کد خبر: ۴۱۶۱۲
|
۱۴ تير ۱۴۰۳ | ۰۹:۳۰

راکت نسل جدید آریان ۶ متعلق به آژانس فضایی اروپا هفته آینده پرتاب می‌شود

بالاخره آژانس فضایی اروپا تصمیم دارد هفته آینده راکت نسل آریان ۶ را پرتاب کند. این پرتاب می‌تواند منجر به استقلال آژانس فضایی اروپا از شرکت فضایی اسپیس ایکس باشد.

به گزارش «نبض فناوری»، آژانس فضایی اروپا قصد دارد هفته آینده در تاریخ ۱۹ تیرماه برای نخستین بار راکت جدید آریان ۶ را به فضا پرتاب کند. در صورتی که این پرتاب با موفقیت انجام شود نقش بسزایی در استقلال این آژانس از شرکت اسپیس ایکس تحت مالکیت ایلان ماسک خواهد داشت.

طبق گزارش‌های منتشر شده این پرتاب در نهایت پس از ۴ سال تاخیر در تاریخ ۱۹ تیرماه از پایگاه فضایی اروپا در کرو، گویان فرانسه انجام خواهد گرفت. پرواز نسل قبلی این راکت با کمک رقبای آمریکایی از قبیل اسپیس ایکس انجام گرفته بود.

بالاخره آژانس فضایی اروپا پس از چند دوره تاخیر و کشمکش‌های ایجاد شده توانست برنامه ۴.۸ میلیارد دلاری مربوط به پرتاب راکت آریان ۶ را به پایان برساند. آریان ۶ وظیفه دارد چند ماهواره را در مدار زمین ایستا قرار دهد که همگی در فاصله حدود ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین قرار خواهند گرفت.

در پرتاب نخستین دو بوستر برای این راکت استفاده می‌شود. اما نسخه قدرتمندتر آن دارای چهار بوستر است که قرار است در اواسط سال آینده میلادی پرتاب شود. برخلاف راکت فالکون ۹ متعلق به اسپیس ایکس بوسترها و بخش‌های مختلف این راکت نمی‌توانند برای استفاده مجدد به کار روند. ایلان ماسک پیش از این انتقادهایی را از آریان ۶ به دلیل عدم امکان استفاده مجدد از قطعات انجام داده بود. البته آژانس فضایی اروپا نیز در پاسخ به این انتقادات بیان کرد استفاده مجدد از این راکت منطقی نیست. زیرا قرار است پرتاب‌های کمتری نسبت به فالکون ۹ انجام دهد.

این راکت قرار است در ابتدا تنها برای ۹ پرتاب مورد استفاده قرار بگیرد. پرتاب اول این راکت همراه با ۱۸ آیتم کوچک شامل ریز ماهواره‌های دانشگاهی و آزمایش‌های علمی است.

منبع/تکنا

برچسب ها: راکت
ارسال نظرات
وبگردی