کد خبر: ۴۵۵۳۶
|
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ | ۱۰:۰۰
اقدام عجیب وزارت بهداشت، واکنش برانگیز شد؛

استفاده از هوش مصنوعی برای جست‌وجوی مصدومان انفجار بندر!

در روز‌هایی که چشم همگان به بندرعباس خیره است، وزارت بهداشت با اقدامی تعجب برانگیز، توجه بسیاری را متوجه خود کرد!

به گزارش «نبض فناوری»، به فاصله چند روز از انفجار هولناک رقم خورده در بندر شهید رجایی بندرعباس و در حالی که هنوز ابعاد این رویداد مشخص نشده، مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، از به کارگیری هوش مصنوعی برای جست‌وجوی مصدومان حادثه خبر داد.

آن گونه که دکتر حسین کرمانپور اعلام کرده، این محصول با تلاش همکارانش در وزارت بهداشت رونمایی شده و در سایتی که برای پویش نوروزی «نه به تصادف» ساخته شده، در دسترس مردم قرار دارد، اما آیا براستی جست‌وجوی مصدومان حادثه به هوش مصنوعی نیازمند است؟ مگر نه اینکه لیستی از مصدومان تهیه شده که می‌شود خیلی ساده در آن جست‌وجو کرد؟!

استفاده از هوش مصنوعی برای جست‌وجوی مصدومان انفجار بندر!

این سوالی است که کاربران زیادی آن را طرح کرده و در انتقاد به اقدام وزارت بهداشت، از غیرضروری بودن استفاده از هوش مصنوعی در این پروسه ساده گفته‌اند و گاه فراتر از انتقاد رفته و تاکید کرده‌اند که نشانه‌های ناکارآمدی و اتلاف سرمایه در این ماجرا دیده می‌شود. انتقاداتی که تامل در آن‌ها به نکات قابل توجهی می‌رسد:

غیرضروری بودن استفاده از هوش مصنوعی برای جستجوی ساده

کاربران بسیاری معتقدند که استفاده از هوش مصنوعی برای جستجو در یک لیست ساده، ضرورتی ندارد و روش‌های سنتی‌تر می‌توانند کارآمدتر باشند. یکی از کاربران در این باره نوشته: «برای یک جستجوی ساده در یک لیست، نیازی به هوش مصنوعی نیست. این مثل استفاده از هلی‌کوپتر برای رفتن به طبقه چهارم یک ساختمان است.»

کاربر دیگری نیز با اشاره به سادگی این کار، گفته: «جستجوی ورد و اکسل هم می‌تواند این کار را انجام دهد و اتفاقاً اطلاعات را سریع‌تر و راحت‌تر در یک جدول نشان می‌دهد.» برخی کاربران نیز پیشنهاد کردند که به جای پیچیده کردن فرآیند، می‌شد لینک مستقیم اطلاعات را در سایت قرار داد.

مشکلات فنی و ناکارآمدی سیستم

انتقادات دیگری به عملکرد ضعیف سیستم و ناکارآمدی آن در عمل اختصاص داشت. یکی از کاربران با اشاره به تجربه خود از این سیستم دایر شده، نوشته: «این سیستم حتی برای اطلاعات واقعی مصدومان هم کار نمی‌کند و با داده‌های منتشرشده توسط خود وزارتخانه همخوانی ندارد.»

کاربر دیگری با انتشار تصاویری از رابط کاربری این سیستم، آن را مورد انتقاد قرار داد و نوشته: «در یک صفحه شبه‌چت، ۱۰ پیام و اعلان نشان می‌دهد و سپس لینک می‌دهد به صفحه‌ای دیگر برای جستجو. این چه روشی برای جستجوی یک لیست است؟»

سطح پایین فناوری استفاده‌شده

برخی کاربران به نوع فناوری به‌کاررفته در این پروژه انتقاد داشتند و آن را ابتدایی دانستند. یکی از کاربران در این باره نوشته: «استفاده از نسخه رایگان یک مدل هوش مصنوعی و بارگذاری چند فایل برای خواندن اطلاعات، ظرفیت واقعی هوش مصنوعی نیست.»

انتقادی که البته بایستی مورد بررسی فنی قرار گیرد و در صورتی که چراکه در صورت واقعی بودن ادعای طرح شده، این سوال به وجود خواهد آمد که منظور مدیر ارشد وزارت بهداشت از تلاش همکارانش برای به کارگیری هوش مصنوعی در این پروژه، چه بوده است؟!

درخواست شفافیت و توضیحات بیشتر

تعدادی از کاربران خواستار توضیحات بیشتری درباره دلایل استفاده از هوش مصنوعی در این پروژه شدند. یکی از آن‌ها پرسید: «هوش مصنوعی برای جستجوی یک فهرست؟ لطفاً توضیح دهید چه نیازی به این کار بوده و چه میزان برای این کار هزینه شده است؟»

سوالی که کاربران دیگری هم به اشکال مختلف آن را مطرح کرده و برخی پا را فراتر گذاشته و این احتمال را مطرح کرده‌اند که مبالغی صرف اجرای این پروژه غیرضروری شده و در اصل اجرای این کار، هدفی جز این نداشته است!

انتقاد از بزرگ‌نمایی و فراموش کردن اصل

برخی کاربران این اقدام را نوعی بزرگ‌نمایی غیرضروری تلقی کردند. یکی از آن‌ها نوشت: «این مثل این است که بگوییم با کمک یک اسکادران جنگنده، یک پشه را رهگیری کردیم.» انتقادی که اگرچه ممکن است به تندی بیان شده باشد، اما اگر بدانیم این پروژه در زیرمجموعه وزارت بهداشت اجرا شده، چندان بیراه به نظر نمی‌رسد.

وزارتخانه‌ای که در کانون مدیریت بحران، نقشی اساسی عهده‌دار است و انتظار می‌رود که موارد مرتبط مانند پایش و رصد آلودگی هوا و خاک در محل رویداد را در دستور کار قرار داده و به مردم اطمینان خاطر بدهد، اما به جایش سراغ استفاده از فناوری مد روز یعنی هوش مصنوعی، آن هم برای جست و جوی مصدومان رفته است!

اقدامی که بعید است با توجه به آشنایی عموم با این فناوری نوظهور و التهاب و اضطراب حاکم بر جامعه، به ویژه در میان آن‌هایی که عزیزان و بستگانشان در نزدیکی کانون حادثه حضور داشته‌اند، روشی ساده برای دسترسی سریع به داده‌های حیاتی باشد و رضایتمندی ایشان را به دنبال داشته باشد.

 

ارسال نظرات