کد خبر: ۴۴۵۸
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰

آشنایی با کیو آر کد (QR Code) و کاربردهای آن

کیو آر کد یا کد پاسخ سریع یک نوع بارکد دو بعدی است  که قابلیت ذخیره اطلاعات گوناگونی را در خود دارد که این اطلاعات توسط تلفن های همراه هوشمند و با استفاده از برنامه های جانبی نصب شده روی آنها قابل رمزگشایی  است. استفاده از این قابلیت موجب شده کاربردهای زیادی برای کد QR ایجاد شود. این نوع کد از نوع کدهای ماتریسی یا همان کدهای دو بعدی (2D Code) است که در سال 1994 توسط شرکت تویوتا برای استفاده در خط تولید ابداع شد.

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین عوامل رواج یافتن QR Code وجود دوربین در گوشی های همراه است. برای خواندن QR Code کافی است یکی از برنامه کاربردی QR code reader را روی گوشی خود نصب کنید و هر وقت نیاز به خواندن این کدها داشتید این برنامه را اجرا کنید و دوربین گوشی را به سمت آن بگیرید. خوشبختانه برای اکثر گوشی ها برنامه های QR code reader وجود دارد. در ادامه با برخی از کاربردهای کیو آر کد آشنا می­شوید.

اطلاعات تماس در کد QR


شاید بتوان گفت یکی از مهمترین کاربردهای کد QR ، ذخیره اطلاعات تماس شماست. در این روش با اسکن این کد توسط تلفن های هوشمند اطلاعات تماس شما که شامل نام و نام خانوادگی، شماره تماس، آدرس، ایمیل، آدرس سایت و اطلاعات تکمیلی دیگر میی شود، بازخوانی شده و کاربر قادر خواهد بود مستقیما این اطلاعات را در لیست تماس خود ذخیره کند.

مهم­ترین کاربرد این نوع کد QR قراردادن آن روی کارت ویزیت است.  در این روش با اسکن کد از روی کارت ویزیت شما افراد به­راحتی اطلاعات تماس شما را ذخیره کرده و نیازی به نوشتن مستقیم آن در گوشی خود نخواهند داشت.

معرفی یک رویداد


شما می توانید نمایشگاهی هنری  یا جشن عروسی خود را توسط کد QR به دیگران معرفی کنید. در این حالت اطلاعاتی مانند عنوان رویداد، توضیحات، تاریخ شروع و پایان، زمان برگزاری و محل برگزاری مراسم روی کد QR ذخیره خواهد شد. این روش برای استفاده در تراکت های تبلیغاتی و معرفی استارت آپها مناسب است.

آدرس ایمیل یا شماره تماس


این کد که بسیار ساده و کم حجم خواهد بود تنها شامل آدرس ایمیل یا شماره تماس شما می شود و کاربر با اسکن آن، ایمیل شما را در تلفن همراه خود مشاهده خواهد کرد. ممکن است در مقایسه با سایر کاربردهای کد QR این روش به نظر بی استفاده برسد و به کارگیری اطلاعات کامل تماس جذاب تر باشد، ولی در بسیاری موارد شما ترجیح می دهید تنها از طریق ایمیل با مشتریان خود در ارتباط باشید و قراردادن سایر اطلاعات تنها موجب سردرگمی افراد خواهد شد.

موقعیت جغرافیایی در کد QR


استفاده از کد QR برای نمایش یک موقعیت جغرافیایی خاص بر روی نقشه های گوگل روش مناسبی برای معرفی آدرس شرکت شما یا محل برگزاری همایش ها می باشد. با اسکن این کد توسط افراد و در صورت اتصال به اینترنت، مستقیما به نقشه های گوگل و محل مورد نظر شما راهنمایی خواهد شد. تصویر سمت راست در عکس ابتدای همین مقاله یک نمونه کاربرد QR برای تعیین موقعیت جغرافیایی می باشد که با معرفی طول و عرض جغرافیایی محل دقیق مورد نظر شما را تعیین میکند.

ارسال پیام کوتاه با کدهای QR


یکی از جذاب ترین کاربردهای کد QR ارسال پیام کوتاه از تلفن همراه افراد  است. این کد شامل شماره موردنظر شما و متن پیام خواهد بود که با اسکن آن توسط افراد یک پیام کوتاه برای ارسال به شماره و با متن مورد نظر شما روی تلفن ایجاد می شود که با تایید کاربر ارسال خواهد شد.

کاربرد QR برای نمایش متن


استفاده از کد QR جهت نمایش یک متن یا پاراگراف درهای بسیاری را برای شما، به منظور کاربرد خلاقانه از آن خواهد گشود.

اطلاعات و تنظیمات شبکه Wifi


یکی از خدمات رایج رستوران ها و کافی شاپ ها، ارائه اینترنت رایگان در محیط داخلی خود است. در این روش با اسکن کد QR توسط کاربر، تمامی تنظیمات شبکه Wifi شما شامل رمز عبور آن به صورت خودکار روی تلفن همراه انجام شده و افراد می توانند به راحتی به شبکه داخلی شما متصل شوند.

ارجاع به آدرس صفحه اینترنتی


پراستفاده ترین و اولین کاربرد کد QR ارجاع به یک آدرس اینترنتی مشخص است. برای استفاده صحیح از آن، کاربر باید به شبکه اینترنت دسترسی داشته باشد تا با اسکن کد شما به آدرس از پیش تعیین شده در آن راهنمایی شود. این آدرس می تواند سایت شما یا صفحه شما در یکی از شبکه های اجتماعی یا هر آدرس دیگری در اینترنت باشد.

چه چیزهایی قابلیت تبدیل شدن به QR کد را دارند؟


یک کد QR یک تصویر مبتنی بر هایپر تکست لینک ابرمتن است که می تواند آنلاین استفاده شود. هر url یا آدرس اینترنتی می تواند یک کد QR باشد. هر صفحه اینترنتی را می توان به طور اتوماتیک به عنوان نتیجه  اسکن از بارکد معرفی کرد. کدهای QR را می توان در وبسایت ها، مجلات و روزنامه ها، کارت ویزیت ها یا هرجای دیگری قرار داد.
ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی