا

برچسب ها: ربات
ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگين، رشد درآمد ۱۰۳ درصدی شرکت توسن از عملکرد خرداد
وبگردی