کد خبر: ۴۲۰۱
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

یک استارتاپ ایرانی موفق شد چراغ های هوشمند تولید کند

خبر «تولید چراغ‌های هوشمند برای پارک و خیابان با ویژگی صرفه‌جویی در برق» روز گذشته رسانه‌ای شد تا بار دیگر توجه‌ها را به سمت منابع محدود جلب کند تا عده‌ای از هزینه‌های بالای شهرداری برای روشنایی خیابان‌ها بگویند. این روزها گفتن از انرژی و منابع طبیعی و اهمیتی که در زندگی بشر ساکن در دهکده جهانی دارد، بخشی از صحبت‌ها، خبرها، سخنرانی‌ها و ... را به خود اختصاص داده است؛ صحبت‌هایی که از نگرانی برای نسل‌های آینده می‌گویند، هرچند اخباری از جنس تولید چراغ‌های هوشمند روزنه امیدی است در دل دغدغه‌مندانی که سال‌هاست از مصرف بهینه می‌گویند.

روشنایی، شب‌های تهران و خیابان‌هایی که با نورهای سفید و زرد شب‌ها را خاطره‌انگیز می‌کنند؛ چراغ‌هایی که تا صبح می‌سوزند تا شب‌های شهر نبض زندگی شهری را ادامه دهند، اما به واقع این چراغ‌ها تا چه میزان موجب اتلاف انرژی می‌شوند؟ سوالی اساسی در بحبوحه گفتن از محدود بودن منابع طبیعی که محققان یک تیم استارتاپی پاسخ مناسبی برای آن یافته‌اند؛ چراغ‌های هوشمند پارکی و خیابانی که در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند. امین طالب‌خواه، مدیر این تیم استارتاپی است. طالب‌خواه در این‌باره می‌گوید:«این چراغ‌ها به‌گونه‌ای طراحی شدند تا در ساعت‌های کم رفت­وآمد شب به صورت هوشمند نور چراغ تا حد خاصی کاهش پیدا می‌کند، البته به محض نزدیک شدن وسیله نقلیه یا فرد، نور چراغ کامل شده و مجدداً پس از چندثانیه نور کاهش پیدا می‌کند.»

از سال‌های دور خیابان‌ها و کوچه‌های شهرها چراغانی شده‌اند، چراغانی که به وقت غروب، روشن می‌شوند و تا طلوع خورشید منتظر می‌مانند، روشنایی که به گفته محققان، یکی از دلایل بالا رفتن دمای کره زمین است و حداقل هشت ساعت در شبانه‌روز را صرف گرم کردن زمین می‌کنند، اما حالا تولید چراغ‌های هوشمند امیدی هستند برای کاهش گرمای کره زمین.

او عدم‌تناسب میزان روشنایی معابر و نیاز به روشنایی را یکی از دلایل افزایش  هزینه برق چراغ برق‌ها می‌داند و می گوید: «در مواقعی ممکن است خیابان و جاده‌ای نیازمند سطح پایینی از نور باشد، چراکه متناسب با موقعیت‌شان شاید از چنددقیقه تا چندساعت هیچ وسیله نقلیه‌ای از آنجا عبور نکند. در حالی که چراغ‌های برق سنتی به‌طور دائم از حداکثر توان روشنایی خود استفاده می‌کنند.»

هوشمندسازی شهرها و افزایش میزان کنترل دولت‌ها روی فضای شهری همواره یکی از موضوعات مهم و قابل بحث بوده شاید به همین منظور امروزه لامپ‌های ال‌ای‌دی، به دلیل اینکه در بین منابع نور، سازگارتر با محیط‌زیست هستند، جایگزین چراغ‌های گازی و لامپ‌های بخار سدیم و متال هالاید شده‌اند، البته این مدیر استارتاپی یکی از راه‌های کم کردن مشکل هزینه بالای برق چراغ‌های روشنایی معابر را لامپ‌های LED می‌داند؛ لامپ‌هایی با راندمان بالاتر و طول عمر بیشتر. او می گوید: «سنسور فتوسل این مشکل چراغ‌های برق سنتی را حل کرده و با روشنایی روز لامپ را خاموش و با تاریکی شب، لامپ را روشن می‌کند.» طالب‌خواه در توضیح ویژگی چراغ‌های هوشمند تولیدی می‌گوید:«طراحی این چراغ‌ها به‌گونه‌ای است که نور محیط را حدود۳۰ تا ۴۰درصد کاهش می‌دهد تا روشنایی و امنیت محیط از بین نرود، ولی همین میزان صرفه‌جویی  باعث کاهش مصرف انرژی بسیار زیادی در سطح کلان می‌شود همچنین این چراغ ها  دارای یک سنسور سرعتند که به سرعت خودرو حساس‌اند؛ چراغ‌های پارکی هوشمند هم دارای سنسور حساس به حرکت افراد هستند که این سنسورها به پردازنده دستگاه دستور می‌دهند و پردازنده نیز درایور هوشمند چراغ را کنترل می‌کند.»

یکی از ویژگی‌های این چراغ‌ها، کنترل از راه دور است و از طریق اینترنت با یک سرور مرکزی می‌تواند وضعیت ترافیکی یا عبور و مرور را از راه دور کنترل کند. مدیر این تیم استارتاپی اظهار امیدواری می‌کند به زودی چند پروژه در کشور با استفاده از این سیستم روشنایی هوشمند اجرایی ‌شود.
ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 اردیبهشت 1403 صعود رمزارزهای پیشروی جهان
به دلیل عدم پیروی از مقررات؛ ترکیه گوگل را جریمه کرد
همراه با ارائه چندین ویژگی دسترسی جدید اپل «ردیابی چشم» را به آیفون‌ها و آی‌پدها می‌آورد
وبگردی