رنو ۴ برقی با کانسپت ساوانا؛ کانسپت برقی فرانسویها

به گزارش «نبض فناوری»، به نقل از گجت نیوز، پس از وقفهای سی ساله، رنو ۴ در اواخر سال ۲۰۲۴ با رویکردی نوین و کاملا الکتریکی بازگشت. این خودرو که اساسا نسخهای کراس اوور از رنو ۵ محسوب میشود، اکنون با رونمایی از کانسپت ساوانا ۴×۴ که رقیب مستقیم خودرو کانسپت فیات گرند پاندا ۴×۴ به حساب میآید، نام دیگری را نیز احیا کرده است. این خودرو مفهومی، فراتر از یک خودروی برقی کوچک شهری، با قابلیت چهار چرخ محرک و طراحی الهام گرفته از آفرود، پتانسیلهای جدیدی را برای این مدل محبوب به نمایش میگذارد و نشاندهنده جاهطلبی رنو برای ارتقای رنو ۴ به یک نماد مدرن و چند کاره است. آیا این نسخه جسورانه به تولید انبوه خواهد رسید؟ در آخرین مطلب از سری اخبار خودرو گجت نیوز به بررسی جامع این پیکاپ مفهومی جذاب میپردازیم.
مشخصات فنی و امکانات کانسپت رنو ۴ برقی ساوانا
رنو ۴ برقی ساوانا ۴×۴ کانسپت با تمرکز بر افزایش قابلیتهای خارج از جاده، تغییرات فنی قابل توجهی را تجربه کرده است. مهمترین تفاوت آن با مدل تولیدی، استفاده از دو موتور الکتریکی است که آن را به یک خودروی تمام چرخ محرک تبدیل میکند. با وجود عدم اعلام دقیق توان خروجی، انتظار میرود این کانسپت قدرت و گشتاور به مراتب بیشتری نسبت به مدل استاندارد تک موتوره با ۱۴۸ اسب بخار و ۲۴۵ نیوتن متر داشته باشد که قطعا در شتابگیری نیز بهبود چشمگیری یعنی حتی بهتر از ۸.۲ ثانیه در ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت مشاهده خواهد شد.
این خودرو مفهومی نیز مانند نسخه تولیدی بر پایه معماری AmpR Small ساخته شده است که پلتفرمی مشترک با مدلهای کوچکتر Twingo و بزرگتر Renault 5، و همچنین نیسان میکرا و آلپین A290 است. با وجود اینکه مدلهای کنونی بر پایه این پلتفرم تنها دیفرانسیل جلو هستند، کانسپت ساوانا نشان میدهد که پیکربندی دو موتوره از لحاظ فنی کاملا امکان پذیر است.
در بخش باتری، اگرچه ظرفیت دقیق اعلام نشده، اما احتمالا از پکیج ۵۲ کیلو وات ساعتی به جای 40 کیلو وات ساعتی استاندارد استفاده خواهد کرد. با این باتری بزرگتر، انتظار میرود برد پیمایشی بر اساس چرخه WLTP حدود 400 کیلومتر باشد. همچنین، این خودرو مفهومی از سیستم تعلیق ارتقا یافتهای بهره میبرد که 15 میلیمتر افزایش ارتفاع از سطح زمین را به ارمغان آورده است. این ویژگی، همراه با لاستیکهای ضخیم Goodyear UltraGrip Performance با ابعاد 225/55 روی رینگهای 18 اینچی با طراحی جدید، قابلیت آن را برای حرکت در مسیرهای ناهموار تا حدی بهبود میبخشد. عرض محورهای جلو و عقب نیز 10 میلیمتر افزایش یافته است.
رنو 4 برقی ساوانا 4×4 کانسپت از نظر طراحی ظاهری، با حفظ اصالت رنو 4، رویکردی جسورانه و آفرودی به خود گرفته است. رنگ بدنه سبز یشمی (Jade Green) جدید، جلوهای تازه و متمایز به آن بخشیده است. سقف خودرو با پارچهای پیکسلی پوشیده شده که عنصری خاص و مدرن به طراحی آن اضافه میکند. نمای کلی خودرو با افزایش ارتفاع و تایرهای حجیم، ظاهری مستحکمتر و آمادهتر برای ماجراجویی را به نمایش میگذارد.
طراحی داخلی، کابین و داشبورد
در نمای داخلی و کابین و اتاق رنو ۴ برقی ساوانا ۴×۴ کانسپت تغییر خاصی به چشم نمیآید و همچنان شاهد همان ترکیب آشنا یعنی مولتی مدیا و کلاستر دیجیتال دوال اسکرین بر روی داشبورد هستیم که با فرمان دی کات دو پره ترکیب شده است. از مهمترین امکانات و آپشنهای اتاق خودرو مفهومی رنو ۴ برقی ساوانا ۴×۴ میتوان به صندلیهای برقی راننده و شاگرد، سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، شارژر وایرلس، سیستم نورپردازی داینامیک و … اشاره کرد.
قیمت کانسپت رنو ۴ برقی ساوانا
در حال حاضر، رنو ۴ برقی ساوانا ۴×۴ تنها یک کانسپت است و رنو هنوز برنامهای برای تولید انبوه آن تایید نکرده است. با این حال، با توجه به سابقه رنو در تولید نسخههای جسورانه مانند رنو 5 Turbo 3E که با قیمت ۱۶۰ هزار یورو عرضه شد، تولید این خودرو مفهومی نیز دور از انتظار نیست. در صورت تایید تولید، این مدل قطعا قیمتی بالاتر از نسخه استاندارد رنو ۴ با باتری بزرگتر خواهد داشت. در حال حاضر، رنو ۴ استاندارد با باتری بزرگتر در فرانسه از حدود ۳۵ هزار دلار شروع میشود. بنابراین، اگر نسخه ساوانا به تولید برسد، میتوان انتظار داشت که قیمت آن به طور قابل توجهی بیشتر از این ارقام باشد.