کد خبر: ۴۳۴۱۹
|
۰۸ آذر ۱۴۰۳ | ۱۶:۱۵

چه کنیم که در «جمعه سیاه» سرمان کلاه نرود؟

قصد استفاده از فرصت جمعه سیاه را دارید و نمی‌دانید که آیا با تخفیف واقعی مواجه هستید یا پای دوز و کلک در میان است؟

به گزارش «نبض فناوری»، از جمله گزارش‌ها و شکایت‌های پرتکرار بلک فرایدی در جهان، قیمت‌ها و تخفیف‌های غیرواقعی و حتی دروغین است؛ اینکه برخی فروشندگان قیمت‌های اجناس و کالاهایشان را بالا می‌برند تا بعد روی آن قیمت‌های گزاف، تخفیف‌های قابل توجه اعمال کرده و به این ترتیب، با شعار حراج، جذب مشتری کنند.

البته این تنها یکی از مشکلات جانبی جمعه سیاه در نقاط مختلف جهان، از جمله ایران است و علاوه بر آن، این موسم بزرگ خرید و فروش، نکات و ملاحظات جانبی دیگری هم دارد که اگر مراقب شان نباشید و به آنها توجه نکنید، ممکن است دچار مشکلات مختلفی شوید که برخی از آنها می‌توانند بسیار جدی باشند.

چه کنیم که در «جمعه سیاه» سرمان کلاه نرود؟

کلیدی‌ترین نکته‌ای که بایستی مدنظر قرار دهید این است که کلاهبرداران هرگز بیکار نمی‌نشینند و از هر مجالی برای سودجویی استفاده می‌کنند و برای این امر، ترفندهای مختلفی را به کار می‌گیرند و نوآوری هم چاشنی همیشگی کارشان است. اصلی اساسی است که اگر آن را مدنظر قرار دهید، می‌توانید از بلک فراید نهایت استفاده را ببرید و در عین حال از کلاهبرداری در امان بمانید.

اما منظور از کلاهبرداری و خطرات و نکات مرتبط با آن چیست؟ بیایید چند نکته مهم و اساسی را به خودمان یادآوری کرده (که البته اغلبشان منحصر به این بازار حراج پاییزی نمی‌شوند و عمومی هستند) و بعد فهرست نکاتی را مرور نماییم که توجه به آنها و رعایت شان، تضمین کننده خریدی امن و البته اقتصادی و به صرفه است:

  تخفیف‌های اغواکننده: 

بسیاری از فروشگاه‌ها با ارائه تخفیف‌های وسوسه‌انگیز، خریداران را به سمت خود جذب می‌کنند. اما آیا همه این تخفیف‌ها واقعی هستند؟ واضح است که پاسخ این سوال منفی است. باور کنید که اگر این نکته را به خودمان یادآوری کنیم، بسیاری از نگرانی ها خود به خود رفع می‌شوند و اصلا نیاز به طرح‌شان هم نیست.

 کلاهبرداران همیشگی: 

با افزایش محبوبیت خرید آنلاین، مدتهاست که توجه کلاهبرداران مختلف به این حوزه جلب شده و تمام توانمندی‌هایشان را به کار بسته‌اند تا از این بازار و گردش مالی آن منتفع شوند. با یادآوری این نکته، واضح است که جمعه سیاه یکی از بهترین موسم های کار (؟) برای این کلاهبرداران محسوب می‌شود که هرگز از دستش نخواهند داد.

 مالتان را بچسبید: 

بله، در بازار خرید و فروش برخط و آنلاین هم دزد پیدا می‌شود و توجه صرف به کلاهبرداران کافی نیست. دزدهایی که به روش های مختلفی جیب مان را می‌زنند که یکی از رایج‌ترین‌هایش، فیشینگ است که ممکن است با کلیک روی لینک آلوده‌ای که با یک پیامک به دستمان می‌رسد، گرفتارش شویم. خیلی مراقب دزدهای آنلاین باشید و اگر نیاز است، درباره فیشینگ، خطر لینک‌های آلوده و... مطالعه کنید.

 بازاریابی بیاموزید: 

چه بخواهیم و چه نخواهیم، همه در دنیای امروز مجبور به یادگرفتن برخی امور مربوط به بازاریابی هستیم چراکه در معرض انواع و اقسام تبلیغات قرار داریم و اگر حواسمان نباشد، دیگران هستند که برایمان تصمیم می‌گیرند چه چیزی نیاز داریم و چه چیزی باید بخریم. اگر حواسمان به این نکته نباشد، معلوم است که در جمعه سیاه و هر بازار دیگری، باز آنها برنده هستند و ما بازنده، لذا ضرورت دارد که بازاریابی بیاموزیم، ولو به قدر دانستن کلیات.

با یادآوری این اصول مهم، بد نیست پیش از ورود به بازار جمعه سیاه، برخی موارد دیگر را مطالعه کرده و آنها را با دور و اطرافیان مان هم در میان گذاشته و به آنها گوشزد کنیم:

مقایسه قیمت‌ها:

قبل از خرید، قیمت محصول مورد نظر را در چندین فروشگاه چک کرده و آن ها را با هم مقایسه کنید. دقت کنید که برخی سایت‌ها ابزارهای مقایسه قیمت در اختیارتان قرار می‌دهند.

اگر در جایی دیگر جز ایران زندگی‌کنید و یا قصد خرید از فروشگاه‌های جهان را دارید، می‌توانید از ابزارهای مقایسه قیمت هم استفاده کنید.

مثلا CamelCamelcamel

(https://www.camelcamelcamel.com) ابزار خوبی برای ردیابی قیمت یک محصول در طول زمان در سایت آمازون است، Keepa (https://keepa.com ) تاریخچه قیمت را در صفحه محصول آمازون نمایش می‌دهد و Honey (https://www.joinhoney.com ) برای اطلاع از تاریخچه قیمت برای فروشگاه هایی مانند والمارت و Best Buy کارایی دارد. 

گوگل کنید؛ اگر روی خرید کالایی به قطعیت رسیدید، از گوگل کردنش غافل نشوید چراکه هم امکان مقایسه قیمت را به دست می‌آورید، هم می‌توانید بیشتر درباره آن محصول و معایب و مزایایش اطلاعات کسب کنید و هم ممکن است با محصولات مشابه آن و حتی نسخه‌های بهتر و به صرفه ترش آشنا شوید.

سراغ فروشگاه‌های معتبر بروید و از خرید از فروشگاه‌های ناشناخته و سایت‌هایی که نماد اعتماد الکترونیکی ندارند، خودداری کنید، هرچند تجربه نشان داده که این نمادها در کشورمان چندان بی اشکال هم نیستند.

 بررسی نظرات مشتریان:

قبل از خرید، نظرات مشتریان قبلی را درباره محصول و فروشگاه مطالعه کنید و نکات جانبی مثل نمره دهی به محصولات (که در برخی سایت ها دیده می‌شود) را هم مدنظر قرار دهید.

 تهیه لیست خرید:

قبل از شروع خرید، لیستی از محصولات مورد نیاز خود تهیه کنید تا از خریدهای اضافی جلوگیری کنید. باور کنید خرید فلان کالا حتی با 60 یا 70 درصد تخفیف برای شما به صرفه نیست چون اصلا نیازی به آن ندارید یا مشابهش را دارید!

 توجه به جزئیات محصول:

قبل از خرید، به مشخصات محصول، ابعاد و جنس آن توجه کنید و این نکته را از یاد نبرید که تشخیص ابعاد از روی عکس، کار ساده‌ای نیست، مگر آنکه در تصویر چیزی به عنوان مقیاس وجود داشته باشد. مقیاسی که اگر وجود نداشته باشد، تصویر ماکت یک خودرو با عکس گرفته شده از خود خودرو، هیچ فرقی با هم نداشتند و حتی یک اندازه بودند!

حواستان به فیشینگ باشد:

به هیچ عنوان روی لینک‌هایی که در ایمیل یا پیامک دریافت می‌کنید، کلیک نکنید و بدانید که برای خرید از هیچ جایی نیاز نیست رمز یکبار مصرف یا اطلاعات روی کارت یا کد پیامک شده به موبایل و... را در اختیار کسی بگذارید.

نگهداری رسید خرید:

رسید خرید خود را برای پیگیری سفارش و استفاده از خدمات پس از فروش نگه دارید و در صورتی که از پیج ها و کانال ها خرید می‌کنید، از مکالمات رد و بدل شده، اسکرین‌شات تهیه کنید.

به دلایل زیاد، حواستان به خطرات خرید از شبکه‌های اجتماعی باشد و در صورتی که به خرید از صفحات اینستاگرامی و کانال ها ترغیب شدید، به نکاتی مانند تعداد نبال کننده های آن اکانت، نظرات مشتریان و بازخوردهای ثبت شده و سابقه فعالیت آن دقت کنید.

ارسال نظرات
سوالی کلیدی که پاسخ به آن برای خیلی‌ها مهم است؛ شکایت‌ها از اسنپ به کجا رسید؟ مبادا «انحصارطلبی» رویه شود!