هدف گام دوم سندباکس طلا، بررسی مدلهای کسبوکاری «جدید» است
به گزارش «نبض فناوری»، در روزهایی که تبوتاب خرید آنلاین طلا داغ شده، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گام دوم طرحی را کلید زده که تاکید دارد تحولی اساسی در تنظیمگری این حوزه ایجاد خواهد کرد؛ گام دوم سندباکس طلا که قرار است به بررسی بیزنس مدلهای جدید در این حوزه بپردازد.
امین کلاهدوزان، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این باره میگوید: گام نخست سندباکس طلا، به طور کلی بر فروش آنلاین طلا در کشور متمرکز بود و چالشهای این نوع کسبوکار را مورد بررسی قرار میداد و در گام دوم، مدلهای تازه کسبوکاری در حوزه طلا مورد بررسی قرار خواهد گرفت که البته متنوع هم هستند.
وی با تاکید بر اینکه در گام اول، هماهنگی میان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بانک مرکزی، فراجا و سایر نهادهای نظارتی و همچنین بخش خصوصی در این حوزه مثالزدنی بود، میافزاید: مهمترین ریسک در فروش طلا، "خالیفروشی" است؛ یعنی کسب و کار پول را از مشتری دریافت میکند ولی طلا را در اختیار ندارد. بر این اساس استفاده از مدل انبار هوشمند و رگتکها برای جلوگیری از خالی فروشی و اعمال نظارتهای ثانویه شکل گرفت.
کلاهدوزان در خصوص اهداف گام دوم سندباکس طلا به «نبض فناوری» میگوید: محیط آزمایشی و سندباکس خرید و فروش عادی در گام نخست پایان یافته و در گام دوم دیگر به این مدل بیزنس ورود نخواهیم کرد و صرفا مدلهای کسبوکاری جدید را بررسی خواهیم کرد، مثل مدل تبدیل به اعتبار و مدلهای کسبوکاری متنوع دیگر که پرشمار هم هستند.
رئیس مرکز تتا با تاکید بر اینکه ثبت نام برای گام دوم سندباکس طلا ادامه دارد، تاکید میکند: اگر کسبوکاری بر مبنای مدلی تازه حول بازار طلا فعالیت میکند، میتواند متقاضی بررسی آن در سندباکس تخصصی طلا شود و ما بر اساس زمان ثبت نام و طرح درخواست، اولویت بررسی این مدل ها را تعیین خواهیم کرد و آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.
وی در پایان میگوید: همان گونه که بررسی فروش آنلاین طلا در گام نخست سندباکس، تجربه موفقی بود و نقطه عطفی در تنظیمگری بینبخشی رقم زد، امیدواریم در پایان گام دوم سندباکس تخصصی طلا و بررسی مدلهای تجاری تازه در این عرصه، تحولی اساسی در تنظیمگری مبتنی بر تجربه و هماهنگی بینبخشی رقم بخورد.