معیار انتخاب شرکتهای غزال دانشبنیان فناور چیست؟
به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه حتما واژه غزالهای دانش بنیان به گوشتان خورده است به همین خاطر میخواهیم یک محتوا در این زمینه داشته باشیم. مهفوم غزالهای دانش بنیان مربوط به شرکتهای بزرگ و متوسطی میشود که هنوز بالغ نشدهاند، اما رشد مداومی را در چند سال تجربه کرده اند.
غزال فناوری یک مفهوم جهانی است و در بسیاری کشورها استفاده میشود و با تلاش معاونت توسعه شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، این مفهوم و شاخصها مشخص شده است.
در حال حاضر ۱۲۱ شرکت غزال دانشبنیان شناسایی شده است و این شرکتها میتوانند از خط اعتباری ویژهای بهرهمند شوند.
از شاخصهای معیار بررسی شرکتهای غزال میتوان به نیروی انسانی بیشتر از ۲۰۰ نفر، فروش دانش بنیان حداقل ۵۰ میلیارد تومان، میزان صادرات و رشد فروش اشاره کرد.
همچنین یک خط اعتباری ویژه برای شرکتهای غزال ایجاد میشود که شامل پیگیری مسائل شرکتها، تسهیلات، اعتبار مالیاتی، استفاده از فرصتهای تبادلات بینالمللی و امتیازات سربازی است.
یکی از ویژگیهای باشگاه غزالهای دانش بنیان این است که مسائل هر شرکت حائز شرایط به صورت ویژه بررسی و متناسب با شرایط و نیازهای شرکت، حمایت دریافت میکند؛ بنابراین حمایت از هر غزال دانش بنیان منحصر به فرد و به شکل ویژهای اختصاص پیدا خواهد کرد. مسائل و مشکلات هر شرکت غزال ابتدا با مدیر شرکت بررسی و پس از آن یک بسته حمایتی ویژه به مدت ۳ تا ۵ سال برای هر شرکت طراحی میشود.
در ایران نیز اخیرا و به همت معاونت توسعه شرکتهای دانش بنیان و پس از چندین ماه کار مطالعاتی شرایطی برای شناسایی غزالهای دانشبنیان ابداع و تعریف شده، به طوریکه این مجموعهها از یک سطحی بزرگتر هستند، ۲۰۰ نفر نیروی انسانی دارند و فروش سالیانه آنها ۲۰۰ میلیارد تومان است و در روند ۳ تا ۵ سال، روند خوبی را پشت سر نهاده اند.