اپل مجبور به بازنگری در سیاستهای اپ استور شد
به گزارش نبض فناوری به نقل از تکنا، پیش از این، طبق قوانین اپل، توسعهدهندگان تنها میتوانستند از طریق لینکهای خروجی، کاربران را به وبسایت خود هدایت کنند. اما حالا اپل اعلام کرده که توسعهدهندگان میتوانند از داخل اپلیکیشن، به تبلیغ محصولات و خدمات خود بپردازند.
با این حال، اپل در مقابل این آزادی عمل، دو هزینه جدید را معرفی کرده است: یک کارمزد ۵ درصدی برای جذب هر کاربر جدید و یک کارمزد ۱۰ درصدی برای هر خریدی که کاربران از طریق اپلیکیشن انجام دهند. این در حالی است که پیش از این، اپل تنها یک کمیسیون و با هرینه کمتر برای فروشهای درونبرنامهای دریافت میکرد.
این تغییرات در حالی صورت میگیرد که شرکتهایی مانند اسپاتیفای که از مدتها پیش با اپل درگیر اختلافاتی بر سر قوانین اپ استور بودهاند، همچنان به انتقاد از این شرکت ادامه داده اند. سخنگوی اسپاتیفای در این مورد گفته است که این کارمزدهای جدید، الزامات اساسی قانون بازارهای دیجیتال را نادیده میگیرد.
کمیسیون اروپا نیز پیش از این نسبت به هزینههای بالای اپل برای توسعهدهندگان انتقاد کرده بود. این کمیسیون اعلام کرد تغییرات جدید اپل را به دقت بررسی خواهد شد. قانون بازارهای دیجیتال، قانونی است که به دنبال محدود کردن قدرت شرکتهای بزرگ فناوری است و تخلف از آن میتواند جریمههای سنگینی را برای این شرکتها به همراه داشته باشد. اتهام علیه اپل، اولین اتهام تحت این قانون است.