کد خبر: ۴۵۶۵۰
|
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ | ۱۲:۴۳

مانور بانک مرکزی روی تخفیف کاذب در کارمزدهای بانکی!

همزمان با افزایش کارمزد خدمات بانکی، بانک مرکزی از امکان تخفیف در کارمزدها خبر داد؛ خبری عجیب و سوال برانگیز!

به گزارش «نبض فناوری»، بانک مرکزی ایران در بخشنامه جدید کارمزدهای خدمات بانکی برای سال ۱۴۰۴، که پانزدهم اردیبهشت ابلاغ شد، از «امکان تخفیف ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی کارمزدها برای مشتریان بانکی» خبر داد؛ خبری که در تیتر انتخاب شده برای این بخشنامه در سایت بانک مرکزی هم مورد تاکید قرار گرفت.

آن گونه که بانک مرکزی تاکید کرده، «بانک‌ها می‌توانند برای تمامی مشتریان خود حداکثر تا ۳۰ درصد و برای افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی تا ۱۰۰ درصد و برای شرکت‌های دانش‌بنیان حداکثر تا ۴۰ درصد تخفیف ارائه دهند»؛ گزاره‌ای که البته با واقعیت فاصله دارد!

مانور بانک مرکزی روی تخفیف کاذب در کارمزدهای بانکی!

تکرار یک تصمیم قدیمی به عنوان اقدام تازه!

آن گونه که بانک مرکزی روایت کرده، گویی در کنار افزایش کارمزدها، تصمیم جدیدی هم اتخاذ شده تا افزایش کارمزدها به قشرهای آسیب‌پذیر جامعه و دانش بنیان‌ها آسیب نزند و به کار مشتریان بانک‌ها هم بیاید، اما بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که این ادعا چیزی جز تکرار یک پیشنهاد قدیمی نیست.

بر اساس متن بخشنامه ۱۴۰۴، بانک مرکزی به بخشنامه قبلی خود (شماره ۳۲۷۸۰/۰۲ مورخ ۱۷/۰۲/۱۴۰۲) ارجاع داده و همان شرایط تخفیف را عیناً تکرار کرده است! تصمیمی که سال ۱۴۰۲ اتخاذ و ابلاغ شده است و بیانش در تیتر بخشنامه تازه، اقدامی صادقانه به نظر نمی‌رسد.

ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم این بند الزام‌آور نیست و صرفا در حد پیشنهاد است. به عبارت بهتر، بانک مرکزی به بانک‌ها و موسسات اعتباری پیشنهاد کرده که هوای مشتریان‌شان، اقشار آسیب پذیر و شرکت‌های دانش بنیان را داشته باشند و بدین وسیله بار مسئولیت را از دوش خود برداشته است!

ادعایی که بدون پشتوانه مطرح شده است

اینکه بانک مرکزی در مصوبه‌اش، امکان ارائه تخفیف به برخی اقشار را در نظر گرفته، خوب است اما زمانی ارزشمند به نظر می‌رسد که بدانیم این امکان، مورد استفاده هم قرار گرفته و به کمک اقشار آسیب پذیر آمده است، وگرنه پیشنهادی پوچ و بی ارزش به نظر می‌رسد.

بر این اساس، انتظار می‌رود که بانک مرکزی به فاصله دو سال از تصویب و ابلاغ این پیشنهاد، گزارش شفافی از کارایی آن ارائه دهد تا معلوم شود که چه تعداد بانک و مؤسسه مالی از این امکان تخفیف استفاده کرده‌اند؟ چه تعداد مشتری (به‌ویژه مددجویان و مستمری‌بگیران) از این تخفیف‌ها بهره‌مند شده‌اند؟ و این تخفیف‌ها چه میزان بوده است؟

تنها با تکیه بر چنین گزارشی می‌توان گفت که قشرهای آسیب پذیر یا مجموعه های دانش بنیان و به عبارت کلی تر، مردم مورد حمایت قرار گرفته‌اند یا برعکس، تنها یک وعده غیرواقعی و کذب دیگر در خصوص حمایت از ایشان داده شده است و بس!

 

ارسال نظرات