کد خبر: ۴۱۶۸۳
|
۱۹ تير ۱۴۰۳ | ۱۰:۳۰

پیش‌بینی بازار ۶ میلیارد دلاری زیست فناوری در سال ۲۰۲۶ از اقتصاد حوزه سلامت

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت گفت:باید سهم ایران از زیست‌فناوری گیاهی، زیست فناوری جانوری و سلامت مشخص شود و با توجه به ظرفیت ایران در نیروی انسانی، می‌توان در صورت حمایت و برنامه ریزی صحیح، سهم مطلوبی از این بازار ۶ میلیارد دلاری را به کشور اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری»مصطفی قانعی که در ششمین کنگره بین المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک در نشستی با محوریت فناوری کریسپر و تجاری سازی این فناوری سخن می‌گفت با اشاره به اهمیت این فناوری در دانش ژنتیک و موضوعات کلیدی مرتبط با این فناوری بیان کرد: حوزه مربوط به تشخیص‌های مولکولی از طریق کریسپر و همچنین دست ورزی روی باکتری‌ها دو موضوع مهم در این فناوری به شمار می‌روند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت عنوان کرد: کریسپر نوعی فناوری جدید ویرایش ژنتیکی است که می‌تواند به پیشرفت ژن درمانی کمک‌های زیادی داشته باشد. در روش کریسپر، دانشمندان می‌توانند مستقیما ژن معیوب را اصلاح کنند. آن‌ها DNA معیوب را جدا کرده و به جای آن یک DNA سالم می‌گذارند.

قانعی با اشاره به آمادگی کامل معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی برای تجاری‌سازی پروژه‌های فناوری کریسپر گفت: انجمن ژنتیک ایران هم باید مشخص کند با توجه به بازار شش میلیارد دلاری که زیست فناوری در سال ۲۰۲۶ از اقتصاد حوزه سلامت خواهد داشت، چه برنامه‌ای برای افزایش سهم ایران از این بازار دارد و در آینده پیش رو، کشورمان چه سهمی از فناوری کریسپر در داخل کشور و خارج کشور به خود اختصاص خواهد داد. باید سهم ایران از زیست‌فناوری گیاهی، زیست فناوری جانوری و سلامت مشخص شود و با توجه به ظرفیت ایران در نیروی انسانی، می‌توان در صورت حمایت و برنامه ریزی صحیح، سهم مطلوبی از این بازار ۶ میلیارد دلاری را به کشور اختصاص داد.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت با تأکید بر شناخت فناوری‌های سهل‌الوصول و زودبازده‌تر گفت: ایران باید با توجه به ظرفیت زیرساختی، دانشی، مالی و نیروی انسانی خود به سرعت در این حوزه اولویت‌بندی کند و تحول در مسیر توسعه کاربرد‌ها و تجاری‌سازی فناوری کریسپر با تامین مالی، سرمایه‌گذاری خطر پذیر و تربیت نیروی انسانی متخصص در این حوزه محقق می‌شود که معاونت علمی در همه زمینه‌ها آمادگی دارد که حمایت‌های لازم را انجام دهد.

 

ارسال نظرات
با تخفیف‌های استثنایی آسیاتک؛ همیشه «کیفیت، تعیین‌کننده است!»
در نخستین روز از اجلاس اسکاپ صورت گرفت؛ پیگیری دیپلماسی فناوری در قزاقستان
وبگردی