کد خبر: ۴۵۵۵۸
|
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ | ۰۹:۰۶

Meta AI، گام بلند متا در رقابت هوش مصنوعی

متا با نوآوری‌های چشمگیر و سرمایه‌گذاری کلان، قصد دارد به سمت رهبری بازار هوش مصنوعی حرکت کند.

به گزارش «نبض فناوری»، متا، غول فناوری و مالک فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ، با رونمایی از اپلیکیشن مستقل Meta AI در ۳۶ کشور، وارد رقابتی داغ با ChatGPT و Gemini شده است. این اپلیکیشن که قابلیت‌های پیشرفته‌ای از جمله چت صوتی دوطرفه، تولید تصویر و دسترسی به اطلاعات وب در لحظه را ارائه می‌دهد. 

متا ای آی یا به زبان بهتر، هوش مصنوعی متا، با ادغام در پلتفرم‌های اجتماعی متا و بهره‌گیری از مدل زبانی قدرتمند لیما 4 بهیموت (Llama 4 Behemoth) با ۲ تریلیون پارامتر، تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده برای کاربران فراهم می‌کند.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در رویداد LlamaCon 2025 اعلام کرد که Meta AI تا سال ۲۰۲۶ به دستیار هوش مصنوعی پیشرو با بیش از یک میلیارد کاربر تبدیل خواهد شد. دورنمایی که نشان می‌دهد قصد ورود متا به این عرصه، تبدیل شدن به انتخاب اول کاربران در هوض مصنوعی است.

البته متا با هوش مصنوعی غریبه نیست و پیشتر با پروژه‌هایی مانند Space Llama، که با همکاری ناسا هوش مصنوعی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برده و همچنین استفاده از AI برای شناسایی کاربران زیر ۱۸ سال در اینستاگرام، نشان داده که به هوش مصنوعی نگاهی فراتر از چت‌بات‌های معمولی دارد. 

از ویژگی های هوش مصنوعی متا، فید اجتماعی Discover است که امکان مشاهده تعاملات کاربران و محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را فراهم کرده و با همکاری اینفلوئنسرها، از همان روز نخست فعال شده است.

متا برای سال ۲۰۲۵ بودجه‌ای ۶۰ تا ۶۵ میلیارد دلاری برای توسعه هوش مصنوعی اختصاص داده و با تمرکز بر مدل‌های منبع باز مانند Llama، توسعه‌دهندگان را به خود جذب کرده است. پروژه‌ای که به تاکید زاکربرگ، قرار است به جایی برسد که خود هوش مصنوعی اغلب امور توسعه آن را پیش ببرد و کدهای مورد نیازش را بنویسد و وظایفی مانند تست و رفع اشکالش را عهده‌دار شود.

مسیری که البته بدون چالش هم نیست، به ویژه در ابعاد غیرفنی و در مقوله مهم حریم خصوصی و ارتباط با کاربران که تا همینجا هم Meta AI با انتقاداتی در آن مواجه است. گزارش وال‌استریت ژورنال از گفت‌وگوهای نامناسب چت‌بات‌های متا با حساب‌های کاربری زیر سن قانونی، نگرانی‌هایی درباره ایمنی کودکان ایجاد کرده است. 

همچنین، رگولاتورهای اروپایی به استفاده متا از داده‌های کاربران فیسبوک و اینستاگرام برای آموزش هوش مصنوعی اعتراض دارند و کاربران تا ۲۷ مه ۲۰۲۵ فرصت دارند مخالفت خود را اعلام کنند. حضور دائمی آیکون Meta AI در واتس‌اپ نیز نارضایتی برخی کاربران را به دنبال داشته است.

 

ارسال نظرات