کد خبر: ۴۲۶۹۴
|
۱۰ مهر ۱۴۰۳ | ۱۶:۳۰

پاسخ مبهم متا؛ شاید از داده‌های عینک ری‌بن برای آموزش هوش مصنوعی استفاده شود

متا به‌طور واضح نمی‌گوید که از داده‌های عینک ری‌بن برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می‌کند یا خیر.

به گزارش «نبض فناوری» به نقل از دیجیاتو، عینک‌های ری‌بن متا دارای یک دوربین در جلو هستند که نه‌تنها در هنگام عکس‌گرفتن فعال می‌شوند، بلکه در حین استفاده از دستورات هوش مصنوعی برای مشاهده محیط نیز تصویربرداری می‌کنند. این بدان معناست که عینک‌های هوشمند تعداد زیادی عکس را جمع‌آوری می‌کنند. بااین‌حال متا متعهد نمی‌شود که این تصاویر را خصوصی نگه دارد؛ همچنین مشخص نیست که از این تصاویر برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند یا خیر.

خبرنگار رسانه تک‌کرانچ اخیراً از متا پرسیده است که آیا قصد دارد مدل‌های هوش مصنوعی را از طریق تصاویر کاربران Ray-Ban Meta آموزش دهد یا خیر؟ اما این شرکت پاسخ واضحی به این سؤال نداده است.

طفره‌رفتن متا از پاسخ به استفاده از داده‌های کاربران عینک ری‌بن

«آنوج کومار»، مدیر ارشدی که در متا روی ابزارهای پوشیدنی هوش مصنوعی کار می‌کند، در مصاحبه‌ای با TechCrunch دراین‌باره گفت:

«ما به‌طور علنی درباره این مسئله صحبت نمی‌کنیم.»

«میمی هاگینز»، سخنگوی متا نیز که در این گفت‌وگو حضور داشت، در تکمیل حرف‌های کومار بدون تأیید یا رد این اتفاق گفت:

«این موضوع چیزی نیست که ما آن را با سازمان‌ها و منابع خارج از شرکت به اشتراک بگذاریم.»

بخشی از دلیل نگران‌کننده‌بودن این مسئله، به دلیل ویژگی جدید هوش مصنوعی Ray-Ban Meta است که عکس‌های زیادی می‌گیرد. اخیراً گزارش شد که متا قصد دارد یک ویژگی ویدیویی جدید را هم برای عینک ری‌بن عرضه کند. هنگامی که این ویژگی فعال شود، عینک هوشمند مجموعه‌ای از تصاویر (در اصل، ویدیوی زنده) را به یک مدل هوش مصنوعی چندوجهی می‌دهد تا با توجه به محیط پیرامون کاربر، بتواند به او پاسخ بدهد.

عینک متا

استفاده از عینک Ray-Ban متا همچنین به این معنی است که شما یک دوربین روی صورت خود دارید؛ بنابراین بسیاری از افراد کنار شما ممکن است با دیدن چنین عینکی، احساس کنند که حریم خصوصی‌شان نادیده گرفته شده است.

متا قبلاً اعلام کرده است که مدل‌های هوش مصنوعی خود را با پست‌های عمومی اینستاگرام و فیسبوک آموزش می‌دهد. این شرکت باور دارد که این‌ها «داده‌های در دسترس عموم» هستند. این شرکت و سایر شرکت‌های فناوری، تعریف بسیار گسترده‌ای از اینکه چه چیزی برای آموزش هوش مصنوعی در دسترس عموم است و چه چیزی نیست، ارائه کرده‌اند.

بااین‌وجود، جهانی که کاربر از طریق عینک هوشمند به آن نگاه می‌کند «در دسترس عموم» نیست. اما نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که متا درحال آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود از طریق فیلم‌ها و عکس‌های گرفته‌شده توسط عینک‌های ری‌بن است یا خیر.

 

ارسال نظرات
در آخرین گزارش درآمد «آسیاتک» در کدال، افزایش درآمد و فروش ۴۳ درصدی «آسیاتک» در ۶ ماهه ۱۴۰۳
وبگردی