کد خبر: ۴۳۳۸۰
|
۰۶ آذر ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۹

دلایل پایین بودن نرخ اتصال فیبرنوری در ایران

وزیر ارتباطات با تأکید بر اهمیت کیفیت خدمات دیجیتال از ضعف جدی در اجرای پروژه فیبرنوری و فاصله ۲۵درصدی با استانداردهای جهانی خبر داد و خواستار نقش‌آفرینی تسهیل‌گرانه دولت به جای تصدی‌گری شد.

به گزارش «نبض فناوری»، سیدستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در پنجمین رویداد هفته ایران دیجیتال در خصوص پروژه فیبر نوری گفت: به ما تکلیف قانونی برای پیگیری سیاست توسعه پروژه فیبر نوری شده است و به این پروژه اعتقاد داریم که البته تغییراتی در روش‌های اجرای این پروژه به وجود خواهد آمد اما اصل آن ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: نسبت ترافیکی به یک روایت ۳۰ درصد به ۷۰ درصد یا به عبارتی، یک به پنج به نفع سیار است و ما رویه‌ای برعکس رویه‌های موجود در دنیا داریم که لزوم تقویت حوزه ثابت را نشان خواهد داد.

هاشمی یکی از جدی‌ترین کاستی‌ها در طرح ملی فیبرنوری را موضوع اتصال دانست و مطرح کرد: در بحث اتصال، آمارها نشان از این دارد که از حدود ۱۱ میلیون مشترک شبکه ثابت کمتر از ۵ درصد آن‌ها از FTTH استفاده می‌کنند. این در حالی است که نرخ استفاده از فیبر نوری در دنیا حداقل ۳۰ درصد است و ما به شدت با این میزان استاندارد جهانی فاصله داریم.

وزیر ارتباطات با اشاره به دلایل پایین بودن نرخ اتصال اظهار کرد: یکی از دلایل پایین بودن نرخ اتصال عدم توانایی عملیاتی لایه‌های روبنایی است و اگر سرویس دایر شود اما به مردم در زمان استفاده کیفیت مناسبی ارائه نشود این سرویس به ضد خود تبدیل خواهد شد و نارضایتی ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اهمیت کیفیت و برنامه‌ریزی دقیق در ارائه خدمات دیجیتال، تأکید کرد: منازل و کسب‌وکارها برای استفاده از خدمات هزینه می‌کنند و ما باید خدماتی ارائه دهیم که پاسخگوی نیازها و انتظارات مردم باشد. اگر خدمات با کیفیت مناسب ارائه نشود، اعتماد مردم را از دست خواهیم داد.

هاشمی در این مراسم با اشاره به لزوم بازنگری در برخی رویه‌ها، افزود: باید مفهوم تسهیل‌گری را از مداخله‌گری جدا کنیم. دولت نباید وارد تصدی‌گری شود، بلکه باید نقش تسهیل‌کننده را ایفا کند. منابع ما از جمله نیروی انسانی، زمان و امکانات مالی، محدود است و اگر به درستی مدیریت نشود، فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

وی به تجربه‌های گذشته اشاره کرد و عنوان کرد: یکی از مشکلات ما ورود به مسائلی است که ضرورتی ندارد و زمان و انرژی بسیاری را هدر می‌دهد. دعواها و اختلافات بیهوده با همسایگان یا بر سر مسائل کوچک باعث شده فرصت‌های بزرگی را از دست دهیم.

وزیر ارتباطات همچنین بر ضرورت پایش خدمات تأکید کرد و افزود: پایش کیفیت خدمات باید پیش از ارائه آغاز شود، نه پس از آن. ما باید اطمینان حاصل کنیم که مردم به خدمات دسترسی دارند و اگر مشکلی پیش آمد، توانایی رفع آن را داریم. این موضوعی است که مستقیماً به رضایت مردم و موفقیت طرح‌های ملی مرتبط است.

وی در خصوص استفاده از تجهیزات و فناوری داخلی گفت: اگر امکان تولید داخلی وجود دارد، حتماً باید اولویت داشته باشد. اما اگر این امکان فراهم نیست، نباید کار مردم را به تأخیر بیندازیم. وعده‌های ما به مردم باید دقیق و قابل اجرا باشد، و اگر نمی‌توانیم قولی را عملی کنیم، نباید آن قول را دهیم.

هاشمی با اشاره به اهمیت توسعه خدمات دیجیتال و نقش آن در پیشرفت کشور اظهار کرد: ما باید واقع‌بینانه با مردم صحبت و کیفیت وعده‌داده‌شده را تضمین کنیم. مکانیزم‌های تشویقی و بازآرایی فناوری‌ها نیز باید با رویکردی مدرن و متناسب با نیازهای روز طراحی شود. هدف اصلی ما، ارائه خدماتی با کیفیت و قابل اعتماد برای همه مردم است.(مهر)

ارسال نظرات
سوالی کلیدی که پاسخ به آن برای خیلی‌ها مهم است؛ شکایت‌ها از اسنپ به کجا رسید؟ مبادا «انحصارطلبی» رویه شود!