جهش بلند خودروساز مشهور چینی برای تصرف بازار خودروهای خودران +عکس
به گزارش «نبض فناوری»، ماه گذشته و پس از آنکه ایلان ماسک، مالک مشهور چندین شرکت فعال و پیش رو در عرضه فناوریهای نوین بعد از رونمایی از خودروهای سواری و ون خودران در یکی از استودیوهای فیلمسازی هالیوودی، سوار بر روبوتاکسی شد و محل نشست خبری را ترک کرد، همگان دریافتند که جهان در آستانه تحولی بسیار بزرگ قرار دارد که به زودی از راه خواهد رسید.
البته خودروهای خودران که تا یکی دو دهه پیش تنها در فیلمهای آیندهنگرانه هالیوودی حضور داشتند، مدتهاست که در برخی نقاط جهان به زندگی روزمره شهروندان گره خوردهاند و به این ترتیب برای گروههایی از مردم، پدیدهای آشنا و ملموس محسوب میشوند، اما به کارگیری آنها برای حمل و نقل عمومی، ایده تازهای است که وقتی ماسک پشت آن باشد، احتمالا به سرعت عملی میشود.
این تصوری است که البته سرمایه گذاران تسلا چندان با آن موافق نیستند چراکه بعد از رونمایی از روبوتاکسی و روبو ون، سهام این شرکت به جای صعود، روند نزولی در پیش گرفت. واکنشی عجیب که کارشناسان بر این باورند که امثال تسلا هرچقدر هم که سریع و پیش رو باشند، در این موضوع به خصوص از چینیها کندتر و عقبتر هستند!
گزارهای که نه یک ادعای غیرقابل اثبات، که برآمده از واقعیت است، به ویژه وقتی بدانیم مبنای خودروهای خودران و بدون راننده، خودروهای برقی هستند و چین در این زمینه به قدری سرعت گرفته و پیش رفته که همه خودروسازان جهان را به وحشت انداخته و به طور مشخص در آمریکا، در تلاش هستند که با وضع عوارض چندبرابری، سد راهش شوند.
شرکت خودروسازی بی وای دی (BYD) چین که چند سالی است لقب بزرگترین تولیدکننده خودروی برقی در جهان را یدک میکشد، با چنان سرعتی در حال پیشرفت است که در رشد متوسطش در سه سال اخیر بالغ بر ۲۰۰ درصد بوده است. این در حالی است که رقیب مشهورش در آمریکا یعنی تسلا، در عمل به چند وعده مهمش در سالهای اخیر ناکام بوده است.
البته بحث خودروهای بدون راننده و خودران، بسیار فراتر از اینهاست به ویژه اینکه استفاده از خودرانها مستلزم فراهم آوردن زیرساختهای زیادی از جمله استانداردسازی معابر و ارتباطات قدرتمند است. زیرساختی که در شهرهایی محدودی در جهان وجود دارد و از این رو، راه اندازی شبکه خودرانها در چندین شهر چین، برای رقبای جهانی، ترسناک است.
سوای این، کافی است بدانیم که چین در این حوزه تازه وارد محسوب میشود و عمر خودروهای خودران و به کارگیری شان در معابر در این کشور، دو سال و در مناطقی کمتر از یکسال است، اما با این وجود، غول چینی سازنده این خودروها یعنی بایدو (Baidu) مدتها پیشتر روبوتاکسی اش را ساخته و روانه خیابانها کرده است!
به عبارت بهتر، رویایی که آمریکاییها امیدوار به تحققش در کشورشان هستند، زندگی روزمره گروهی از شهروندان چینی است و مسیر توسعه آن با سرعت و قدرت ادامه دارد تا جایی که بایدو قصد دارد در ادامه پروژه موفق آپولو گو (Apollo Go)، ربات تاکسی جدیدش به نام RT۶ را روانه بازار کرده و رقبا را بار دیگر به چالش بکشد.
از جمله نکات برجسته پروژه Apollo Go بهره مندی اش از فناوریهای پیشرفته است که به کمک آن، ربات تاکسی RT۶ در سطح ۴ خودرانی قرار خواهد گرفت و در عین حال، قیمت بسیار ارزانی خواهد داشت؛ قیمتی کمتر از ۳۰ هزار دلار که مرهون تولید پیشرفته و فناوری تعویض باتری است و میتواند نقطه پایان فعالیت برخی رقبا باشد!
این در حالی است که فعالیت محصولات این شرکت در بیش از ۱۰ شهر چین، از جمله شهرهای مهمی مانند پکن، ووهان، شنژن و چونگچینگ، تجربه عملیاتی گستردهای را در اختیار این شرکت قرار داده تا بتوانند فناوریهایشان را محک زده و بهبود دهند و در نتیجه، مهیای حضور قدرتمند در بازارهای جهانی باشند.
لازمه این کار اما، پیشگیری از موضع گیری غربیها و همچنین توسعه خودروهای خودران چینی در برخی ویژگیهای جانبی است که بایدو قصد دارد برای رفع آن به سراغ تسلا رفته و با آنها همکاری مشترکی را آغاز کند. همکاری با رقیب که معایب و مزایایی دارد، اما طرح آن توسط خودروساز چینی نشان از اعتماد محکم ایشان به توانمندی هایشان دارد.
اتفاقی که اگر رقم بخورد، میتواند جهش بزرگ دیگری را برای چین به ارمغان بیاورد. جهشی که از مدتها پیش مقدمات رقم خوردنش را فراهم آورده اند و چه بسا مشکلاتی که تسلا با آن دست به گرییان است و همچنین قیمت تمام شده بسیار نازل رقیب چینی، عوامل تسهیل کننده در مسیر رقم خوردن این جهش باشند.