این پهپادها میتوانند حواس شما را پرت کنند!
به گزارش «نبض فناوری» به نقل از همشهری آنلاین، پهپادها از حسگرهایی برای اطمینان از پرواز پایدار و ناوبری دقیق استفاده میکنند. این حسگرها شامل شتابسنج، ژیروسکوپ و فناوری GPS هستند. شتابسنجها شتاب و شیب پهپاد را اندازهگیری میکنند، درحالیکه ژیروسکوپها چرخش آن را اندازهگیری میکنند. GPS هم اطلاعات موقعیت مکانی پهپاد را ارائه میدهد.
محبوبیت جایگزینهای کمهزینه
سیستمهای هوایی بدون سرنشین (UAS) یا پهپادها به دلیل کمهزینهبودن جایگزینهای کمهزینهای به شمار میروند که با انواع موارد استفاده در جادهها، از جمله جمعآوری دادههای ترافیکی، بازرسی زیرساخت، جمعآوری دادههای علامتگذاری جادهها و موارد دیگر، به طور فزایندهای محبوب شدهاند.
برای جمعآوری بسیاری از اطلاعات در مورد پهپادها باید در نزدیکی وسایل نقلیه در حال حرکت، عابران پیاده یا دوچرخهسواران پرواز شود که خطر بالقوه حواسپرتی راننده در جاده را به همراه دارد.
شبیهسازی رانندگی
این مطالعه شامل انجام یک شبیهسازی رانندگی در Amherst، MA، ردیابی حرکات چشم رانندگان برای هرگونه نشانهای از حواسپرتی در حین رانندگی در حضور یک UAS (سیستم هواپیمای بدون سرنشین) در مجاورت بود. شبیهسازی رانندگی شامل ۲۸ شرکتکننده و سناریوهای مختلف بود. به طور خاص، تاثیر ارتفاع پهپاد و حضور اپراتورهای پهپاد بر عملکرد راننده مورد ارزیابی قرار گرفت.
بزرگراههای ملی این تحقیق را سفارش دادهاند تا دریابند آیا میتوان تحویلهای کمتر را به روشی ایمن انجام داد یا خیر؟ در واقع هواپیماهای بدون سرنشین تحویلی برای ترس از اینکه باعث حواسپرتی خطرناک برای رانندگان شوند باید آزمایش شوند که تا ارتفاع ۵۰ فوتی بر فراز جادهها پرواز کنند.
در جستوجوی پرواز ایمن
به گزارش سایت the-sun این ایده در حال بررسی است به این امید که راههای جدیدی را برای کسبوکارها به کار گیرد.
در حال حاضر، این دستگاهها در ارتفاع کمتر از ۱۶۵ فوت مجاز نیستند. اما بزرگراههای ملی با مشاوران تماس گرفته است تا ببینند آیا پرواز بسیار پایینتر برای آنها ایمن است یا خیر. اما ۵۰ فوت تنها ارتفاع یک خانه چهار طبقه معمولی یا دو اتوبوس دو طبقه است.
یک حواسپرتی خطرناک!
گروههای اتومبیلرانی در مورد این ایده ابراز نگرانی کردهاند؛ با هشدار در مورد اینکه هواپیماهای بدون سرنشین میتوانند حواسپرتی خطرناکی را برای کاربران جاده ایجاد کنند.
در این بیانیه آمده است رانندگان باید چشم خود را به جاده نگه دارند و بهحداقلرساندن این احتمال که نگاهشان بهجای دیگری کشیده شود، مهم است.
یافتن ارتفاع ایمن
برای بررسی اینکه آیا محدودیت ارتفاع را میتوان «بدون حواسپرتی رانندگان» کاهش داد یا خیر، توضیح داده شده است که میتوان امکان انجام پروازهای پهپادهای بیشتری را فراهم کرد تا نیازهای روبهرشد کسبوکار هم برآورده شود.
اما همچنان این سوال مطرح میشود که چگونه میتوان پهپادهای تجاری قانونی را جدا از پهپادهای سرکش تشخیص داد و اگر هوای بد باعث ازبینرفتن بار آنها یا سقوط هواپیماهای بدون سرنشین شود، چه اتفاقی میافتد.
کمک به خدمات اورژانس
در واقع میتوان گفت پهپادها در حال حاضر ارزش خود را با کمک به خدمات اورژانس نشان میدهند، اما اپراتورها در اولویت ایمنی هستند.
پهپادهایی نیز وجود دارند که برای فیلمبرداری، نقشهبرداری و دیگر مصارف استفاده میشوند و بهاینترتیب میتوان به استفاده تجاری ابعاد جدیدی آنها امیدوار بود.