وزارت آموزش و پرورش هم به «چالش هوش مصنوعی» پیوست!

به گزارش «نبض فناوری»، محمود امانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزشوپرورش استانها از تشکیل کارگروههای استانی هوش مصنوعی در آموزش و پرورش خبر داد و تاکید کرد که برنامه عملیاتی مربوط به آن اعلام شده است.
تصمیمی که ظاهراً به دنبال شناخت و بهکارگیری فناوریهای نوین در نظام آموزشی اتخاذ شده، اما قرار است به شکلی عجیب اجرایی شود؛ اقدامی که بی شباهت به پیوستن کاربران شبکههای اجتماعی به چالشهای فان و فراگیر فضای مجازی نیست و با برنامهریزی جدی و هدفمند، فاصله زیادی دارد!
تشکیل کارگروههای استانی هوش مصنوعی، در حالی اعلام شده است که آموزش و پرورش کشورمان با مشکلات بنیادین متعددی دست و پنجه نرم میکند. کمبود کلاسهای درس، کمبود معلمان، ضعف تحصیلی دانشآموزان و حقوق و دستمزد ناکافی معلمان، از جمله مسائلی هستند که هر کدام به تنهایی نیازمند برنامهریزیهای جدی و بلندمدت هستند.
به عبارت بهتر، با حال و روزی که نهاد متولی آموزش و پرورش در کشورمان دارد، پرداختن به موضوعی مثل هوش مصنوعی که نیازمند زیرساختهای قوی، منابع مالی کلان و تخصصهای فنی است، بیشتر شبیه به تلاشی برای پوشاندن مشکلات عمیقتر به نظر میرسد، مگر اینکه قرار باشد این ابزار به کمک رفع مشکلات اساسی یاد شده بیاید.
برای درک وضعیت کافیست که بدانیم هوش مصنوعی، به عنوان یک فناوری نوین، نیازمند سرمایهگذاری سنگین و برنامهریزی دقیق است؛ مقدماتی که نظام آموزشی کشورمان فاقد آنها به نظر میرسد چراکه هم با کمبود شدید منابع مالی مواجه است و هم در رویکرد عملیاتی، به جای پرداختن به هوش مصنوعی در ابعاد کلان، گام نخست را در تشکیل کارگروههای استانی دیده است.
این در حالی است که اگر قرار باشد هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار برای حل مشکلات آموزشی و پرورشی به کار گرفته شود، باید ابتدا در سطح ملی شناسایی دقیقی از این پدیده و نقاط ضعف و قوت به کارگیری آن صورت پذیرد و بعد مقدمات استفاده از آن فراهم آید؛ مقدماتی که میتواند در فاز اجرایی، به استانها ابلاغ گردد.
اینجاست که تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای تشکیل کارگروههای استانی هوش مصنوعی، بیشباهت به رفتار کاربران شبکههای اجتماعی نیست که بدون توجه به محتوا یا اهمیت واقعی چالشهایی که شکل میگیرد و گاه به سرعت به فراموشی سپرده میشود، به سرعت به آنها میپیوندند تا از قافله عقب نمانند.
تشکیل کارگروههای استانی هوش مصنوعی در آموزش و پرورش، هرچند نشاندهنده توجه به فناوریهای نوین است، اما زمانی مفید خواهد بود که در راستای حل مشکلات کشور در حوزه آموزشی و پرورشی باشد؛ مثلا قرار باشد با کمک هوش مصنوعی، تدبیری برای رفع یا کاهش ضعف تحصیلی دانش آموزان اتخاذ شده و به اجرا در آید.
تدابیری کلان و ملی که نه با تشکیل کارگروههای استانی با افراد احتمالا کم تخصص یا فاقد تخصص و بدون در اختیار داشتن منابع مالی مورد نیاز برای این امر، که با تشکیل کارگروهی ملی در بالاترین سطح وزارت خانه و با همراهی وزیر و معاونانش، قابل اتخاذ و اجرا خواهد بود، وگرنه به شکل گیری یک کارگروه بی اثر دیگر در انتهای صف کارگروههای بلااثر منجر خواهد شد.