وزیر علوم: رتبه علمی حیثیت کشور است/ نباید از کشورهای منطقه عقب بمانیم
به گزارش «نبض فناوری»، دکتر حسین سیمایی صراف در شصتمین اجلاس معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاهها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی که امروز (سهشنبه اول آبانماه) در سالن همایشهای بینالمللی دانشگاه الزهرا برگزار شد، با تاکید بر اینکه علم بدون پژوهش میمیرد، گفت: برای رشد و تعالی کشور راهی جز پژوهش و فناوری نداریم. بسیاری اوقات میگفتیم برای انجام کارها موانع قانونی وجود دارد؛ ولی در حال حاضر خوشبختانه زیرساختهای قانونی خوبی فراهم شده است و نیازمند این هستیم که قوانین اجرا شوند. الان ماده ۱۱ و ۱۳ قانون جهش راه را برای بسیاری از فعالیتها باز کرده است.
وی با بیان اینکه بیشترین احکامی که در برنامه هفتم آمده مربوط به بخش آموزش و پژوهش است، گفت: پژوهش پر تکلیفترین بخشی است که در قانون برنامه پیشبینی شده است. بنابراین اجرای برنامه هفتم به دکتر صالحی محول شده و ایشان برنامه را آماده کردند و در حال بررسی آن هستیم.
وزیر علوم خاطر نشان کرد: زمانی که ما را ارزیابی کنند ما را با پژوهش خواهند سنحید. در زمان ارزیابی پیشرفتها یا کندیها تنها حاصل کار ستاد نخواهد بود و تکالیف وزارتخانه نیست؛ بلکه تکلیف دانشگاهها است.
وی اظهار کرد: سازوکار نظارت بر دستیابی بر اهداف و دانشگاهها را در نظر گرفتیم. معاونان پژوهشی این موضوع را مد نظر قرار دهند و به روسا انتقال دهند که ارزیابی دانشگاهها بر اساس پیشرفت در اجرای این برنامه خواهد بود.
سیمایی صراف با اشاره به مشکلات کشور گفت: در کشور مشکلات زیادی داریم ولی برخی مشکلات ناشی از افسردگی و ناامیدی است.
وی با بیان اینکه دانشگاه اراک موفق شده ارتباط خوبی با صنعت بگیرد و منتظر ستاد بودجه نشده است، گفت: به همین دلیل تشویق شدم در اولین سفر استانی از این دانشگاه بازدید کنم. این رویکردها نشان میدهد مدیریت گاهی نیازمند خلاقیت و نوآوری است.
وزیر علوم با بیان اینکه گاهی بدون خلاقیت و نوآوری مدیریت میکنیم، گفت: برای مثال یکی از مشکلات دانشگاهها تغذیه دانشجویی است. ۸ هزار میلیارد تومان برای تغذیه دانشحویی خرج میکنیم ولی نارضایتی تولید میکند. برویم از شرکتهای دانشبنیان بپرسیم برای تغذیه دانشجویی چه کاری کنیم. گاهی برای تغذیه دانشجویی هیئتی عمل میکنیم در صورتی که برای حل چنین مشکلاتی باید با صنعت و مراکز تحقیقاتی ارتباط بگیریم و توجه داشته باشیم به آسیبهای اجتماعی نیازمند پژوهش هستند. نباید خودکمبینی داشته باشیم؛ علوم انسانی به این موضوعات باید توجه داشته باشند.
وی با تاکید بر اهمیت تحقیقات گفت: نباید به تحقیقاتی توجه کنیم که فقط باعث ارتقای اساتید میشود. در قرآن به علم نافع اشاره شده است. علمی نافع است که مشکلی از جامعه و صنعت حل کند.
سیمایی صراف با بیان اینکه ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه باید صرف پژوهش شود، گفت: اگر دانشگاهی از این بودجه کم میگذارند، باید تلاش کنیم این مبلغ جذب شود.
وی با تاکید بر اهمیت نمایه سازی نشریات گفت: نمایهسازی نشریات به مرجعیت علمی کمک میکند. همکاران، دانشگاه به دانشگاه در حال آموزش نمایهسازی نشریات هستند. با یک اقدامات شکلی و آیینی و بدون هزینه کردن میتوانیم یک قدمی برداریم و به مرجعیت علمی کمک کنیم.
وزیر علوم با بیان اینکه رتبه علمی حیثیت کشور است، اظهار کرد: ما نباید در علم از کشورهای منطقه عقب بمانیم؛ زمانی ما دانشگاه داشتیم که آنها مدرسه هم نداشتند.
وی افزود: ما در یادگیری تکبر نمیورزیم؛ شاگردی کردن عیب نیست ولی شاگرد ماندن عیب است.
سیمایی صراف درباره اهمیت تبادل استاد و دانشجو و همکاریهای بینالمللی گفت: میدانم در این بخش موانعی وجود دارد که باید حل شود. بخشی از وقت من صرف این نگرانیها میشود ولی اینها نباید بهانهای شود که در دیپلماسی علمی عقب بمانیم.(مهر)