کد خبر: ۴۲۵۴۳
|
۲۷ شهريور ۱۴۰۳ | ۰۸:۵۸

روش ­های تولید محتوای جذاب و مؤثر برای شبکه ­های اجتماعی

اگر بخواهیم به سؤال تکراری اما مهم «محتوا چیست؟»، پاسخ دهیم باید بگوییم در عصر ارتباطات هر چیزی که می‌­بینید، می­‌خوانید و می­‌شنوید و آن را درک می­‌کنید نوعی از محتوا محسوب می­‌شود. این شاید ساده­‌ترین تعریف محتوا باشد. محتوا به چهار دسته­ عمده تقسیم می‌­شود.

اگر بخواهیم به سؤال تکراری اما مهم «محتوا چیست؟»، پاسخ دهیم باید بگوییم در عصر ارتباطات هر چیزی که می‌­بینید، می­‌خوانید و می­‌شنوید و آن را درک می­‌کنید نوعی از محتوا محسوب می­‌شود. این شاید ساده­‌ترین تعریف محتوا باشد. محتوا به چهار دسته­ عمده تقسیم می‌­شود.

  • محتوای متنی: مقالاتی که در سایت­های مختلفی می­‌خوانید.
  • محتوای تصویری: عکس و گرافیک­‌هایی که در شبکه­‌های اجتماعی شیر می­‌کنید.
  • محتوای ویدئویی: کلیپ­­‌های آموزشی یوتیوب و آپارات
  • محتوای صوتی: پادکست‌­ها

در این مقاله توضیح می‌دهیم یک محتوای جذاب چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌شود محتوای جذاب برای شبکه‌های اجتماعی ساخت.

محتوای جذاب چیست؟

همه ما در دنیای امروز با سیل عظیمی از محتوا روبرو هستیم. از پست‌های کوتاه شبکه‌های اجتماعی تا مقالات طولانی و تخصصی، همه جا محتوایی برای خواندن، دیدن یا شنیدن وجود دارد. اما چه چیزی باعث می‌شود یک محتوا از بقیه متمایز شود و توجه مخاطب را به خود جلب کند؟ پاسخ ساده است: جذابیت!

محتوای جذاب، محتوایی است که مخاطب را درگیر می‌کند، به او ارزش می‌دهد و باعث می‌شود بخواهد بیشتر از شما بخواند یا بشنود.

این محتوا می‌تواند شما را بخنداند، به شما اطلاعات جدید بدهد، به شما کمک کند مشکلتان را حل کنید یا حتی احساسات شما را برانگیزد. مهم‌ترین نکته در تولید محتوای جذاب این است که مخاطب خود را بشناسید و بدانید به چه چیزی علاقه‌مند است.

چگونه محتوای جذاب تولید کنیم؟

در ادامه یاد می‌گیریم که چگونه می‌توانیم محتوای جذاب تولید کنیم.

عنوان جذاب

برای محتوایتان عنوان جذاب انتخاب کنید. عنوان یک متن مانند ویترین یک فروشگاه است. اگر ویترین فروشگاهی برای شما جذاب باشد امکان بیشتری وجود دارد که شما به داخل آن فروشگاه بروید و خرید کنید. عنوان جذاب و گیرا دقیقاً همین کار را برای متن شما می­‌کند. برای عنوان‌نویسی جذاب چند نکته را مدنظر داشته باشید:

  • اعداد در عنوان باعث جلب توجه مخاطب می­‌شود. در صورتی که عدد را به علاوه یک موضوع ارزشمند بیان کنید باعث چند برابر شدن نرخ کلیک بر روی آن می‌­شود. مثل:

«10 تکنیک عالی روانشناسی فروش برای افزایش مشتری‌»

«5 نکته مهم برای پخت قیمه مجلسی»

  • از کلمه­های پرسشی مانند چطور؟ چرا؟ چگونه و... در عنوان محتوایتان استفاده کنید. مانند:

«چگونه حجم عکس را بدون افت کیفیت کم کنیم؟»

اگر از ترکیب اعداد و کلمات پرسشی استفاده کنید توجه بیشتری جلب می‌­کند مانند:

«چطور در یک ماه 13 کیلو لاغر شویم؟»

  • در عنوان احساس ضرورت ایجاد کنید تا مخاطب را مجاب به خواندن ادامه متن کند. می­‌توان از کلمه‌های باید و نباید به این منظور استفاده کرد مانند:

«نکاتی که باید قبل از ازدواج بدانید»

به قلم خودتان بنویسید

کپی نکنید و به قلم خودتان بنویسید. سعی کنید مدل نوشتاری خود را خاص و منحصر به فرد کنید:

  • از ضرب‌المثل و شعر استفاده کنید.
  • جملات قصار ننویسید و مطلب را ساده و روان ارائه دهید تا مخاطب درک بهتری از محتوای تولیدی شما داشته باشد.
  • مثال بزنید و از بیان داستان‌گونه کمک بگیرید.
  • کمی طنز را دست‌مایه نوشته‌تان قرار دهید. (البته اگر جای طنز گفتن هست!)

بازاریابی محتوا بلد باشید

بازاریابی محتوا به زبان ساده، به معنای استفاده از محتوا برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی است. این محتوا می‌تواند به شکل وبلاگ، ویدئو، پادکست، اینفوگرافیک و هر چیز دیگری که بتواند اطلاعات مفیدی را به مخاطب برساند، باشد. افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، با تلفیق خلاقیت و دانش خود، می‌توانند محتواهایی تولید کنند که بسیار جذاب است. گذراندن دوره بازاریابی محتوا، در این زمینه بسیار مؤثر است.

از رسانه‌های بصری استفاده کنید

خواندن یک‌سری کلمات و جملات طولانی پشت‌سرهم برای هر کسی خسته کننده است. پس سعی کنید در متن خود حتماً از عکس و گرافیک، ویدئو، جدول، اینفوگرافیک و... استفاده کنید تا علاوه بر افزایش جذابیت، متن را از یکنواختی خارج کنید.

مختصر و مفید بنویسید

کاربر شبکه­ های اجتماعی حوصلهٔ پرگویی ما را ندارد! پس مختصر و مفید بنویسید و محتوا را الکی کش‌دار نکنید. هدف از محتوایی که تولید می­‌کنید چیست؟ چه مشکلی از کاربر را رفع می­‌کند؟ به پاسخ این سؤال‌ها بپردازید. به جای تکرار مشکلات به آن­ها راهکار دهید. تا مطمئن باشند وقتشان را با خواندن محتوای ما تلف نکرده‌­اند.

  1. با آمار و ارقام و سند بنویسید

از منابع مطمئن و موثق، آمار و ارقام ارائه دهید تا صحت اطلاعات متن و البته حرفه‌­ای بودن خودتان را به رخ مخاطب بکشید! آمار فیک و تقلبی فقط نوشته­‌تان را بی‌اعتبار می­کند.

  1. به روز باشید، به ساعت، به دقیقه و شاید به لحظه!

در دوره‌ای که زندگی می‌کنیم، سرعت پیشرفت علم به قدری زیاد است که اکتفاکردن به اطلاعات چند سال قبل ما را به مقصد نمی­‌رساند. پس تا می­‌توانید اطلاعات به روز و درست به مخاطب ارائه دهید. البته که لازمهٔ این موضوع، این است که خودتان به‌روز باشید!

انواع مختلف محتواهای جذاب

یک‌سری از انواع محتوا، نسبت به بقیه فیدبک بهتری می‌گیرند و برای مخاطب جذابیت بیشتری دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. می‌توانید بعضی از محتواهایتان را به سبک‌های زیر بسازید.

  • داستانی

از بچگی تا امروز همیشه داستان و قصه (واقعی یا خیالی) برای ما جذاب بوده و هست. پس سعی کنید محتوایتان را به شکلی داستان‌گونه روایت کنید. از یک جایی شروع کنید و به جایی ختم کنید و در پایان نتیجه‌گیری کنید.

  • مقایسه‌­ای

محتواهای مقایسه‌ای همیشه مورد علاقه کاربران بوده است. مثلاً:

  • مقایسه بین تعداد کاربران اینستاگرام و تیک تاک
  • مقایسه امکانات دو گوشی موبایل شیائومی نوت 10 و سامسونگ M32
  • لیستی

در یک چک لیست محتوایی را بیان کنید که مخاطب قدم به قدم بعد از آن به یک نتیجه مشخص برسد. مثل محتوایی که به شما نصب ویندوز را آموزش می­‌دهد. یا همین مقاله‌­ای که در حال مطالعه هستید.

  • مصاحبه‌­ای

می­‌توانید در محتوای خود، صوت، تصویر و یا ویدئوی مصاحبه با افراد شاخص و معروف را قرار دهید.

  • آموزش تصویری

ویدئوهای آموزشی استقبال خوبی دارند و مردم ترجیح می­‌دهند به جای خواندن مقالهٔ «چگونه فیلتر خودرو را تعویض کنیم؟» یک ویدئوی آموزشی که مراحل کار را تماماً نشان می­‌دهد ببینند.

نتیجه کار این هست که شما می‌­توانید با کمی خلاقیت و ادغام چند نوع محتوای جذاب یک محتوای خیلی جذاب‌تر بنویسید. فقط باید خودتان را باور کنید و با استفاده از نکاتِ این مقاله نوشته­‌تان را جذاب کنید و در نهایت با تمرین و ممارست پیشرفت کنید.

ارسال نظرات
وبگردی