7 نکات مهم در خرید خودرو دست دوم را رعایت کنید تا کلاه سرتان نرود
افزایش چشمگیر قیمت ماشینهای کارخانهای، بسیاری از علاقهمندان را به سمت بازار خودروهای کارکرده سوق میدهد. قیمت پایینتر و تنوع مدلها از اصلیترین دلایل انتخاب گزینههای دست دوم است. اما آیا خرید خودرو دست دوم به سادگی انتخاب یک مدل از درب کارخانه است؟ قطعا خیر!
ماجراجویی در دنیای ماشینهای کارکرده، پر از چالشهای پنهان است. این چالشها از نحوه رانندگی مالک قبلی تا میزان مراقبت از خودرو را در بر میگیرد. این داستان میتواند به یک رویا یا کابوس تبدیل شود! متاسفانه بدون داشتن اطلاعات کافی، شما در معرض ریسکهای جدی و اساسی قرار میگیرید. در ادامه این مطلب، 7تا از مهمترین نکتههای خرید ماشینهای دست دوم را معرفی و بررسی میکنیم تا از چالشهای کمخطرتری را پشت سر بگذرانید.
7تا از کلیدیترین نکات در خرید خودروی دست دوم
یکی از اولین سوالهایی که مطرح میشود، این است که "هزینه کارشناسی رنگ خودرو با کیست؟" لازم است بدانید که این هزینه را خریدار میپردازد و در بعضی از مواقع هم پیش میآید که فروشنده این کار را انجام بدهد. علاوهبر نکته فوق، 7 مورد دیگر هم هستند که برای خریداری ماشین باید به آنها توجهی کافی داشته باشید.
1- سلامت فنی خودرو دست دوم
یکی از دغدغههای اصلی هنگام خرید خودرو دست دوم، اطمینان از سلامت فنی آن است. هیچکس دوست ندارد خودرویی دست دوم با بدنهای کاملا صاف بخرید و بعد از مدتی کوتاه مجبور شود هزینههای سنگین تعمیرات بپردازد. به یاد داشته باشید، خودرو وسیلهای است که ایمنی افراد داخل ماشین را تامین میکند؛ بنابراین سلامت فنی آن، حیاتیترین نکته به حساب میآید که به سادگی نباید از کنارش رد شد.
برای اطمینان از سلامت فنی خودرو دست دوم، بهتر است از یک کارشناس خبره کمک بگیرید.
به طور معمول، کارشناسان خودرو موارد زیر را بررسی میکنند:
- موتور: سلامت موتور، میزان روغن سوزی، نشتی روغن، صدای غیرعادی و ...
- گیربکس: عملکرد صحیح دندهها، نرمی تعویض دنده، نشتی روغن و ...
- سیستم تعلیق: وضعیت کمک فنرها، بوشها، سیبکها و ...
- ترمزها: عملکرد ترمزها، میزان ساییدگی لنتها و دیسکها و ...
- بدنه: وجود خوردگی، رنگ شدگی، تصادفات قبلی و ...
- داخل خودرو: سالم بودن قطعات داخلی، عملکرد صحیح سیستم تهویه مطبوع و ...
2- سیستم ترمز
یکی از مهمترین بخشهای خودرو که به طور مستقیم بر ایمنی شما تاثیر میگذارد، سیستم ترمز است.
چه نکاتی را در مورد ترمز خودرو باید بررسی کنیم؟
- ترمز دستی: ترمز دستی نباید بیش از حد آزاد باشد. این موضوع نشان میدهد که لنت ترمز دستی یا فنرهای آن نیاز به تعویض یا تنظیم دارند.
- صداهای غیرعادی: شنیدن صدای سایش فلز هنگام ترمز گرفتن، معمولاً به معنای تمام شدن لنت ترمز است. این صدا را جدی بگیرید، زیرا ادامه رانندگی با لنتهای تمام شده میتواند به دیسک ترمز آسیب برساند.
- لرزش فرمان هنگام ترمز: اگر هنگام ترمز گرفتن، فرمان خودرو میلرزد، احتمالاً دیسک ترمز تاب برداشته است. این مشکل نیز باید هرچه سریعتر برطرف شود.
- چراغABS : اگر خودرو شما مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) است، به چراغ هشدار آن توجه کنید. روشن شدن چراغ زرد رنگ ABS نشان میدهد که این سیستم دچار مشکل شده و باید تعمیر شود. خرابی سیستم ABS میتواند در شرایط اضطراری، خطر تصادف را افزایش دهد.
3- تست فرمان
عملکرد روان و دقیق فرمان، نشاندهنده کیفیت ساخت و نگهداری خودرو است. ماشینهایی که در ساخت آنها از قطعات بیکیفیت استفاده شده یا به خوبی نگهداری نشدهاند، معمولاً مشکلات فرمان دارند. به همین دلیل، بررسی دقیق عملکرد فرمان در هنگام خرید ماشین دست دوم، پراهمیت است.
چه عواملی باعث مشکلات فرمان میشوند؟
- نامتعادل بودن چرخها: نامتعادل بودن چرخها، یکی از رایجترین دلایل لرزش فرمان در سرعتهای بالا است.
- مشکلات سیستم تعلیق: مشکلات در اجزای سیستم تعلیق مانند کمک فنرها، بوشها و سیبکها میتواند باعث لرزش فرمان و بیثباتی خودرو شود.
- مشکلات سیستم فرمان: خرابی پمپ فرمان، فرمان هیدرولیک، فرمان برقی یا اجزای دیگر سیستم فرمان میتواند باعث سختی در چرخاندن فرمان یا ایجاد صدا شود.
4- دود اگزوز؛ گویای سلامت موتور خودرو
یکی از نشانههای مهم سلامت موتور خودرو، رنگ دودی است که از اگزوز آن خارج میشود. با بررسی دقیق رنگ و حجم دود میتوان به سوختن ناقص و روغنسوزی موتور پی برد.
رنگ دود اگزوز چه اطلاعاتی به ما میدهد؟
- دود سیاه: خروج دود سیاه از اگزوز، معمولاً به دلیل سوختن ناقص سوخت است. این مشکل میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله تنظیم نبودن کاربراتور، خرابی انژکتورها، گرفتگی فیلتر هوا یا مشکلات در سیستم جرقهزنی.
- دود آبی: خارج شدن دود آبی از اگزوز، نشاندهنده ورود روغن به محفظه احتراق است. این مشکل به دلایل مختلفی مانند فرسودگی رینگ پیستون، خرابی واشر سرسیلندر یا نشتی روغن از سوپاپها اتفاق میافتد.
5- رادیاتور؛ قلب تپنده سیستم خنککننده خودرو
یک رادیاتور خراب میتواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور و در نتیجه آسیب دیدن قطعات داخلی آن شود. تعمیر یا تعویض رادیاتور، هزینههای قابل توجهی را در پی دارد. با بررسی دقیق رادیاتور در هنگام خرید میتوان از پرداخت هزینههای اضافی در آینده جلوگیری کرد.
چگونه وضعیت رادیاتور را بررسی کنیم؟
- بررسی نشتی: به دقت اطراف رادیاتور، شیلنگها و اتصالات را بررسی کنید تا از وجود هرگونه نشتی اطمینان داشته باشید. نشتی آب یا ضد یخ، نشاندهنده وجود مشکل در رادیاتور یا اتصالات آن است.
- بررسی سطح مایع خنککننده: سطح مایع خنککننده را بررسی کنید. اگر سطح مایع پایینتر از حد مجاز باشد، ممکن است نشتی رخ داده باشد یا اینکه مایع خنککننده تبخیر شده باشد.
- بررسی رنگ مایع خنککننده: رنگ مایع خنککننده باید شفاف و بدون آلودگی باشد. وجود روغن یا ذرات زنگزده در مایع خنککننده، نشاندهنده وجود مشکل در سیستم خنککننده است.
- بررسی عملکرد فن رادیاتور: فن رادیاتور نقش مهمی در خنک کردن موتور دارد. مطمئن شوید که فن رادیاتور درست است و هنگام گرم شدن موتور، شروع به کار میکند.
6- سیستم برقی؛ عصبی که خودرو را به حرکت در میآورد
بسیاری از تجهیزات ایمنی خودرو مانند چراغها، راهنماها و برف پاککن، به سیستم برقی متصل هستند. خرابی این تجهیزات میتواند ایمنی رانندگی را به خطر اندازد. پس هرگونه مشکل در سیستم برقی میتواند بر عملکرد کلی خودرو تاثیر بگذارد.
چگونه سیستم برقی خودرو را بررسی کنیم؟
- چراغها
- راهنماها
- برف پاککنها
- بالابر شیشهها
- سیستم صوتی
- آمپرها
خیلی بهتر است که برای بررسی دقیقتر سیستم برقی خودرو، از یک مکانیک ماهر کمک بگیرید.
7- سیستم تهویه؛ ریههای خودرو را بررسی کنید
سیستم تهویه با فیلتر کردن هوا، از ورود آلودگیها، گرد و غبار و آلرژنها به داخل خودرو جلوگیری کرده و بر همین اساس، سلامت سرنشینان ضمانت میکند.
چگونه سیستم تهویه خودرو را تست کنیم؟
- روشن کردن موتور: خودرو را روشن کرده و اجازه دهید موتور به مدت چند دقیقه گرم شود.
- تست کولر: کولر را روشن کرده و دمای آن را روی کمترین درجه تنظیم کنید. از تمام دریچههای هوا، باید هوای خنک و بدون بو خارج شود.
- تست هیتر: هیتر را روشن کرده و دمای آن را روی بیشترین درجه تنظیم کنید. از تمام دریچههای هوا، باید هوای گرم و بدون بو خارج شود.
- بررسی بوی هوا: هوای خروجی از سیستم تهویه نباید بوی رطوبت، بوی ضد یخ یا بوی نامطبوع دیگری داشته باشد. این بوها میتوانند نشانهای از نشتی مایع خنککننده، کثیف بودن فیلتر کابین یا وجود مشکل در سیستم اواپراتور باشند.
- بررسی عملکرد فن: فن سیستم تهویه باید در تمام سرعتها به درستی کار کند.