کد خبر: ۴۱۶۱۳
|
۱۴ تير ۱۴۰۳ | ۱۱:۰۰

جدول زمانی ساخت ایستگاه فضایی جدید روسیه رونمایی شد

رئیس آژانس فضایی روسیه به تازگی از برنامه جدید این کشور برای ساخت ایستگاه فضایی جدید خبر داده است.

به گزارش «نبض فناوری»، یوری بوریسوف رئیس آژانس فضایی روسیه اعلام کرد این کشور برنامه‌های بلندپروازانه جدیدی را برای ساخت ایستگاه فضایی در نظر گرفته است. این کشور یک جدول زمانی را برای ساخت و استقرار ماژول‌های این ایستگاه فضایی اعلام کرده و قصد دارد تکمیل آن را تا سال ۲۰۳۰ همراه با یک هسته چهار ماژولی در فضا آغاز کند.

ایستگاه جدید روسیه می‌تواند مراحل تحقیق و توسعه‌ای را آغاز کند که پیش از این به دلیل وجود محدودیت‌ها در ایستگاه فضایی کنونی و به دلیل توافقات بین‌المللی غیر ممکن بوده است. ایستگاه فضایی کنونی نمادی از همکاری بین‌المللی بین کشورها در اکتشافات فضایی بوده است. اما به تازگی موارد مختلف از جمله جنگ بین روسیه و اوکراین باعث شده تا همکاری این کشور با دیگر کشورها در زمینه فضا با اختلالاتی همراه شود.

روسیه برای نخستین بار در سال ۲۰۲۲ از برنامه خود برای ساخت ایستگاه فضایی در مدار پایین زمین خبر داد. قرار است این پایگاه با نام ایستگاه خدمات مداری روسیه یا روس نامگذاری شود. طبق اعلام آژانس فضایی این کشور اولین ماژول برای ایستگاه در سال ۲۰۲۷ پرتاب خواهد شد. سه ماژول دیگر نیز تا سال ۲۰۳۰ به ماژول اولیه اضافه می‌شوند و برای ساخت این ماژول‌ها نیز حدود ۱۹ شرکت شرکت خواهند داشت.

طبق گزارش روسکاسموس ایستگاه جدید می‌تواند محدودیت‌های فناورانه و شرایط ایجاد شده تحت قراردادهای بین المللی در ایستگاه فضایی را از بین برده و دیگر مشکلی در زمینه توسعه علمی و فناوری، امنیت ملی و اقتصاد وجود نخواهد داشت.

در حال حاضر همکاری دو کشور روسیه و ایالات متحده در زمینه فضایی و ایستگاه بین‌المللی از معدود زمینه‌هایی است که این دو کشور با یکدیگر همکاری دارند. روسیه از زمان آغاز ساخت ایستگاه کنونی در دهه ۱۹۹۰ شریک ایالات متحده بوده و این همکاری بسیار مهم محسوب می‌شود.

برچسب ها: ایستگاه فضایی
ارسال نظرات
وبگردی